Zamknij

Zwroty w e-commerce - jak je optymalizować?

. + 22:20, 05.12.2023 Aktualizacja: 22:23, 05.12.2023
Skomentuj

W branży e-commerce zwroty zamówień to codzienność. Nie trzeba się ich bać; co więcej, warto zadbać o to, aby przebiegały tak sprawnie, jak to tylko możliwe. W ten sposób nie tylko zyskamy zaufanie klientów, ale także ograniczymy koszty logistyczne. W jaki sposób do optymalizacji zwrotów podchodzą czołowi operatorzy logistyczni?

Dlaczego optymalizacja obsługi zwrotów to w e-commerce konieczność?

Badania rynku e-commerce wskazują, że klienci decydują się na zwrot nawet 20% zamówień dokonywanych w internecie. W przypadku niektórych branż — na przykład odzieżowej — te liczby są jeszcze wyższe; mowa jest nawet o co trzecim zamówieniu. Co ciekawe, większość dokonywanych reklamacji nie jest wcale wynikiem defektów (czego wielu zamawiających wciąż się przecież obawia!), a niezgodności dostarczonego produktu z zamówionym. Innymi słowy — największy wpływ na ilość zwrotów mają… błędy popełnione w magazynie.

Widać więc jak na dłoni, że obsługa zwrotów powinna być dla każdego właściciela sklepu internetowego absolutnym priorytetem. I dlatego też szczególną uwagę zwracają na ten „składnik” logistyki operatorzy świadczący usługi fulfillment dla e-commerce - m.in. czołowy polski operator, firma Omnipack. A jak to wygląda w praktyce?

Ile kosztuje nas zwrot towaru?

To, że produkty uszkodzone stanowią niewielki odsetek (około 5%) wszystkich zwrotów nie oznacza, że sklepy są w stanie wyjść na reklamacjach „na zero”. Wręcz przeciwnie — do każdego zwrotu muszą trochę dopłacić. Za obsługą reklamacji stoi cały szereg kosztów ukrytych:

  • koszty transportu — od klienta do magazynu, a jeżeli zamawiający zdecydował się na wymianę produktu — to także i w drugą stronę;
  • koszty napraw — które mogą być nawet wyższe niż ewentualna utylizacja uszkodzonego produktu;
  • koszty magazynowania — jeżeli zwrócony towar został oceniony jako zdatny do ponownej sprzedaży, musi on… znów trafić na magazynowe półki;
  • koszty obsługi — nad realizacją zwrotów powinien czuwać oddzielny zespół pracowników;
  • koszty ponownej sprzedaży produktu — a przede wszystkim jego pakowania.

Jak powinna przebiegać procedura zwrotu — z punktu widzenia operatora logistycznego

Co się dzieje ze zwracanym towarem, gdy już trafi do magazynu? W modelowy sposób obsługa zwrotu może przebiegać tak:

  • zaczynamy od identyfikacji zwróconego zamówienia — oddelegowani pracownicy muszą prześledzić historię produktu od momentu, gdy po raz pierwszy znalazł się na magazynie do chwili, gdy trafił do klienta; w ten sposób wyłapuje się popełnione podczas realizacji zamówienia błędy;
  • kolejny etap to kontrola jakości produktów — weryfikacja jego stanu i wskazanie ewentualnych defektów;
  • w zależności od stanu produktu — ponowne magazynowanie, utylizacja lub tzw. proces uszlachetniania (przywrócenie towaru do oryginalnego stanu).

Co dla nas najważniejsze — każdy z wymienionych etapów można zoptymalizować! Kluczowym rozwiązaniem, które usprawni proces obsługi zwrotów (jak i realizację wszystkich innych zadań magazynowych) jest wdrożenie WMS — systemu zarządzania magazynem. Oprogramowanie to pomoże:

  • sortować produkty zgodnie z ich przeznaczeniem;
  • określić miejsce składowania zwróconego produktu;
  • uzyskać dostęp do całej historii zamówienia;
  • skontrolować stan produktu na podstawie jego zdjęć sprzed wysyłki;
  • przygotować niezbędną dokumentację.

Inna kwestia to odpowiednie zaplanowanie pracy magazynu oraz samej jego przestrzeni. Magazyn powinien być podzielony na strefy — jedną z nich musi być strefa obsługi zwrotów. Warto powierzyć opiekę nad nią zespołowi wyspecjalizowanych pracowników, którzy będą zajmowali się wyłącznie tym obszarem logistyki. 

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%