Większość międzynarodowego transportu morskiego, obsługiwana jest przez kontenery. To najtańszy, najbardziej ekonomiczny rodzaj transportu. Od roku 1955, kiedy można mówić o debiucie pierwszego kontenerowca, do czasów współczesnych statki do przewozu kontenerów przebyły długą drogę. Rozwój technologii, sztuki projektowania sprawił, że kontenerowce swoją wielkością dorównują największym tankowcom.
Kontenerowe ciekawostki
- SS Ideal X był pierwszym kontenerowcem na świecie, który odniósł sukces handlowy. Zbudowany został na bazie tankowca klasy T-2, statku który służył w czasie II wojny światowej. W pierwszym rejsie przewiózł 58 kontenerów, w których były samochody. Rejs odbył się na trasie Newark (New Jersey) do Houston w Teksasie. W roku 1959 trafił do Bułgarii, a w 1964 w wyniku poważnej awarii, został sprzedany do Japonii, gdzie jeszcze w tym samym roku nowi właściciele zezłomowali go
- W transporcie morskim wykorzystywane są kontenery o długości 20 i 40 stóp. Jednostką pojemności kontenerów jest TEU, która oznacza ekwiwalent 20 stóp
- Ponad 3/4 produkcji kontenerów realizowana jest w Chinach, przez trzy firmy
- Podstawowy kontener o pojemności 1 TEU (czyli 20 stopowy), bez ładunku waży około 2 ton i może pomieścić prawie 25 000 puszek
- HMM Algeciras to obecnie największy kontenerowiec na świecie, mogący przewieźć 23 964 TEU
- Drogą morską transportowanych jest około 11 miliardów ton towarów, z czego 3 miliardy to przewozy kontenerowe
- Największą grupą narodowościową zatrudnioną na morzu to Filipińczycy, na 1,5 miliona zatrudnionych 1/3 to mieszkańcy tego azjatyckiego kraju
- Armatorzy, którzy wiodą prym w transporcie morskim to Maersk i MSC czyli konsorcjum 2M, następnie COSCO Shipping, CMA CGM, Hapag-Lloyd
- Największym polskim armatorem jest Polska Żegluga Bałtycka posiadająca 62 statki
- Firma Grand View Container Trading ocenia, że rocznie około 10 000 kontenerów uważa się za zaginione
- HMM Gdańsk należy do kategorii największych kontenerowców świata, zbudowany w Chinach, obecnie pływa pod banderą panamską
- DCT Gdańsk to terminal kontenerowy, który jako pierwszy na Bałtyku przekroczył 2 miliony TEU w ciągu roku
- Najmniejszy kontener 20 stopowy ma pojemność 33 m3 przewożone w nich są najczęściej ciężkie towary: stal, kamienie, maszyny, towary szlachetne
- Kontener 40 stopowy ma pojemność 67 m3 wykorzystywane są do transportu tzw. towarów objętościowych (ubrania, zabawki, sklejki, AGD, meble)
- Nowoczesne kontenerowce, dzięki komputerowym systemom zarządzania mogą być obsługiwane zaledwie przez 13 osób
- Lodówka wyprodukowana w Azji Południowo-Wschodniej, trafi na zachodnie wybrzeże USA po 16 dniach, przebywając 14,5 tys. mil morskich
- Silnik dużego kontenerowca waży 2 300 ton
- Rocznie kontenerowiec może przewieźć 200 000 kontenerów
Transport morski realizowany za pomocą kontenerów ciągle się rozwija. Liczby przewiezionych kontenerów i towarów rosną z roku na rok. Pomimo wad w postaci długiego czasu transportu, narażenia na trudne warunki (wilgoć, sól) i często konieczność realizowania transportu łączonego (morski i lądowy), kontenerowe przewozy mają przed sobą wielką przyszłość.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz