Zamknij
REKLAMA

Do jakich dań łosoś sprawdzi się najlepiej?

11:56, 01.07.2022 | .
Skomentuj

Łosoś to popularna ryba morska ceniona przez konsumentów za walory smakowe oraz szerokie wykorzystanie kulinarne. Najpopularniejszy sposób serwowania łososia to wersja pieczona lub grillowana. W jakich innych potrawach można wykorzystać łososia? Dlaczego ryby morskie powinny gościć na naszych stołach?

Łosoś – dlaczego jest zdrowy?

Właściwości odżywcze łososia stawiają go obok innych produktów zaliczanych do tzw. superfoods. Jest źródłem pełnowartościowego białka, zdrowych tłuszczów oraz witamin i składników mineralnych. 

Wartości odżywcze łososia w 100 g

  • wartość energetyczna – 201 kcal;
  • białko – 19,90 g;
  • tłuszcze – 13,60 g;
  • węglowodany – 0,00 g. 

Na szczególną uwagę zasługuje wysoka zawartość w łososiu nienasyconych kwasów tłuszczowych, które wykazują prozdrowotne oddziaływanie na organizm człowieka. Obecność w diecie produktów zawierających kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 to wskazanie dietetyczne dla osób cierpiących na choroby układu sercowo-naczyniowego, dyslipidemię i inne choroby metaboliczne, do których zalicza się otyłość, cukrzycę typu 2. Nienasycone kwasy tłuszczowe są ważne w leczeniu chorób neurodegeneracyjnych np. choroba Alzheimera. 

Właściwości prozdrowotne łososia:

  • wsparcie pracy mózgu;
  • korzystne oddziaływanie na układ nerwowy;
  • poprawia stan naczyń krwionośnych;
  • wspiera pracę serca;
  • poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci;
  • wpływa na funkcjonowanie układu odpornościowego;
  • obniża stany zapalne organizmu;
  • wpływa na układ kostno-stawowy;
  • reguluje profil lipidowy;
  • przyspiesza gojenie ran. 

Łosoś jest bardzo pożądany w jadłospisie tzw. diety płodności ze względu na wpływ kwasów tłuszczowych omega-3 na zdolności prokreacyjne. Obecność kwasów dokozaheksaenowego i eikozapentaenowego w diecie przyszłej mamy korzystnie oddziałuje na prawidłowy rozwój płodu, przebieg ciąży i samego porodu. 

Łosoś, jakiego nie znałeś – przepisy na dania z łososiem 

Łosoś jest dostępny pod postacią ryby świeżej lub jako łosoś wędzony na zimno, lub na gorąco. Obie formy popularnej ryby mogą być z powodzeniem wykorzystane w kuchni. Poznaj ciekawe i proste przepisy na dania z łososiem, których nie znałeś. Naleśniki z wędzonym łososiem i warzywami świetnie sprawdzą się jako przekąska na imprezę lub lunch na wynos do pracy. Z kolei pikantna tajska zupa z łososiem na mleczku kokosowym przeniesie nas do tajemniczej Azji zachwycającej różnorodnością kolorów, smaków i aromatów. 

1.     Naleśniki z wędzonym łososiem

Składniki na 4 porcje:

  • Łosoś wędzony na gorąco MOWI SIGNATURE – 2 opakowania;
  • Ziemniaki – 4 szt. małe (3 szt. średnie);
  • Marchew – 2 szt.;
  • Seler – ½ szt.;
  • Mąka pszenna – 500 g;
  • Jaja – 2 szt.;
  • Masło klarowane – 50 g;
  • Kwaśna śmietana – 200 ml;
  • Szczypior – 1 pęczek;
  • Cytryna – 1 szt;
  • Sól, pieprz – do smaku. 

Pierwszym krokiem do przygotowania wytrawnych naleśników z łososiem będzie przygotowanie ciasta na naleśniki. Obrane warzywa (ziemniaki, marchew, seler) należy zetrzeć na tarce o dużych oczkach, pozostawić na kilka minut i odcisnąć sok. Następnie w dużej misce należy wymieszać mąkę i jaja, po czym dodać starte wcześniej warzywa. Tak przygotowane ciasto należy podzielić na 4 porcje i usmażyć na rozgrzanym maśle przez około 5 minut z każdej strony. Na usmażonych naleśnikach układamy wędzonego łososia, kleks kwaśnej śmietany i posypujemy posiekanym szczypiorkiem. 

2.     Zupa tajska z łososiem

Składniki na 2 porcje:

  • Świeży łosoś MOWI – 400 g;
  • Mleczko kokosowe – 1 puszka, 400 ml;
  • Kurkuma świeża – 30 g;
  • Kolendra świeża – 1 pęczek;
  • Cebula dymka – 1 pęczek;
  • Czosnek – 3 ząbki;
  • Papryczka chili – 1 szt.;
  • Imbir korzeń świeży – 50 g;
  • Trawa cytrynowa – 2 szt.;
  • Olej sezamowy – 30 ml;
  • Sos rybny – 50 ml.

Do przygotowania pikantnej tajskiej zupy z łososiem będziemy potrzebować duży garnek. Na rozgrzanym oleju podsmażamy starty imbir, kurkumę, posiekany czosnek i papryczkę chili. Następnie składniki zalewamy 1 litrem wody, dodajemy sos rybny, trawę cytrynową i gotujemy przez około 30 minut. Następnie dodajemy mleczko kokosowe i gotujemy przez 15 minut. Po upływie kwadransa dodajemy posiekaną kolendrę, która jest nieodzownym składnikiem tajskiej kuchni. Dzieło zwieńczy dodanie łososia pokrojonego w grubszą kostkę, którego gotujemy w zupie około 5 minut. Po przelaniu do talerzy danie posypujemy pokrojoną dymką.

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
0%