Zamknij

Jak wspierać rozwój czytania ze zrozumieniem i interpretacji tekstów literackich w szkole?

Artykuł sponsorowany 11:51, 03.09.2025 Aktualizacja: 11:51, 03.09.2025
Skomentuj

Czytanie może być nudne, ale tylko wtedy, gdy traktuje się je jak obowiązek. Wystarczy jednak spojrzeć na to zagadnienie nieco głębiej; być może wystarczy podsunąć uczniowi utwór, z którym ma coś wspólnego, albo postawić na luźną interpretację zgodną z jego charakterem? I właśnie tym zajmiemy się w artykule.

Czytanie jako rozmowa, nie obowiązek

Literatura zaczyna działać w momencie, gdy staje się pretekstem do rozmowy, a wspieranie czytania ze zrozumieniem zaczyna się od uważności i zaciekawienia; od rozmów o emocjach, motywach, ukrytych znaczeniach. Im więcej przestrzeni na interpretację, tym większa szansa na zaangażowanie ucznia. Co więcej – wtedy nawet staropolskie utwory pisane naprawdę trudnym językiem i barwnymi metaforami mogą wywołać poruszenie i pobudzić wyobraźnię.

Od słów do sensu – jak uczyć czytać „głębiej”?

Czytanie ze zrozumieniem to sztuka wychwytywania intencji, nastrojów, relacji między słowami, tego, czego nie da się zauważyć na pierwszy rzut oka. Uczniowie często gubią się właśnie w nadmiarze treści i nie mogą wychwycić ukrytych przekazów. Dlatego warto dać im narzędzia: ciekawe myśli, pytania pomocnicze, metafory. Można też rozłożyć tekst na czynniki pierwsze, i „poczuć” go nieco bardziej dosadnie. Tu dobrze sprawdzają się podręczniki takie jak seria Ponad słowami, która wspiera analizę i interpretację każdego utworu.

Literatura jak lustro – rozumieć siebie przez teksty

Dobrze dobrany tekst potrafi wywołać niemałą wewnętrzną burzę – uczniowie zamiast pytania o bohaterów, będą mówić o sobie. Zapytają: czy zgadzam się z tą postacią? Co bym zrobił na jej miejscu? Czy to był dobry wybór? Warto sięgać po różnorodne teksty – klasykę, współczesność, teksty naukowe i mniej znane – po to, aby każdy uczeń mógł znaleźć coś, co go poruszy, rozwinąć wrażliwość, ale też zbudować zdolność empatii, rozumienia emocji i formułowania własnych opinii.

Z interpretacją za pan brat – jak ćwiczyć praktycznie?

Czytania i interpretacji da się nauczyć, ale nie przez testy, tylko przez praktykę. Stawiaj na wspólne omawianie tekstów, pracę w grupach, zabawy w redaktora, tworzenie alternatywnych zakończeń – to wszystko uruchamia myślenie i oswaja z analizą. Pomocne są też krótkie formy, takie jak cytaty, aforyzmy czy wiersze, które można omawiać szybko i na wiele sposobów.

Liczy się systematyczność i różnorodność; im częściej uczniowie mają kontakt z tekstem, tym lepiej rozumieją jego sens. A im lepiej rozumieją, tym pewniej i swobodniej poruszają się po słowach.

Bo tak naprawdę czytanie ze zrozumieniem i interpretacja tekstu to coś więcej, niż „przyswojenie” sobie słów. Przez niektórych ludzi każde zdanie może wpłynąć na lepsze zrozumienie siebie, innych i świata. Wystarczy dać uczniom przestrzeń, odpowiednie narzędzia i trochę swobody w interpretacji, by literatura naprawdę do nich przemówiła.

(Artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%