Przez ponad trzy tygodnie mieszkańcy Szczecinka mogli wyrazić swoją opinię na temat przyszłości komunikacji miejskiej. Wyniki ankiety, w której oddano ponad 3 tysiące głosów, jasno pokazują podzielone stanowiska w tej sprawie.
Najwięcej, bo 1 815 osób, opowiedziało się za wprowadzeniem odpłatności za bilety w jakiejś formie. Najpopularniejszym wariantem (1 222 głosy) okazało się powiązanie płatności z Kartą Mieszkańca „Mój Szczecinek”, co oznaczałoby ulgi lub darmowe przejazdy dla lokalnych mieszkańców. Kolejna grupa (593 osoby) wskazała na powrót do systemu sprzed 2018 roku.
Z drugiej strony 1 384 ankietowanych chciałoby utrzymania darmowej komunikacji, co jednak wiązałoby się z ograniczeniem rozwoju linii autobusowych i redukcją kursów.
Burmistrz Jerzy Hardie-Douglas zaznaczył, że wyniki ankiety nie dają jednoznacznej odpowiedzi, ale wskazują pewien kierunek.
– Problem z ankietą polega na tym, że daliśmy trzy warianty do wyboru. Żaden z nich nie uzyskał poparcia powyżej 50% głosujących. Niemniej logiczne jest, że w dwóch wariantach mieszkańcy opowiedzieli się za jakąś formą płatności. I to jest dla nas pewien drogowskaz, wskazówka.
– skomentował burmistrz.
Według włodarza miasta utrzymanie w pełni darmowej komunikacji staje się coraz większym obciążeniem dla budżetu.
- Będę na pewno rekomendował Radzie Miasta powrót do częściowo płatnej komunikacji. Musimy się teraz nad tym zastanowić, wszystko przeanalizować. Należy zmierzać ku odpłatności, żeby wyjść z takiego klinczu, który mamy w tej chwili. Wzrastające lawinowo koszty utrzymania darmowej komunikacji powodują niemożność jej rozwoju. Nie oczekujemy, że odpłatność za bilety spowoduje, że komunikacja w Szczecinku będzie samofinansująca się – tak nie jest w żadnym polskim mieście. Chodzi o to, żeby dotacja do przewozów nie była absurdalna jak dotychczas. Będziemy dążyć do takiej ceny przejazdu, która spowoduje, że zatrzymamy dopłatę na takim poziomie, jaki jest w tej chwili albo nieco ten poziom obniżymy.
– dodał burmistrz.
Teraz decyzja należy do Rady Miasta, która musi rozważyć możliwe warianty finansowania komunikacji. Wszystko wskazuje na to, że mieszkańców czekają zmiany – prawdopodobnie powróci system częściowej odpłatności, ale w nowej formule.
Czy to oznacza koniec darmowych przejazdów? Czas pokaże, jaką decyzję podejmą radni i jakie rozwiązanie finalnie wejdzie w życie.
Jacek13:34, 18.02.2025
Wprowadzenie biletów z ulgą dla mieszkańców (rozumiem, że kto ma kartę jeździ dalej za darmo) spowoduje tylko podziały społeczne i nic więcej. Wiadomo, że z km korzystają głównie mieszkańcy miasta bo już dawno miasto pozbawiło możliwości korzystania z km przez mieszkańców pobliskich miejscowości. Nadal mieszkańcy będą jeździć za darmo i nie rozwiąże to w żaden sposób problemu km. Jedyne słuszne rozwiązanie to powrót do w pełni płatnej komunikacji miejskiej i przywrócenie a nawet rozszerzenie kursowania autobusów o okoliczne miejscowości (nawet z droższymi biletami) wtedy pieniądze będą się zgadzać. Mało tego okoliczni mieszkańcy, którzy pozbawieni są na tę chwilę komunikacji miejskiej będą mogli zostawiać auta w domu co może po części rozwiązać także problem miejsc parkingowych w mieście. Trzeba myśleć racjonalnie Panie Burmistrzu.
MOHER13:34, 18.02.2025
Za płatnością głosowali bogaci i ci co nigdy nie jechali autobusem bo mają po dwa trzy samochody w domu czy motory szkoda że bogaty myśli o biednych tylko jak idą święta albo jakaś akcja albo się pokazać innym jaki on ona dobra że myśli o biednych a tak serio ma to gdzieś amen
Klaudia13:37, 18.02.2025
Jeśli jesteś biedny to idź do pracy a nie o godzinie 13 siedzisz na iszczecinek
Auto13:40, 18.02.2025
Jak masz problem to kup sobie samochód i masz po problemie. Jako mieszkaniec Szczecinka, dlaczego mam Ci finansować przejazdy autobusem. Komunikacja miejska ma być płatna i tyle. Koniec darmowych przejazdów.
Klaudia15:37, 18.02.2025
Jakim prawem shonie mówisz komuś co ma robić? a co Ty robisz o 13 na iszczecinek,nie stoisz dziś w lesie?
Lol13:36, 18.02.2025
a kto wprowadził darmową komunikację? Kto dokonywał analiz wieloletnich? Nie dało się tego przewidzieć???
Wyrafinowana 14:37, 18.02.2025
Zawsze miasto dokładało do km. Darmowe autobusy zredukowały koszty zatrudnienia i obsługi biletów które były ogromne. Płatne bilety nie sprawia że będzie więcej kasy bo trzeba zatrudnić ludzi i obsłużyć wydruk i dystrybucje biletów aplikację, biletomaty itp zatrudnić kontrolerów (roczną pensja to minimum 70tys jednej osoby) bilety muszą mieć taką cenę żeby to wszystko pokryć bo inaczej wyjdzie że taniej było dla budżetu jak było za darmo niż będzie płatna
Anonn15:24, 18.02.2025
Do Wyrafinowanej - Ktoś tam na temacie wyliczał to ze średniej ilości przejazdów wyjdzie około 51 mln złotych, więc onkolog ze swoim sztabem spokojnie sobie wyliczyli na pewno ile wyjdzie i zamiast 14 milionów na minusie będą przynajmniej 30mln na plusie, tak żeby onkolog i anetka z księgowości mogli dostać "zasłużoną" premię na wakacje
Adam15:33, 18.02.2025
Twoja była, a co?
Anonnn13:53, 18.02.2025
No to szykujcie się i za buleniem za komunikacje miejską, jak i większe czynsze i inne, bo tylko *%#)!& myślą że dzięki zniesieniu jej będziecie płacić mniej, a na dodatek czekajcie aż wam tam wybuduje spalarnie śmieci
j6214:06, 18.02.2025
było to do przewidzenia ankieta jak na Białorusi zawsze można wymienić na taką jaka ma być car Jórek postawił na swoim de-ilnym pomyśle znowu o 5 rano będzie liczył pasażerów za lekko uchylonej bramy dlaczego nikt nie pytał o płatne parkingi , z których dochód mógłby pokryć dotację do bezpłatnych autobusów
Abstynent 15:32, 18.02.2025
Ej ja od 10 lat nie pije ale chyba na nowo zacznę bo cyrk odstawiata
Emeryt 15:35, 18.02.2025
A może wywalic kierowców, zezlomowac pojazdy i konno będziemy cisnąć?
Lol15:58, 18.02.2025
Jak będzie płatna komunikacja To może człowiek normalnie będzie jeździł tymi autobusami a nie w smrodzie i oparów alkoholu z gówniarzami na tylnych siedzeniach
To prawda17:35, 18.02.2025
Pierwszy i ostatnia jazda autobusem linii 1. Pilska - zachód. Na końcu autobusu siedziała ekipa bezdomnych, istna trolownia. Smród, taki że Pan burmistrza powinien pojeździć trochę albo nasza rada Miasta zobaczyła jak to jest, poszła kasa na nowe Autobusy a walą jak 50 - letnie. Komunikacja miejska płatna
Rozwiązanie16:03, 18.02.2025
Zredukować ilość kursów o 50% i nie będzie problemu. Zamiast co 20 min to autobus będzie przyjeżdżał co 40 i tyle. Szczecinek jest na tyle mały że można przejść z jednego na drugi koniec w godzinę. Płatna komunikacja będzie miała większe koszty niż zyski (bilety, kontrolerzy itd.). Można też całkowicie zlikwidować komunikacje miejską a pieniądze oddać pracującym mieszkańcom, tyle milionów idzie rok w rok a autobusy po za godzinami szczytu jeżdżą prawie puste.
yebać POPISPSLSLD3D16:15, 18.02.2025
Jakie darmowe autobusy, jakie darmowe kina i inne . Wszystko durnie jest opłacane z waszych podatków !
Podatek od nieruchomości wyśrubowany na MAXA,chociaż euro kołchoz nie wymaga itd.
Głosujcie dalej na pomagdalenkowych sprzedawczyków,lewackie biedronie i tęczowe rafalale,,łyse pały,kalesony itp. Wszystko już było i zgnoiło was,a wy dalej na to głosujecie. Widocznie zasługujecie,tfu.
DAREX17:38, 18.02.2025
Głosowało 3 tys.mieszkańców 37 tys. I mniejszość ma rządzić większością!!!!
Lolek09:27, 19.02.2025
Widocznie pozostała część mieszkańców nie chciała się wypowiedzieć. Zdali się na opinię biorących udział w ankiecie.
Myślący logicznie17:59, 18.02.2025
3 tys. to nawet nie 10 procent mieszkańców. Fakt. Po wprowadzeniu biletów powiedzmy za 3 - 5 zł kilka procent jeżdżących autobusami przesiądzie się znowu do samochodów. I znowu full na parkingach, lament o ekologii. Płacimy podatki( duże) więc niech uszczelnią Szlot Sapik Mec i nagle pieniądze się znajdą na darmową tak kiedyś reklamowaną komunikację miejską.
Nie zagłosuję na Dou19:01, 18.02.2025
Jestem zawiedziony. Łże ankieta, bez żadnego podpisu, weryfikacji. Dlaczego nie skorzystano ze strony internetowej jak w przypadku budżetu obywatelskiego, gdzie trzeba było podać swoje dane.
Przecież jedna osoba mogła wydrukować dwie ryzy ankiet, samemu zazanczyć. Brak słów.
Mieszkaniec15:47, 19.02.2025
Zgadza się. Anonimowa ankieta nie ma żadnej wartości. Podobno całe pliki dostali pracownicy i wypełniali zgodnie z wolą tego, co chcę naszej kasy. Komunikacja zawsze była deficytowa i będzie. Teraz przynajmniej wozi pasażerów, a nie powietrze.
Dobra pamięć 19:02, 18.02.2025
Trochę wody w Wiśle upłynęło. Otarłem się o ankietę "ratuszową". Była łapanka do uczestnictwa. Wynik był oczekiwany, był sukces a ludzie klaskali ... Że się udało. Nawet było sprawozdanie.
Matematyk19:41, 18.02.2025
Jakim cudem najpopularniejsza opcja to waszym zdaniem płatność z Kartą Mieszkańca 1222 a nie darmowa komunikacja 1384? Pomijam fakt, że ta ankieta nie ma znaczenia. Każdy mógł głosować ile chce, a ci co liczyli głosy mogli policzyć tak żeby było po ich myśli.
baca20:13, 18.02.2025
A dla mnie absurdem jest to, że tak fatalnie działająca KM Szczecinek kosztuje aż tyle. To instytucja do zaorania i powołania od nowa.
Nick07:15, 19.02.2025
Wystarczy spojrzeć na prywatnych przewoźników a mało uczęszczane trasy busy w Komunikacji ani jednego busa No to przegub który pali jak czołg jeździ pusty po Szczecinku
Ali20:43, 18.02.2025
Za darmo i koniec!
Trolek21:21, 18.02.2025
Burmistrz mógł startować w wyborach z postulatem likwidacji darmowej KM. Miałby wtedy mandat do takich działań. Ankietę to można sobie robić, czy autobusy powinny być zielone, czy czerwone.
Druga sprawa to pytanie ankiety typu, czy chcesz być piękny i młody, czy stary i brzydki. No i oczywiście wygrywa opcja, że ludzie chcą być starzy i brzydcy. Kto by się spodziewał? 🤣 No, ale Polacy tacy są. My nie prosimy Boga o bogactwo, tylko, żeby sąsiadowi się chałupa spaliła. 😥
MIESZKANIEC06:46, 19.02.2025
Witam mam takie spostrzeżenie ta ankieta to chyba jakaś od razu spisana na straty a ni z 1 ani z 2 ani tym bardziej 3 pytanie nie wysuwa żadnej pewnej alternatywy na KM z 1 wynika że będzie jak jest a z dwóch następnych że płatna ale rozwiązania żadnego?? Czy o to chodziło p. Burmistrzowi
GOŚĆ07:44, 19.02.2025
TERAZ ZROBIĄ AUTOBUSY PŁATNE A PRZED WYBORAMI BĘDZIE OBIECAŁ ŻE BĘDĄ DARMOWE.TAKI SAM KABARET JAK Z KALESONEM DO SĄDU W CZASIE WYBOROW A PO WYBORACH KALESON PRZYJĘTY PONOWNIE I WYCHWALANY ŻE NAJLEPSZY Z NAJLEPSZYCH.ZERO ZAUFANIA DLA LUDZI ,KTÓRZY NIE MAJĄ ZDANIA.TZW.OBROTOWI.
Gość 08:37, 19.02.2025
Tak prawda po prawdzie komunikacja nigdy się nie zwracała nawet jak były bilety darmowe , koszty firmy zewnętrznej kontrolerów , sprzedaż biletów , drukowanie ,itp znowu duży sztab ludzi zatrudnionych do tego plus kolejni prezesi zastępcy itp i tak się nie zwróci , ale i tak decyzja pewnie już zapadła
Ksiądz I09:33, 19.02.2025
Za odpłatnością związaną z komunikacją miejską są chyba tylko seniorzy lub osoby z niej zwolnione. Jak wam dopier**** 10 zł za bilet w jedną stronę to dopiero przejrzycie na oczy. A co dopiero mają powiedzieć osoby pracujące za najniższą krajową, jeżdżące do pracy autobusem?
g-a20:48, 19.02.2025
A ja mam rower.
Vivian22:48, 19.02.2025
Jestem za wprowadzeniem platych biletów , najbardziej pasuje mi 3 opcja z ankiety . Nie zdążyłam zagłosować
kanar23:42, 19.02.2025
wreszcie będę miał pace w mieście a nie dojazdy do Koszałkowa, mam skuteczność - 20-30 mandatów dziennie - nie dojdziesz do kasownika - ja Ciebie złapię
gdzie mogę złożyć podanie?
waqer12:54, 20.02.2025
Za darmo to i tak nie jest. Płacimy wszyscy w podatkach i innych opłatach do miasta. Komunikacja Miejska powinna być częściowo odpłatna ale darmowa dla dzieci i uczniów szkół podstawowych oraz osób starszych pow 70 lat. Pozostali powinni płacić. Gdyby ustawić w mieście zgniatarki do butelek PET przy marketach itp. które za zgniecenie określonej ilości butelek wydawałyby bilet do KM to miasto by się pozbyło tych PET butelek.
Edek 11:18, 21.02.2025
Podatki nas *%#)!& pracodawcy nas *%#)!& teraz płacić za autobusy z czegoś muszą remontować szczecinek
Gość08:46, 24.02.2025
Autobusy są nierentowne.A czy rentowne jest zatrudnianie armii urzędników ,którzy dokształcani są za pieniądze podatnika.Można przyjąć ludzi już wykształconych i nie wydawać pieniędzy no ale tacy mogą okazazać się nieznajomi.
Gorąco pod PKP Cargo w Szczecinku! Poseł uspokaja
Ten lubczyk naprawdę bierze jakieś pieniądze ze jest chuy wie kim?
?
19:15, 2025-06-05
Gorąco pod PKP Cargo w Szczecinku! Poseł uspokaja
Widzę ze radny Cembrowski znalazł sobie sposób na życie. Strajkuje tu i tam. I w spółdzielni źle napisał ustawy i prawnik niezależny prawnik go pogonił i tutaj widzę ze się uskutecznia😂😂😂😂😂
Cembrowski
19:12, 2025-06-05
Gorąco pod PKP Cargo w Szczecinku! Poseł uspokaja
Solidarność, której nie przeszkadza wspieranie banderowskiej upainy kosztem Polaków!!! Będziecie mieć upainian cargo🤣
To ta sama
18:39, 2025-06-05
Gorąco pod PKP Cargo w Szczecinku! Poseł uspokaja
Tam powstanie Eko Spalarnia śmieci
Alfonso
18:28, 2025-06-05
3 0
dokładnie przez zredukowanie kursów pozamiejskich szczecinek cofnął się w czasie o 20 lat. Ale kampania wyborcza była wygrana
0 5
lepiej było dla mieszkańców jak był posłem cała nadzieja w p. RAKU i radzie miasta
5 0
A kto tej karty nie będzie miał może 1% jeżdżących w naszym mieście więc nie da to żadnego wpływu wręcz koszty bo ktoś będzie musiał kontrolować bilety a pensja takiej jednej osoby to około 80tys rocznie :) a jedna nie ogarnie szczecinka więc to nie możliwe żeby karta mieszkańca dawała darmowe przejazdy