Zamknij

Nowy system pomoże uczniom w Szczecinku anonimowo zgłaszać przypadki przemocy

Biuro Prasowe Urzędu Miasta 11:14, 06.11.2025 Aktualizacja: 11:15, 06.11.2025
1 fot. Marcin Szydlik / Szczecinek wprowadza nowoczesny system RESQL do walki z przemocą w szkołach fot. Marcin Szydlik / Szczecinek wprowadza nowoczesny system RESQL do walki z przemocą w szkołach

W szczecineckich szkołach podstawowych zostanie pilotażowo wprowadzony system monitorowania i przeciwdziałania przemocy rówieśniczej RESQL. Dzięki niemu będzie można anonimowo zgłosić różne przypadki przemocy, jakiej mogą doświadczać dzieci. 

- Zdarza się, że uczniowie mający różne problemy mają obawy przed odwiedzeniem psychologa czy pedagoga szkolnego – mówi Tomasz Czuk, dyrektor Komunalnego Centrum Usług Wspólnych, które zarządza szczecinecką oświatą. – Stąd pomysł, aby ułatwić im kontakt i wsparcie przy wykorzystaniu nowoczesnej technologii.

W szczecineckim ratuszu odbyła się prezentacja systemu monitorowania i przeciwdziałania przemocy rówieśniczej RESQL. – Część naszych szkół wyraziła zainteresowanie jego pilotażowym wdrożeniem, po zakończeniu roku szkolnego dokonamy oceny, jak ten system się sprawdza i zdecydujemy, czy wprowadzimy go na stałe we wszystkich placówkach - dodaje dyrektor. 

Bullying – z angielskiego „dręczenie” - jest formą przemocy rówieśniczej. Ma miejsce wtedy, gdy ktoś celowo rani i poniża drugą osobę swoimi słowami lub zachowaniem i robi to wielokrotnie i często. Bullying jest zjawiskiem znacznie bardziej złożonym i niebezpiecznym niż wielu osobom może się wydawać. Choć niektórzy postrzegają go jako „zwykłe dokuczanie”, w praktyce mamy do czynienia z przemocą rówieśniczą, której skutki mogą być widoczne przez wiele lat. Przemoc rówieśnicza jest problemem zarówno dla dzieci, rodziców, nauczycieli, jak i terapeutów. Agresja i przemoc są bardzo podobnie definiowane, jednak kluczową różnicą między nimi jest równowaga sił. W przemocy jedna ze stron jest słabsza i staje się ofiarą.

Pomocą w walce z tym zjawiskiem jest RESQL. To aplikacja stworzona wspólnie z członkami społeczności szkolnej, w tym w dużej mierze we współpracy ze społecznością katowicką (uczniami, nauczycielami, dyrektorami i rodzicami), oparty jest na prowadzonych od 2012 roku wynikach badań naukowców Uniwersytetu SWPS i warsztatów z nauczycielami i uczniami. 

To przede wszystkim narzędzie, które ma służyć do komunikacji z dziećmi. 

Z badań wynika, że ponad 70 procent dzieci nie mówi co się z nimi dzieje i nie ma odwagi reagować na przemoc relacyjną, fizyczną, czy materialną w szkole. I właśnie w tym celu powstał RESQL, aby umożliwić dzieciom w sposób anonimowy zgłosić niepokojące ich sytuacje.

Za pośrednictwem aplikacji, w sposób anonimowy, uczeń zgłasza sytuację, która go niepokoi. Może ona dotyczyć bezpośrednio jego lub może być świadkiem. Następnie interwent (np. nauczyciel wybrani do obsługi zgłoszeń w ramach swojej społeczności szkolnej), za pomocą stacjonarnego panelu systemu, odbiera zgłoszenie i we współpracy z innymi pracownikami szkoły podejmuje odpowiednie działania. Sposób reagowania, czas reakcji, dalsze kroki podejmowane przez nauczyciela zależą od zasad ustalonych wewnątrz szkoły. 

RESQL, poza tą częścią interwencyjną jest również częścią profilaktyczną uczącą dzieci zachowań: Jak zwalczać przemoc? Jak się zachować? Jak reagować? Jak rozróżniać rodzaje przemocy? Co robić i jak się zachować, jak jest się świadkiem przemocy. 

Szkoła w ramach współpracy z RESQL otrzyma pakiet 11 lekcji wychowawczych dotyczących przemocy rówieśniczej wraz z podręcznikiem, materiały dotyczące zachowań autoagresywnych dla interwentów, materiały zawierające dobre praktyki i rekomendacje ze szkół, które brały udział we wdrożeniu, badaniach i pilotażach oraz filmy.

(Biuro Prasowe Urzędu Miasta)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (1)

Psycholog in spePsycholog in spe

0 0

Oby ten system się sprawdził i pomógł choć jednej osobie... Z doświadczenia wiem, że oprawcy potrafią przedstawić ofiarę jako kata... Ofiara jest często tak zawłaszczona, że nie potrafi się obronić. (Zresztą studiuję psychologię...). Potrzeba by też uwaznosci nauczycieli i dyrekcji, a do tego wystarczy choćby cień empatii. Można by też przeprowadzić szkolenia nauczycieli w zakresie bullyingu, bo bez tego ten system niczego nie wniesie... 😏 Co z tego, że ktoś to zgłosi. Jak nauczyciel (nie psycholog) niewłaściwie zareaguje, co jeszcze pogorszy sytuację.

11:44, 06.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu iszczecinek.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%