Velo Baltica jest zrealizowana w 75 procentach, na Trasie Pojezierzy Zachodnich do użytku oddano dotychczas 155 km, wokół Zalewu Szczecińskiego po polskiej stronie można przejechać prawie 90 km – rowerowa rewolucja w Województwie Zachodniopomorskim to już setki kilometrów szlaków prowadzących po najpiękniejszych zakątkach regionu.
Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego z każdym sezonem jest coraz wygodniejsza, spójna i dłuższa. Zrealizowane dotychczas odcinki to już 567 kilometrów, czyli dystans ze Szczecina do Katowic albo Mrągowa. Tylko nie palcem po samochodowej mapie, a przez zachwycające pojezierza, wybrzeżem Bałtyku, wzdłuż Odry, po śladach urokliwych kolejowych szlaków.
– Pomorze Zachodnie jest piękne, a z perspektywy rowerzysty odkrywa się najpiękniejsze oblicza regionu, skarby natury, ślady historii – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Rozbudowa sieci tras rowerowych to nasz priorytetowy projekt, który eksponuje walory Zachodniopomorskiego: doskonałe warunki do aktywnego wypoczynku, unikalną przyrodę, atrakcje turystyczne, nowoczesną infrastrukturę.
Kończący się rok obfitował w liczne rowerowe inwestycje m.in. na Trasie Pojezierzy Zachodnich, gdzie oddano do użytku kilka kolejnych odcinków, np. z Trzcińska-Zdroju do miejscowości Góralice, a przez wakacjami uroczyście otwarto ścieżkę na zmodernizowanym moście Siekierkach. Asfaltowe drogi dla cyklistów często budowane są „po śladach” nieczynnych szlaków kolejowych - po nasypach przejedziemy między innymi od Myśliborza przez Barlinek i Pełczyce do Choszczna. Zakończone w tym roku zadania na TPZ to m.in. odcinki Myślibórz – Głazów, rzeka Ina – Kozy i Drawsko Pomorskie – Zarańsko. Na finiszu są inwestycje Mostkowo – Dzikowo oraz Choszczno – Pakość – rzeka Ina.
Ważne projekty realizowano również na bardzo popularnej trasie Velo Baltica. Kilometry budowanych i oznakowanych odcinków oddano do użytku w gminach: Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal, Trzebiatów.
– Sieć szlaków rowerowych to swego rodzaju puzzle. Setki elementów, duże i mniejsze projekty inwestycyjne, odcinki do oznakowania, infrastruktura towarzysząca – wylicza wicemarszałek Tomasz Sobieraj. – Na Pomorzu Zachodnim ta rowerowa układanka jest coraz bardziej kompletna. Pokazują to liczby. Najpopularniejsza z długodystansowych tras - Velo Baltica jest gotowa w 75 procentach. Przed wakacjami ma zostać oddany do użytku odcinek Wisełka – Międzywodzie.
Nadbałtycka velostrada na Pomorzu Zachodnim ma ponad 230 kilometrów, a łączy się z nią prawie 300-kilometrowa pętla wokół Zalewu Szczecińskiego. Ten transgraniczny szlak zaprojektowano z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury rowerowej w Meklemburgii – Pomorzu Przednim, fragmentów Velo Baltica i Blue Velo (Międzyzdroje – Szczecin) oraz kilku atrakcyjnych łączników. W tym roku oddano do użytku odcinek Wapnica – Wolin (12,8 km), poprowadzony wzdłuż linii brzegowej Zalewu i przez Woliński Park Narodowy.
Warto przypomnieć również, że w czerwcu br. wznowiono prace przy budowie ścieżki biegnącej po wałach przeciwpowodziowych przy jeziorze Dąbie. Budowana jest również droga rowerowa przy DW 111 do Stepnicy.
Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, z uwzględnieniem transgranicznej pętli wokół Zalewu Szczecińskiego docelowo będzie liczyć 1300 km.
Oto stan realizacji poszczególnych szlaków:
Velo Baltica – gotowe jest 168 z 223 km (75 procent)
Trasa Pojezierzy Zachodnich – 155 z 423 km (36 procent)
Blue Velo – 93 z 230 km
Stary Kolejowy Szlak – 63 z 259 km
Wokół Zalewu Szczecińskiego – 89 ze 163 km
Jeśli chodzi o odcinki inwestycyjne, budowę nowych dróg rowerowych najczęściej o nawierzchni bitumicznej, statystyki przedstawiają się następująco:
Velo Baltica – wykonano 46,5 km
Trasa Pojezierzy Zachodnich – 112 km
Blue Velo – 48,5 km
Stary Kolejowy Szlak – 5,5 km
Wokół Zalewu Szczecińskiego – 35 km
Zielona rewolucja w gminie Szczecinek
Panele nie szkodzą. Wystarczy czapeczka z daszkiem z folii aluminiowej i przebywanie w pobliżu paneli nie jest groźne. A, i jeszcze wody nie można pić, ale to drobiazg.
Trolek
12:42, 2025-09-18
Policjanci z Barwic odzyskali skradzione auto
To było wiadome,że na dozory za free nie dostali.Haa cos za coś.Przecież jeden z tej czwórki sypał jak z rękawa i płakał.
Adam
11:59, 2025-09-18
Policjanci z Barwic odzyskali skradzione auto
🙁Wiadoma sprawa
Białowąs
11:52, 2025-09-18
Zielona rewolucja w gminie Szczecinek
Polecam pracownikom, nad których głowami będą panele fotowoltaiczne, żeby sprawdzili, jak to będzie wpływać na ich zdrowie. Temat szeroko zbadany, ale ludziom nie chce się czytać i szukać badań, choć są dostępne w sieci. Zachłyśnięcie zielonym szaleństwem, w którym człowiek jako część natury jest chroniony najmniej. czas się obudzić.
Realnie
11:40, 2025-09-18
1 0
Co dwa tygodnie artykuł o budowanych trasach rowerowych w województwie zachodniopomorskim. O.d.b.i.ł.o wam?
Nic więcej w naszym regionie się nie dzieje?
3 0
Pamiętam, jak to jakieś 30 lat temu burmistrz zwany "hamulcowym" chełpił się oddaniem do użytku ścieżki rowerowej dookoła Trzesiecka. A na czym polegały prace budowlane?- wyłącznie na... oznakowaniu; na wymalowaniu na pniach drzew symbolu rowerka! Ścieżka pełna wykrotów, wyrw, powalonych drzew i wystających korzeni, kamienista i błotnista. Ale "hamulcowy" chciał zaistnieć... Kudy mu tam do Hardiego, czy do Daniela! "Dłużej klasztora niż przeora"- jak mawia przysłowie...
0 0
ale mimo tego jeździło się bardzo fajnie
3 0
Proponuję załączyć mapę tras, wtedy będzie wiadomo o czym się mówi
2 0
Wszędzie budują tylko w Szczecinku jak w lesie :) gdzie Szczecinek-Borne, gdzie łatanie dziur i wystających kostek brukowych w tych tzw. drogach rowerowych w Szczecinku? Które są tylko z nazwy rowerowymi bo jedynie czym się różnią to kolorem kostki brukowej.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu iszczecinek.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz