Dwa pociągi hybrydowe, kupione przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego, rozpoczęły regularne kursy. W czwartek 21 stycznia „Bursztynowy” zabrał pierwszych pasażerów ze Szczecina do Kołobrzegu. „Zielony” pojedzie nad morze w piątek w południe. Hybrydy w barwach Pomorza Zachodniego będą kursowały m.in. ze Szczecina do Kołobrzegu i Koszalina oraz ze Szczecina do Szczecinka, przez Stargard, Drawsko, Złocieniec, Czaplinek.
To pierwsze w Polsce hybrydy włączone do obsługi regularnych połączeń pasażerskich. Będą kursować tam, gdzie linie kolejowe są częściowo niezelektryfikowane. Dwa rodzaje napędu – elektryczny i spalinowy – dla pasażerów oznaczają podróż bez przesiadek, a dla organizatora przewozów – optymalne wykorzystanie taboru, lepszą logistykę, niższe koszty.
- To świadoma realizacja wizji naszego województwa jako województwa przyjaznego mieszkańcom i turystom. Głęboko wierzę w to, że te dwa pociągi – bursztynowy i ekologiczny, zielony – będą fantastycznie służyły podróżnym, ale będą również służyły naszemu środowisku - mówił marszałek województwa Olgierd Geblewicz, gdy hybrydy premierowo wjechały na stację Szczecin Główny. - Jesteśmy pierwszym województwem w Polsce, które posiada taki tabor. Dzięki pociągom dwunapędowym będziemy w stanie podróżować wszędzie tam, gdzie jest to możliwe , z napędem elektrycznym, a tam, gdzie jest to niezbędne, z napędem diesla. To pierwsze hybrydy na Pomorzu Zachodnim, ale w przyszłości będzie ich więcej.
- Dzierżymy palmę pierwszeństwa, jeśli chodzi o nowoczesność taboru. Z hybrydami jesteśmy pierwsi w Polsce i, póki co, jedyni w Polsce – podkreślał wicemarszałek Tomasz Sobieraj. – W 2018, 2019 roku rozmawialiśmy o pociągach hybrydowych dla Pomorza Zachodniego i wtedy, wydawało się, można sobie było tylko o tym pomarzyć. A dziś już przyjechały. Warto podkreślić, że są to pociągi produkcji polskiej – dodał wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
[FOTORELACJA]5996[/FOTORELACJA]
Hybrydowe pociągi wyróżnia nie tylko napis „HYBRYDY”, ale też bardzo efektowne malowanie. Jeden skład zachwyca kolorami bursztynu i już zyskał taką nieoficjalną nazwę. Drugi nawiązuje kolorystyką do „zielonego regionu”, jakim jest Pomorze Zachodnie, produkowanej tu zielonej energii i zachwycającej przyrody (2021 to Rok Ekologiczny w województwie zachodniopomorskim). Wjeżdżając na stację, będzie zwracał uwagę intensywnie limonkowym przodem, ale podróżnym na pewno spodobają się też zielone, błękitne i niebieskie akcenty na białym kadłubie.
Skład ma długość 59,3 m; szerokość 2,84; wysokość 4,21 m (bez pantografu). Waży 119,5 t.
142 stałe miejsca siedzące, 8 uchylnych, 160 miejsc stojących; miejsca do przewozu 10 rowerów i dwóch wózków dla pasażerów z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Bezprzedziałowa przestrzeń pasażerska - klimatyzowana, wyposażona w internet bezprzewodowy, sieć intercom umożliwiająca łączność z maszynistą, sygnalizację przeciwpożarową, monitoring. Przy fotelach znajdują się ładowarki USB oraz gniazdka elektryczne. Są też specjalne gniazda techniczne, do podłączenia np. myjki, odkurzacza etc. Każdy pojazd wyposażony jest w defibrylator, stopnie wysuwne i rampy ładunkowe dla wózków. W środkowej części trzyczłonowego składu znajduje się WC, przystosowane do obsługi osób na wózkach, wyposażone w suszarkę do rąk, przewijak dla niemowląt, sygnalizację alarmową. Pojazd wyposażony jest w elektroniczny system informacji pasażerskiej (m.in. monitory LCD, tablice LED), głośniki oraz system liczenia pasażerów.
Bimodalny zespół trakcyjny posiada też nowoczesne urządzenia i systemy zabezpieczenia ruchu, które kontrolują pracę maszynisty. W razie jego zaśnięcia czy zasłabnięcia – w bezpieczny sposób zatrzymają pojazd. Ponadto 36 WEh wyposażony jest w ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) poziomu drugiego, który umożliwia poruszanie się pojazdów kolejowych pomiędzy państwami, bez konieczności zatrzymywania się na granicach.
wideo: Radio Szczecin
Hybrydy, które będą jeździć w barwach Pomorza Zachodniego to bezpieczeństwo, ale i dynamika. Prędkość maksymalna: 160 km/h, na silnikach spalinowe: 120 km/h. Moc: 1600 kW; dwa silniki diesel 390 kW. Przyspieszenie (w zakresie od 0 do 40 km/h) w stanie obciążonym: ≥ 0,4 m/s2 silniki spalinowe, ≥ 1,1 m/s2 silniki elektryczne.
Koszty zakupu dwóch pojazdów to 49,2 mln zł brutto. Umowa z NEWAG S.A. zawiera opcję kupna kolejnych 10 hybryd. Jej łączna wartość (2+10 pojazdów) to 295,2 mln zł brutto.
Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł brutto. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
Covidek10:10, 22.01.2021
dla zakażonych covidem po czwartej fali przerobi się na szpital narodowy
J- 2310:33, 22.01.2021
Dziwne kolej inwestuje a pasażerow brak
Gosc10:46, 22.01.2021
Brawo jestem za
gosc11:11, 22.01.2021
jest wazne czym jezdzimy ale bardzo wazne w jakim czasie ale z tych remontow na trasie efekt jest mierny
graffiti11:20, 22.01.2021
och myślę, że dużo graficiarzy będzie tam bazgrało?
Xxx5511:35, 22.01.2021
Do Chojnic jeździ okropny, stary, śmierdzący pociąg, może też warto zainwestować?
RR23:29, 22.01.2021
Z tym pytaniem to juz do marszałka woj. pomorskiego :) bo skoro pomorskie ma to w d%##^ to lepiej inwestować w trasy do większych miast które tego chcą tak jak w przypadku pomorza zachodniego
Jan12:22, 23.01.2021
Brawo. Ludzie powinni jeździć transportem zbiorowym jak to było kiedyś. Taki transport jest ekologiczny i bezpieczniejszy. Super inwestycja w Anglii do każdej miejscowości dojedziesz pociągiem i ludzie jeżdżą
SZPAGACIK +++SARCOFA10:14, 24.01.2021
JA JEŻDŻĘ POCIĄGAMI P. K. P. Z OGRZEWANIEM I TO NAJCZĘŚCIEJ POCIĄGAMI POŚPIESZNYMI I JA MAM WŁAŚNIE TAKĄ PRAKTYKĘ I SZCZERZE POWIEDZIAWSZY TEN POCIĄG BARDZIEJ PRZYPOMINA MI DELIKATESY, NIŻ RESTAURACJĘ WARS!!!
6 3
Jedź koleś porannym pociągiem do Szczecina to zobaczysz brak pasażerów