Zamknij

Na czym polega wycena znaku towarowego? Sprawdź, jak robią to specjaliści!

. + 09:56, 27.10.2022 Aktualizacja: 09:57, 27.10.2022
Skomentuj

Znak towarowy to jeden z ważniejszych elementów wpływających na wartość całego przedsiębiorstwa, do którego należy. Wycena własnego znaku towarowego jest więc kluczowa przy wielu planach biznesowych. Samodzielna próba wyceny znaku towarowego nie jest jednak najlepszym pomysłem. Zadanie to warto zlecić specjalistom, którzy rzetelnie oszacują wartość tego aktywu niematerialnego.

Przedsiębiorstwa nieposiadające własnego znaku towarowego - co wtedy?

Nie ma co kryć, że marka, jak i sam znak towarowy są integralną częścią budowania wizerunku firmy. Na wartość przedsiębiorstwa wpływają bowiem nie tylko aktywa materialne, ale również te niematerialne, takie jak właśnie dany znak towarowy. Warto więc opowiedzieć więcej o sposobach wyceny znaku towarowego.

Znak towarowy - o czym dokładnie mowa?

Stosowanie znaku towarowego pozwala na pozycjonowanie produktów czy usług danego podmiotu na rynku. Jaka jest definicja znaku towarowego? Zgodnie z międzynarodowym standardem ISO (100668:2010) przez znak towarowy rozumiemy prawnie chroniony znak lub dowolną kombinację znaków, umożliwiającą odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od usług i towarów innego przedsiębiorstwa. Rozpoznawalny znak towarowy wpływa więc nie tylko na to, że dana firma staje się bardziej konkurencyjna, ale przede wszystkim tworzy w wyobraźni klienta pozytywne skojarzenia.

Jak wycenić znak towarowy?

Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad tym, jak oszacować wartość znaku towarowego? Na szczęście, istnieją skuteczne metody wyceny znaku towarowego. Na uwagę zasługują metody dochodowe, czyli m.in. metoda opłat licencyjnych, metoda zdyskontowanych przepływów gotówkowych czy ekonomicznej wartości produktu. Ponadto, wyróżniamy metody kosztowe oraz porównawcze. Dzięki temu wycena znaku towarowego jest nie tylko dokładna, ale przeprowadzona w odniesieniu do danej rynku.

Wycena znaku towarowego - jakie są etapy?

Na wstępie należy przede wszystkim określić, jaki jest cel przeprowadzenia wyceny znaków towarowych. Wycenę znaku towarowego wykonuje się np. przy transakcjach kupna lub sprzedaży (w tym właśnie sprzedaż znaku towarowego), udzielania licencji, optymalizacji podatkowej, czy ewentualnej sprzedaży przedsiębiorstwa.

W celu wyceny znaku towarowego marki należy zebrać wszystkie niezbędne dane, a następnie poddać je szczegółowej analizie. Na tym etapie zasadnicze znaczenie ma zastosowana metoda wyceny posiadanego znaku towarowego. Ostatnim krokiem jest dokonanie wyceny i sporządzenie raportu, który zawiera wszelkie kluczowe informacje dotyczące analizy danych czy kwestii formalno-prawnych.

Komu zlecić wycenę znaku?

Wycena znaku towarowego polega więc na kompleksowym zebraniu i przeanalizowaniu wszystkich kluczowych danych, które mogą mieć wpływ na finalny rezultat. Najlepiej, aby wycena znaku była powierzona profesjonalnemu rzeczoznawcy, który ma odpowiednie narzędzia, wiedzę oraz posiada doświadczenie w tej materii. Jego głównym zadaniem jest przeprowadzenie całej procedury i przygotowanie raportu, a także udzielenie pełnego wsparcia merytorycznego. W tym miejscu warto wejść na stronę: Wycena wartości marki - Kancelaria SIPEX i zapoznać się z ofertą.


 

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%