Według Marcina Lenkiewicza z Grupy BLIX konsumenci nie chcą obniżenia komfortu zakupów, kolejek i wydłużenia czasu oczekiwania na wchodzenie do sklepów. "Sprawdzanie dokumentów każdej osobie mogłoby być bardzo czasochłonne i źle odbierane przez klientów, co już pokazała słynna sytuacja w jednej z placówek handlowych. Klienci byli mocno niezadowoleni" - zaznaczył. Jak ocenił, dla respondentów istotną kwestią może być również obawa wykluczenia społecznego niezaszczepionych Polaków.
Z badania sondażowego platformy UCE Research i Grupy BLIX wynika, że mimo rosnącej fali zakażeń, 55,7 proc. Polaków jest przeciwnych obowiązkowemu okazywaniu w sklepach Unijnego Certyfikatu COVID bądź zaświadczenia o szczepieniu, wyniku testu lub informacji o przejściu choroby - w tym 36,1 proc. badanych wyraża swój sprzeciw w sposób zdecydowany. Takie rozwiązania miałoby pomóc w utrzymaniu i regulowaniu limitów osób przebywających w placówkach.
Z badania wynika zarazem, że 33,9 proc. ankietowanych uważa, że należy bezwzględnie stosować nakaz okazywania ww. dokumentów. W tej grupie obowiązek taki zdecydowanie popiera 17,4 proc. respondentów - podali autorzy sondażu.
Jak zauważył Lenkiewicz, ta grupa mocno niepokoi się o zdrowie własne i swoich bliskich. "Nowy wariant koronawirusa jest szybko roznoszony, o czym świadczą bieżące statystyki zakażeń, dlatego wspierają inicjatywy ograniczające rozprzestrzenienie się wirusa i robią to również jako konsumenci" - zaznaczył. Dodał, że niepokojące jest, że zwolenników obowiązku pokazywania certyfikatów covidowych jest mniej niż przeciwników, w sytuacji, gdy chodzi o bezpieczeństwo całego społeczeństwa.
Z sondażu wynika ponadto, że co dziesiąty Polak nie ma wyrobionej opinii w kwestii obowiązku okazywania certyfikatów covidowych. Według autorów badania może to być efektem dezinformacji w mediach oraz braku sprawdzonego źródła wiedzy. "Niezdecydowani Polacy mogą jeszcze zmienić myślenie, ponieważ mocno wchodzimy w piątą falę pandemii" - uważa Lenkiewicz.
Zwrócił uwagę, że autorytety medyczne zapowiadają w niedługim czasie nawet po 100 tys. zakażeń dziennie. "To może nakłonić niektórych Polaków do zmiany zdania, jednak nie sądzę, żeby to była stała zmiana" - wskazał ekspert.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 18-19 stycznia 2022 roku metoda? CAWI przez UCE Research i Grupę BLIX na próbie 1002 dorosłych Polaków, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za robienie codziennych zakupów.
autorka: Longina Grzegórska-Szpyt
OSTATNIE KOMENTARZE
Muszla koncertowa po remoncie wraca do życia
Wygląda solidnie. Od razu proponuje zainstalować monitoring z przodu i z tyłu muszli bo długo taka ładna nie będzię
obserwator2
22:45, 2025-11-21
Muszla koncertowa po remoncie wraca do życia
561 tyś zł uważam że ktoś chyba solidnie przyciął. Kupowałem w 2018r mieszkanie za 2700zl/m2 i remont do stanu lux wraz z dębowymi meblami wymianą okien i instalacji, grzejnikow kosztowal 50k a był to naprawdę kompleksowy i duży remont a mieszkanie jest wykończone na badmrdzo dobrym poziomie. 561 tyś zł to bardzo dużo pieniędzy i chętnie bym zobaczył kosztorys. Ogólnie czekam aż nieruchomości spotka to samo co bitcoin bo im się należy. W takim szku cena m2 nie powinna być wyższa niż 4k/m2 patrząc na zarobki. Bo ci co tną po kilkaset zł za 20 minut już dawno mają m2 i brak pomysłów co z forsą robić
Asd
22:41, 2025-11-21
Nieopłacone groby mogą zostać zlikwidowane
To były niemieckie albo żydowskie to co innego Panie Burzyciel! SB jednak dobrze określiła tego typa.
Gdyby
18:55, 2025-11-21
Uczniowie decydują! Szkolny Budżet Obywatelski
A poradnia co na wspólnego z budżetem uczniowskim??? Marnują tylko dzieciaki swoimi opiniami pisanymi na zasadzie kopiuj- wklej. Douczyć się drogie psycholozki 🤣
Stop ppp
18:15, 2025-11-21