Kompleksowe narzędzia do monitorowania mediów wykorzystują techniki uczenia maszynowego do skanowania i indeksowania platform mediów społecznościowych, blogów, forów, portali i wortali oraz platform video przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Panele te wykorzystują najnowsze algorytmy i technologie do śledzenia w trybie online wzmianek, wpisów, opinii, komentarzy itp. Dokładność kompleksowych narzędzi do monitorowania mediów opartych o sztuczną inteligencję jest bardzo wysoka. Systemy mogą agregować setki tysięcy wzmianek z różnych źródeł, aby znaleźć najbardziej odpowiednie i wartościowe informacje dla użytkownika. Źródła, z których zbierane są dane to m.in.: prasa, radio, telewizja, portale internetowe, kanały społecznościowe, blogi, mikroblogi, fora, podcasty, webcasty i platformy video.
Monitoring mediów pokazuje, jaki udział w głosie (Share of Voice) ma firma lub jej konkretna marka, czyli ile mamy publikacji w porównaniu z konkurencją. Narzędzia przystosowane do monitorowania mediów w znacznym stopniu ułatwiają również analizę Big Data, dzięki której możemy zajrzeć głęboko w dane płynące z całej globalnej cyberprzestrzeni. Dzięki sztucznej inteligencji, niezbędne dla naszego projektu informacje zostaną wygenerowane w przejrzysty i klarowny sposób w panelu, który ze względu na odpowiednie zastosowanie technik User Experience (UX) jest dla użytkownika bardzo łatwy w obsłudze. Zastosowanie technik uczenia maszynowego pozwala na bardzo dokładną analizę sentymentu, identyfikując w czasie rzeczywistym, jakie są odczucia (pozytywne, negatywne czy neutralne) określonych odbiorców i interesariuszy w odniesieniu do tematu, który został poddany monitoringowi.
Narzędzia przystosowane do analityki danych, które są zbierane z polskiej i międzynarodowej cyberprzestrzeni, polegają na przetwarzaniu i filtrowaniu ogromnych ilości treści oraz oznaczaniu wszelkich wzmianek, gdzie został podjęty interesujący nas temat.
W szybkim skrócie, proces monitorowania mediów w praktyce obejmuje następujące kroki:
Fragment panelu analitycznego Newspoint
Bardzo ważną zaletą narzędzi do monitorowania mediów jest możliwość dostarczania danych w użytecznym i czytelnym formacie. Zautomatyzowana lub wyselekcjonowana usługa monitorowania zapewnia regularne raporty, w określonym przez nas czasie i z wymaganą częstotliwością. Tak wygenerowane zbiory danych, pozwalają każdemu, od dyrektora ds. PR po członków zarządu i specjalistów ds. komunikacji, dokładnie zapoznać się z wynikami analizy i przyswoić istotne informacje na poziomie wymaganym do wykonywania swojej roli i podejmowania świadomych oraz odpowiedzialnych decyzji biznesowych.
Kompleksowe narzędzia do monitorowania mediów umożliwiają ustawianie alertów i powiadomień dotyczących określonego wcześniej obiektu monitoringu. Zostaniesz poinformowany mailowo lub na SMS od razu, gdy nastąpi ogromny wzrost liczby wzmianek, na temat marki, produktu, usługi czy też powiązanych z konkretną firmą aktualnych wydarzeń. Takie alerty mogą uchronić markę przed rozwijającym się kryzysem wizerunkowym, dzięki szybkiej identyfikacji zagrożenia. Marketerzy i eksperci ds. PR mogą wykorzystywać je do prowadzenia marketingu i promocji w czasie rzeczywistym.