W poniedziałek, 15 grudnia, oficjalnie ruszyła budowa ostatniego brakującego fragmentu obwodnicy Szczecinka. W terenie, na północno-zachodnich obrzeżach miasta, podpisano umowę z wykonawcą łącznika drogi wojewódzkiej nr 172 z trasą ekspresową S11. Nowy odcinek o długości 1,6 kilometra połączy rondo Leśne z węzłem Szczecinek Północ, domykając układ komunikacyjny miasta i wyprowadzając z niego znaczną część ruchu tranzytowego.
Wartość inwestycji to 28,2 mln złotych. Wykonawcą robót będzie firma Pol-Druk S.A. z Drawska Pomorskiego, która ma na realizację zadania 400 dni od momentu przekazania placu budowy – czyli od 22 grudnia 2025 roku. Zakończenie prac przewidywane jest na początek 2027 roku.
– Robimy, nie gadamy – powiedział podczas konferencji wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Jakub Kowalik.
– Podpisujemy dziś umowę na długo wyczekiwany łącznik. Ta droga to nie tylko nowe połączenie z S11, ale realne odciążenie Szczecinka i poprawa bezpieczeństwa dla mieszkańców i turystów. Dziękuję wszystkim zaangażowanym za dobrą współpracę – od projektantów po samorządowców.
Nowa trasa obejmie m.in. wiadukt nad linią kolejową Szczecinek–Kołobrzeg, ścieżkę pieszo-rowerową, oświetlenie, odwodnienie i pas zieleni o szerokości 3,5 metra. Na terenach podmokłych przewidziano przepusty dla płazów i gadów.
Na uroczystości obecni byli m.in. poseł Renata Rak, starosta szczecinecki Krzysztof Lis, wicestarosta Daniel Rak, wiceprzewodniczący rady powiatu Marcin Kaszewski, przedstawiciele Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz wykonawcy. Nie było jednak nikogo z władz miasta, mimo że inwestycja bezpośrednio dotyczy układu drogowego Szczecinka.
Pytania o brak zaproszenia skierowane do urzędników wojewódzkich pozostały bez jednoznacznej odpowiedzi. Wicemarszałek przyznał, że „nie jest w stanie powiedzieć”, czy zaproszenie zostało wysłane do szczecineckiego ratusza, czy nie.
Starosta Krzysztof Lis podkreślił, jak duże znaczenie mają tego typu inwestycje dla całego regionu:
– Drogi wojewódzkie to krwioobieg naszych gmin. DW172 od Szczecinka przez Barwice do Połczyna jest dziś w świetnym stanie – poza tym jednym brakującym odcinkiem. Dziękuję panu marszałkowi za ten projekt i za dodatkowe środki na drogi powiatowe. W przyszłym roku rusza nowy program o wartości 120 mln zł – tego jeszcze nie było.
Posłanka Renata Rak zaznaczyła:
– To ważna inwestycja dla mieszkańców zachodniej części Szczecinka i wszystkich kierowców ciężarówek z Kołobrzegu, Białogardu czy Połczyna Zdroju. Ten łącznik zmniejszy natężenie ruchu i podniesie bezpieczeństwo. Cieszę się, że Szczecinek nie został pominięty. Dodatkowo, trwają też inwestycje kolejowe – m.in. modernizacja dworca i nowe połączenia z Trójmiastem. Region się rozwija, to widać.
Marcin Kaszewski, wiceprzewodniczący rady powiatu, mówił wprost:
– Jako mieszkaniec ul. Kołobrzeskiej wiem, jak bardzo potrzebny jest ten łącznik. Mamy tam szkoły, sklepy, ogromny ruch – dla naszych dzieci i rodzin ta droga to kwestia bezpieczeństwa. Od lat lobbowaliśmy za jej realizacją i w końcu się udało.
Wykonawca, Daniel Paluch z firmy Pol-Druk, zapewnił, że prace rozpoczną się tuż po świętach:
– Jeśli warunki gruntowe nie pokrzyżują planów, inwestycja zakończy się w terminie. Wiemy, że teren jest trudny – są tu grunty podmokłe – ale jesteśmy przygotowani.
Choć na poniedziałkowe wydarzenie nie zostali zaproszeni przedstawiciele miasta, to głos w sprawie inwestycji zabrał także burmistrz Szczecinka Jerzy Hardie-Douglas, który od lat śledzi temat budowy obwodnicy i konsekwentnie zabiegał o jego realizację. W swojej wypowiedzi odniósł się zarówno do historii przedsięwzięcia, jak i jego kluczowego znaczenia dla układu drogowego miasta:
– Przed wieloma laty miasto wspólnie z samorządem wojewódzkim wykonało pierwszy etap małej obwodnicy Szczecinka, na kolejny wówczas zabrakło pieniędzy. Przede wszystkim nie było jednak wówczas S11, której budowa na odcinku Szczecinek – Bobolice powoli się kończy, nie było więc wiadomo, w którym miejscu trzeba się będzie „wspiąć” łącznikiem między DW172 w S11. Dziś jest to już wiadome, a jesienią 2026 roku kończy się budowa „eski”.
– Nowa trasa jest ostatnim elementem układu komunikacyjnego Szczecinka, który sprawi, że praktycznie cały ruch ciężarówek, a mamy go sporo głównie z uwagi na Kronospan, zostanie wyprowadzony poza miasto. Ta inwestycja Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i Urzędu Marszałkowskiego jest bardzo, bardzo trudna do przecenienia.
– To półtora kilometra w trudnym, częściowo podmokłym terenie, z wiaduktem nad linią kolejową, a więc wcale nietania. A więc dziękuję zarządcy dróg wojewódzkich, że wypełniają treścią to, co kiedyś znalazło się w wieloletnim planie inwestycyjnym.
Zaczynają budowę. Tan odcinek połączy ważne drogi
Ten łysy z uszami obok kozy to kto?
Error
18:39, 2025-12-15
Zaczynają budowę. Tan odcinek połączy ważne drogi
Rączki poskładane, to chyba te osoby nie mają nic wspólnego z budową. Fajnie że udają że to ich sukces. Duża koncentracja osób po wyrokach lub z zarzutami.
Haha
18:36, 2025-12-15
Nie żyje Magda Umer. Jej głos znały całe pokolenia
Podobna do ojca sowieckiego bandziora !
pol
17:56, 2025-12-15
Autobusy znów płatne? Decyzja w środę
Jazda Boltem lub Uberem trochę droższa od biletu ,ale od drzwi do drzwi !
pol
17:53, 2025-12-15
2 2
Bardzo potrzebna inwestycja, takich potrzeb w miarę możliwości realizujmy, szacun!
7 0
A ten z zarzutami co tam robi?oj ciężko oderwać od koryta oj ciężko
6 0
*%#)!& skazany, Kasza skazany, *%#)!& zarzuty. Co to za towarzystwo.
3 2
Wychodzi 17 625 000 za kilometr tej dróżki. Na płaskim terenie. Zdaje się bez konieczności wysiedlania kogokolwiek. Pogratulować tylko.
0 1
A ile powinno wyjść???? Ciekawe, ile byś brał? Konkrety poproszę.
3 1
Może nie był wlany tym razem ale było widać że niecierpliwie czeka kiedy to się skończy i będzie mógł se chlapnąć po maluchu
2 1
Wszędzie sami kryminaliści !
1 0
Rączki poskładane, to chyba te osoby nie mają nic wspólnego z budową. Fajnie że udają że to ich sukces. Duża koncentracja osób po wyrokach lub z zarzutami.
1 0
Ten łysy z uszami obok kozy to kto?