Spór o to, który napęd samochodów powinien być tym dominującym – budzi niewątpliwie wielkie emocje. Wśród kierowców pojawiły się nawet dwa obozy. Jeden, konserwatywnie podchodzący do motoryzacji – jest przeciwny samochodom o napędach elektrycznym, a nawet hybrydowym.
Drugi natomiast, pro ekologiczny – postuluje skończenie z – ich mniemaniem – przestarzałym i zanieczyszczającym środowisko napędem spalinowym. Postulują także natychmiastowe i obowiązkowe wprowadzenie bez emisyjnych samochodów elektrycznych. Są więc trzy możliwości: samochody z napędem hybrydowym, spalinowym, lub elektrycznym. Który z nich zasłuży na miano napędu przyszłości?
Prawda jest, że ogólnoświatowe tendencje kierują motoryzację w kierunku bycia coraz bardziej pro ekologiczną. Można się więc spodziewać, że w dalekiej przyszłości to właśnie samochody z napędem elektrycznym będą podstawowym środkiem naszej lokomocji. Obecnie jednak nie są na to gotowe ze względu na to, że do przejścia na motoryzację elektryczną niezbędna jest ogólnoświatowa transformacja energetyczna.
Nie ma bowiem większego sensu okłamywać się, że jeżdżąc elektrykami walnie przyczyniamy się do poprawy środowiska naturalnego – kiedy cały świat nadal, na masową skalę używa samochodów spalinowych. Mało tego: do produkcji samej energii elektrycznej, dzięki której jeżdżą proekologiczne samochody – wykorzystuje się paliwa kopalne – co i tak walnie przyczynia się do degradacji środowiska naturalnego. Jaki więc z tego wniosek?

Źródło: Pixabay
Otóż samochody z napędem elektrycznym są dobrym pomysłem – ale jeszcze nie na teraz. W kontekście tego, co pisaliśmy w powyższym akapicie – warto to podkreślić. Musimy mieć bowiem czas na ogólnoświatową transformację i całościowe przejście z paliw kopalnych na energię pozyskiwaną pro ekologicznie.
Na chwilę obecną bezdyskusyjnie najlepszym rozwiązaniem wydaje się natomiast samochód z napędem hybrydowym – to znaczy takim, który łączy najlepsze cechy zarówno spalinowego, jak i elektrycznego.
Zostawiając już na boku kwestię związana z ochrona środowiska naturalnego – warto podkreślić, że po prostu znacznie bardziej opłaca się eksploatować samochód z napędem hybrydowym, niż ten spalinowy. Samochody hybrydowe są co prawda droższe, niż ich spalinowe odpowiedniki, ale wspomniana eksploatacja – jest znacznie tańsza.
Oszczędność energii samochodu hybrydowego – jest szczególnie widoczna podczas jazdy po mieście. Charakteryzuje się ona tym, że często stajemy na czerwonych światłach, na przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych. Co gorsze – często tez musimy hamować i stać w korkach. Jazda taka często sprowadza się do bycia na niskich biegach – a co za tym idzie – dużych obrotach silnika. Wtedy to samochód ze standardowym napędem spalinowym traci najwięcej benzyny. Inaczej jest w przypadku hybrydy, która specjalnie przeznaczona jest do oszczędnej jazdy w takich właśnie warunkach.
Chcąc więc rozwiązać spór o to czy lepsze są samochody spalinowe, czy elektryczne odpowiemy przewrotnie – znacznie lepsze od nich są samochody hybrydowe.
Napięta atmosfera wokół wizyty Roberta Bąkiewicza
Tam więcej policji po cywilnemu niż tych pikietujących.
Czytelnik
21:25, 2025-10-24
Seniorzy bawili się na dancingu w Szczecinku
Oj zus będzie renty zabierał bo potupajka ludzi uzdrawia
AG
20:34, 2025-10-24
Październikowy Pchli Targ w Szczecinku już w tę niedzie
I znowu pojawia się okoliczni handlarze z gadżetami na 1 *%#)!& Uważam że pchli targ to nie bazar dla handlarzy
Recht
16:01, 2025-10-24
Napięta atmosfera wokół wizyty Roberta Bąkiewicza
Jacek na prezydenta !
Wyborca
15:02, 2025-10-24
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu iszczecinek.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz