Zamknij

Szczecinek na torach. Bugno za 2,5 mln zł i... 10 pasażerów

Zespół iszczecinek.pl Zespół iszczecinek.pl 09:28, 07.08.2025 Aktualizacja: 09:30, 07.08.2025
Skomentuj fot. iszczecinek.pl / archiwum fot. iszczecinek.pl / archiwum

Urząd Transportu Kolejowego opublikował właśnie doroczny raport dotyczący wymiany pasażerskiej na stacjach kolejowych w Polsce. To jedno z najważniejszych zestawień pokazujących, ile osób korzysta z usług kolei w konkretnych miejscowościach. Pod lupę bierzemy Szczecinek, który na tle innych miast regionu prezentuje się całkiem solidnie, choć nie brakuje w tym zestawieniu lokalnych paradoksów.

1900 pasażerów dziennie na głównym dworcu. A co z pozostałymi?

Zacznijmy od suchych danych. Główna stacja w Szczecinku w 2024 roku obsługiwała średnio 1900 pasażerów dziennie. Pociągi zatrzymywały się tu ponad 54 razy na dobę, co daje średnio 35 pasażerów na jeden postój. To wzrost w porównaniu do roku 2022, kiedy ruch wynosił około 1700 osób dziennie.

Na dalszych miejscach znalazły się Szczecinek Chyże, gdzie dziennie wsiada i wysiada 50–99 pasażerów, przy około 9 zatrzymaniach pociągów, oraz Szczecinek Bugno z zaledwie 10–19 pasażerami dziennie i nieco ponad 3 zatrzymaniami pociągów. W przeliczeniu daje to od 2 do 5 osób na jeden pociąg.

Przystanek za 2,5 mln zł. Czy Bugno ma sens?

Najwięcej emocji budzi jednak właśnie przystanek Szczecinek Bugno, uruchomiony w czerwcu 2024 roku. Jego budowa pochłonęła około 2,5 mln złotych. Dziś, po ponad roku funkcjonowania, trzeba postawić pytanie – czy było warto? Choć formalnie przystanek działa, ruch jest śladowy, a liczba pasażerów przypomina bardziej wyniki z bocznicy przemysłowej niż punktu komunikacji publicznej.

Z drugiej strony, warto pamiętać, że tworzenie siatki przystanków to nie tylko kwestia liczby pasażerów tu i teraz – ale też długofalowej dostępności transportu publicznego dla mieszkańców peryferyjnych części miasta.

Dworze główny PKP Szczecinek 

Tymczasem centrum kolejowego życia Szczecinka nieprzerwanie pozostaje główny dworzec PKP Szczecinek. Remont prowadzony przez miasto, który kosztował kilkanaście milionów złotych, wchodzi właśnie w końcową fazę. Od maja pasażerowie mogą już korzystać z nowoczesnej części obsługi – działają kasy biletowe, poczekalnia oraz toalety, co znacząco podniosło komfort podróżowania. Wkrótce rozpocznie się także modernizacja peronów, co jeszcze bardziej poprawi dostępność i bezpieczeństwo.

Na tle regionu: lepiej niż Białogard, gorzej niż Kołobrzeg

Szczecinek na tle regionu wypada przyzwoicie – lepiej niż Białogard (1700 osób dziennie), ale nadal sporo brakuje do Kołobrzegu (4600 osób) czy Koszalina (4300 osób). Dla porównania – w Chojnicach, które mają podobną wielkość, dzienna wymiana pasażerska wyniosła 2000 osób.

Kolej w Polsce rośnie jak na drożdżach

Trzeba też zauważyć, że kolej w Polsce przeżywa boom. W 2024 roku z usług przewoźników skorzystało ponad 407 milionów pasażerów, czyli o niemal 9 procent więcej niż rok wcześniej. Średnio każdy Polak odbył 11 podróży koleją w ciągu roku. W tym kontekście każdy nowy przystanek i każda inwestycja w infrastrukturę może się w dłuższej perspektywie okazać uzasadniona – nawet jeśli dziś wygląda na niepotrzebny wydatek.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

PorazkaPorazka

1 0

Ważne że kieszenie upchane....trasa że Szczecinka na lotnisko w Gdańsku aktualnie zajmuje prawie 5godz,

09:50, 07.08.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Rozkład jazdyRozkład jazdy

0 0

Wybierz lotnisko Poznań. Samochodem 2:40h jazdy i trochę mniej pociągiem.

10:27, 07.08.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

A co,A co,

1 1

Nie stać nas? Pewnie, że stać skoro mamy drugi naród na utrzymaniu i dajemy radę.

10:28, 07.08.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Sprostowanie KŁAMSTWSprostowanie KŁAMSTW

1 1

PROSZĘ POCZYTAĆ ROZKŁAD JAZDY: Wyraźnie TAM PISZE: W dniu dzisiejszym na przystanku Bugno zatrzyma się 14 pociągów a nie jakieś "redakcyjne 3,5 pociągu".
Kłamstwo nr 2: Liczbę osób wysdających / wysiadających na przystanku "głównym" pośrednio porównano do Bugna. To są dane nieporównywalne, liczby z przystanku "głównego" obejmują pociągi TLK oraz IC, które Bugno omijają prędkością 80km/h i które na raz potrafią przyjąć na raz nawet 40-50 pasażerów.

10:53, 07.08.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%