W branży e-commerce zwroty zamówień to codzienność. Nie trzeba się ich bać; co więcej, warto zadbać o to, aby przebiegały tak sprawnie, jak to tylko możliwe. W ten sposób nie tylko zyskamy zaufanie klientów, ale także ograniczymy koszty logistyczne. W jaki sposób do optymalizacji zwrotów podchodzą czołowi operatorzy logistyczni?
Badania rynku e-commerce wskazują, że klienci decydują się na zwrot nawet 20% zamówień dokonywanych w internecie. W przypadku niektórych branż — na przykład odzieżowej — te liczby są jeszcze wyższe; mowa jest nawet o co trzecim zamówieniu. Co ciekawe, większość dokonywanych reklamacji nie jest wcale wynikiem defektów (czego wielu zamawiających wciąż się przecież obawia!), a niezgodności dostarczonego produktu z zamówionym. Innymi słowy — największy wpływ na ilość zwrotów mają… błędy popełnione w magazynie.
Widać więc jak na dłoni, że obsługa zwrotów powinna być dla każdego właściciela sklepu internetowego absolutnym priorytetem. I dlatego też szczególną uwagę zwracają na ten „składnik” logistyki operatorzy świadczący usługi fulfillment dla e-commerce - m.in. czołowy polski operator, firma Omnipack. A jak to wygląda w praktyce?
To, że produkty uszkodzone stanowią niewielki odsetek (około 5%) wszystkich zwrotów nie oznacza, że sklepy są w stanie wyjść na reklamacjach „na zero”. Wręcz przeciwnie — do każdego zwrotu muszą trochę dopłacić. Za obsługą reklamacji stoi cały szereg kosztów ukrytych:
Co się dzieje ze zwracanym towarem, gdy już trafi do magazynu? W modelowy sposób obsługa zwrotu może przebiegać tak:
Co dla nas najważniejsze — każdy z wymienionych etapów można zoptymalizować! Kluczowym rozwiązaniem, które usprawni proces obsługi zwrotów (jak i realizację wszystkich innych zadań magazynowych) jest wdrożenie WMS — systemu zarządzania magazynem. Oprogramowanie to pomoże:
Inna kwestia to odpowiednie zaplanowanie pracy magazynu oraz samej jego przestrzeni. Magazyn powinien być podzielony na strefy — jedną z nich musi być strefa obsługi zwrotów. Warto powierzyć opiekę nad nią zespołowi wyspecjalizowanych pracowników, którzy będą zajmowali się wyłącznie tym obszarem logistyki.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz