Zamknij

Selekcja pracowników – w jaki sposób działają headhunterzy?

. + 07:30, 01.03.2022 Aktualizacja: 07:31, 01.03.2022
Skomentuj

Rekrutacja to proces wieloetapowy. Od chwili stworzenia ogłoszenia do momentu podpisania umowy z nowym pracownikiem może minąć kilka tygodni, a nawet miesięcy. Selekcja kandydatów jest niezbędna, aby wyłonić osobę, która najlepiej pasuje do profilu kompetencyjnego. Jak działają profesjonalni rekruterzy i czym kierują się przy wyborze pracowników?

Tradycyjny proces rekrutacji

Proces rekrutacji pracowników powinien być zawsze dopasowany do potrzeb danej organizacji, czyli m.in. rodzaju działalności firmy oraz charakteru stanowiska, na które poszukiwany jest kandydat. Tradycyjna rekrutacja przeprowadzana jest najczęściej metodą play-off. Oznacza to, że selekcja kandydatów odbywa się na każdym etapie rekrutacji - tym samym do udziału w dalszej części procesu rekrutacyjnego zapraszani są tylko wybrani kandydaci.  

Na początku rekruterzy analizują nadesłane dokumenty, sprawdzając, czy kandydat posiada wymagane na danym stanowisku kompetencje twarde, np. znajomość języka na odpowiednim poziomie, prawo jazdy danej kategorii czy wykształcenie kierunkowe dające uprawnienia do wykonywania zawodu.

Następnie kandydaci, którzy najlepiej pasują do profilu kompetencyjnego, otrzymują zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. W trakcie spotkania kandydat odpowiada na pytania rekrutera dotyczące m.in. dotychczasowego doświadczenia zawodowego. Podczas spotkania w cztery oczy lub za pośrednictwem video komunikatorów, profesjonalny rekruter jest w stanie ocenić, czy pracownik ma pożądane przez pracodawcę kompetencje miękkie, takie jak komunikatywność czy asertywność, a także, czy pasuje do kultury organizacyjnej danego przedsiębiorstwa.

Rekruter w trakcie rozmowy posługuje się m.in. pytaniami behawioralnymi (np. „Proszę opisać sytuację, w której musiał/-a Pan/Pani wykonać dodatkową pracę pod presją czasu”). Celem tych pytań jest sprawdzenie reakcji kandydata na trudną lub stresującą sytuację. W wielu przypadkach takie spotkanie wystarczy, aby wyłonić osobę, która otrzyma propozycję zatrudnienia. Dotyczy to przede wszystkim stanowisk juniorskich czy takich, które nie wymagają dużej odpowiedzialności.

Selekcja pracowników na stanowiska managerskie i specjalistyczne

W przypadku pracowników wyższego szczebla, często konieczne jest zlecenie przeprowadzenia procesu rekrutacyjnego headhunterom wyspecjalizowanym w rekrutacjach dla konkretnych obszarów Na co dzień rekrutują oni kandydatów, którzy nie są dostępni na rynku pracy, czyli takich, którzy nie szukają aktywnie zatrudnienia, ale są otwarci na nowe, ciekawe propozycje. Headhunterzy dysponują szeroką siecią kontaktów. Dzięki temu są w stanie szybko dotrzeć do osób z kadry managerskiej, które pasują do profilu kompetencyjnego kandydata opisanego przez klienta. Selekcja pracowników wyższego szczebla przebiega więc nieco inaczej niż tradycyjna. Kandydatom przedstawia się spersonalizowaną ofertę. Ostatecznej selekcji pracowników dokonuje się zazwyczaj za pomocą metody Assessment Center polegającej na wykonywaniu zadań symulacyjnych (indywidualnych i grupowych). Selekcja pracowników wyższego szczebla trwa odpowiednio dłużej, ale dzięki temu znacznie spada ryzyko wyboru niewłaściwej osoby na odpowiedzialne stanowisko.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%