Zamknij

Kontenerowce - morskie olbrzymy

r. + 08:29, 30.09.2021 Aktualizacja: 08:29, 30.09.2021
Skomentuj

Większość międzynarodowego transportu morskiego, obsługiwana jest przez kontenery. To najtańszy, najbardziej ekonomiczny rodzaj transportu. Od roku 1955, kiedy można mówić o debiucie pierwszego kontenerowca, do czasów współczesnych statki do przewozu kontenerów przebyły długą drogę. Rozwój technologii, sztuki projektowania sprawił, że kontenerowce swoją wielkością dorównują największym tankowcom.

Kontenerowe ciekawostki

  • SS Ideal X był pierwszym kontenerowcem na świecie, który odniósł sukces handlowy. Zbudowany został na bazie tankowca klasy T-2, statku który służył w czasie II wojny światowej. W pierwszym rejsie przewiózł 58 kontenerów, w których były samochody. Rejs odbył się na trasie Newark (New Jersey) do Houston w Teksasie. W roku 1959 trafił do Bułgarii, a w 1964 w wyniku poważnej awarii, został sprzedany do Japonii, gdzie jeszcze w tym samym roku nowi właściciele zezłomowali go
  • W transporcie morskim wykorzystywane są kontenery  o długości 20 i 40 stóp. Jednostką pojemności kontenerów jest TEU, która oznacza ekwiwalent 20 stóp
  • Ponad 3/4 produkcji kontenerów realizowana jest w Chinach, przez trzy firmy
  • Podstawowy kontener o pojemności 1 TEU (czyli 20 stopowy), bez ładunku waży około 2 ton i może pomieścić prawie 25 000 puszek
  • HMM Algeciras to obecnie największy kontenerowiec na świecie, mogący przewieźć 23 964 TEU 
  • Drogą morską transportowanych jest około 11 miliardów ton towarów, z czego 3 miliardy to przewozy kontenerowe 
  • Największą grupą narodowościową zatrudnioną na morzu to Filipińczycy, na 1,5 miliona zatrudnionych 1/3 to mieszkańcy tego azjatyckiego kraju
  • Armatorzy, którzy wiodą prym w transporcie morskim to Maersk i MSC czyli konsorcjum 2M, następnie COSCO Shipping, CMA CGM, Hapag-Lloyd
  • Największym polskim armatorem jest Polska Żegluga Bałtycka posiadająca 62 statki
  • Firma Grand View Container Trading ocenia, że rocznie około 10 000 kontenerów uważa się za zaginione
  • HMM Gdańsk należy do kategorii największych kontenerowców świata, zbudowany w Chinach, obecnie pływa pod banderą panamską
  • DCT Gdańsk to terminal kontenerowy, który jako pierwszy na Bałtyku przekroczył 2 miliony TEU w ciągu roku
  • Najmniejszy kontener 20 stopowy ma pojemność 33 m3 przewożone w nich są najczęściej ciężkie towary: stal, kamienie, maszyny, towary szlachetne
  • Kontener 40 stopowy ma pojemność 67 m3 wykorzystywane są do transportu tzw. towarów objętościowych (ubrania, zabawki, sklejki, AGD, meble)
  • Nowoczesne kontenerowce, dzięki komputerowym systemom zarządzania mogą być obsługiwane zaledwie przez 13 osób
  • Lodówka wyprodukowana w Azji Południowo-Wschodniej, trafi na zachodnie wybrzeże USA po 16 dniach, przebywając 14,5 tys. mil morskich
  • Silnik dużego kontenerowca waży 2 300 ton
  • Rocznie kontenerowiec może przewieźć 200 000 kontenerów

Transport morski realizowany za pomocą kontenerów ciągle się rozwija. Liczby przewiezionych kontenerów i towarów rosną z roku na rok. Pomimo wad w postaci długiego czasu transportu, narażenia na trudne warunki (wilgoć, sól) i często konieczność realizowania transportu łączonego (morski i lądowy), kontenerowe przewozy mają przed sobą wielką przyszłość.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%