Budowa ronda na ul. Kołobrzeskiej oraz łącznika pomiędzy ul. Kołobrzeska i ul. Polną to jedna ze sztandarowych inwestycji drogowych w Szczecinku w ostatnich latach. Przygotowania do jej realizacji rozpoczęły się już na początku 2018 roku. Trzy lata później, w maju 2021 r. nowe rondo (mieszkańcy zadecydowali, że będzie ono nosiło im. K. Pajewskiego) zostało oddane do użytku. Inwestycja pochłonęła 1 mln 940 tys. zł i miała znacznie ułatwić kierowcom życie. Tak też się stało… jednak z jednym małym wyjątkiem. Mieszkańcy nie tylko mogą pochwalić się nowym rondem, ale także… znajdującym się w jego obrębie absurdem drogowym.
Chodzi o kłopotliwy zjazd z ronda w kierunku marketów. Jest to bowiem jedyny zjazd bez oznakowania przejścia dla pieszych i rowerzystów. Na ten problem zwrócili uwagę nasi zmotoryzowani Czytelnicy, którzy zgodnie twierdzą, że brak oznakowania zdecydowanie utrudnia poruszanie się i kierowcom, i pieszym, przez co często dochodzi do dziwnych, a czasami wręcz niebezpiecznych sytuacji. Pierwotny projekt ronda zawierał takowe oznakowanie, jednak „zgubiło się” ono w trakcie procesu realizacji inwestycji. Okazuje się, że za ten absurd drogowy odpowiedzialny jest kolejny absurd – tym razem prawny. Prawo prawem, a kierowcy i piesi zostali zostawieni z tym problemem samym sobie.
Z prośbą o wyjaśnienie zwróciliśmy się do Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego.
- Zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym, droga do sklepów jest drogą wewnętrzną – wyjaśnia Biuro Prasowe. - W związku z tym jej włączenie do układu drogowego na skrzyżowaniu nie jest wlotem (jak pozostałych dróg), a zjazdem (na tej samej zasadzie jak zjazdów do posesji).
- Oznacza to, że kierujący pojazdem zjeżdżający z ronda na drogę wewnętrzną przejeżdża przez ciąg pieszo-rowerowy, a wyjeżdżający z drogi wewnętrznej oprócz tego, jest włączającym się do ruchu, a więc tym bardziej ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa wszystkim pieszym i pojazdom znajdującym się na ciągu pieszo-rowerowym, tj. na drodze publicznej.
Problem leży jednak w tym, że w związku z brakiem odpowiedniego oznakowania kierowcy nie wiedzą, że w tym miejscu znajduje się ciąg pieszo-rowerowy, a co za tym idzie, że mają obowiązek ustąpienia pierwszeństwa. Również piesi nie wiedzą, czy mają prawo w tym miejscu przekroczyć jezdnię, ponieważ brak wyznaczonego przejścia i namalowanych na jezdni pasów wyraźnie może sugerować, że takiego prawa nie posiadają.
Tu rodzi się absurd – kierowcy mogą otrzymać mandat za nieustąpienie pierwszeństwa pieszym w miejscu, gdzie nic nie wskazuje na to, że to pieszy ma pierwszeństwo. Z kolei piesi mogą otrzymać w tym samym miejscu mandat, za przechodzenie przez jezdnię w miejscu, gdzie brakuje oznakowania informującego, że to oni mają pierwszeństwo.
Za winnego obecnej sytuacji wskazuje się na projektanta, który w swoim projekcie takie przejście uwzględnił, jednak zostało ono później skorygowane przez Urząd Marszałkowski. Jednak logika swoje, a przepisy swoje…
fot. UM Szczecinek / projekt stałej organizacji ruchu / plan sytuacyjny organizacji ruchu
- Przepisy nie dopuszczają wyznaczania przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów przez zjazdy – wyjaśnia dalej Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego.
- Projektant ronda powinien był powyższe uwzględnić w projekcie budowlanym ronda i następnie w projekcie organizacji ruchu. Projektant jednak tego nie uwzględnił. Popełniony przez projektanta błąd, polegający na zaproponowaniu znaku P-10/11 w miejscu, gdzie przepisy nie dopuszczają umieszczenia takiego znaku, a także znaków pionowych D-6b (przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów), musiał zostać usunięty.
- Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego w zatwierdzeniu projektu organizacji ruchu umieścił uwagi korygujące ten i inne błędy popełnione przez projektanta. Gdyby droga wewnętrzna do sklepów była drogą publiczną (stanowiąc np. ulicę gminną), projektant mógłby zaprojektować jej wlot i wyznaczyć przejścia dla pieszych i przejazdy przez jezdnię (w tym, wykonując na środku wlotu wysepkę z azylem, tak jak na wlotach ul. Kołobrzeskiej i ul. Kościelnej). Wymagałoby to jednak uprzedniego zaliczenia tej drogi do kategorii drogi publicznej.
Jak się zatem dowiadujemy przejście dla pieszych w tym miejscu „jest”, ale… nie może zostać oznaczone jako przejście dla pieszych. A co za tym idzie piesi nie wiedzą, że mogą tu przekroczyć jezdnię i że mają pierwszeństwo. Nie wiedzą tego również kierowcy. Wiadomo jedynie, że za złamanie w tym miejscu przepisów drogowych – na których obecność żadne „znaki na ziemi” nie wskazują - może grozić solidny mandat.
Nadworny Drogownik13:50, 16.08.2022
zgodnie z warunkami technicznymi dla dróg publicznych (art. 113, ust 7, pkt. 1) wyraźnie zabrania się też lokalizacji zjazdów w obszarze oddziaływania skrzyżowań ... a jest, i to marszałkowi nie przeszkadza. Ktoś zatwierdził projekt budowlany z bublem do realizacji a teraz zwalają na projektanta. A co więcej, rozporządzenie w sprawie zarządzania ruchem na drogach wprowadziło instancje organizacji ruchu na drogach wewnętrznych oraz zasady jej zatwierdzania i wdrażania. A i pomyślano o tym problemie nieco wyżej, na poziomie ustawy o drogach publicznych gdzie art. 8 ust. 4 jak w mordę mówi, że Oznakowanie połączeń dróg wewnętrznych z drogami publicznymi oraz utrzymanie urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanych z funkcjonowaniem tych połączeń, należy do zarządcy drogi publicznej. Marszałek WZP chyba ma jednak inny pakiet przepisów dotyczących budowy dróg i zarządzania ruchem drogowym.
Ja nie ustępuje tam 13:53, 16.08.2022
Znam to miejsce i jak najbardziej nie ustępuję ale piesi i rowerzyści o tym nie wiedzą że nie mają tam żadnego pierwszeństwa
OGLĄDAM14:05, 16.08.2022
napisal juz ktos do tvn turbo?
On23:48, 16.08.2022
Tak
MOHER16:01, 16.08.2022
Jak ktoś nie zna podstaw ruchu drogowego to lepiej niech się nie odzywa, to tak samo jak uczeń szkoły podstawowej 4-8 klasy chciał by dyskutować z profesorem ze studiów albo piłkarz z wielimia chciał by grać w reprezentacji Polski na MŚ. Nie ma pasów bo po tamtej strony nie ma chodnika dla pieszych ani pasa dla rowerzystów jak tam auto zahaczy przechodnia to pieszego wina to tak samo jak by szedł ulicą niech jedna osoba pokarze mi tam chodnik to od razu dam 5000 zł więc proszę nie pisać głupot
Pytanie:16:05, 16.08.2022
Czy błąd projektanta ma byc tak trwały jak komunizm lub Piramidy Cheopsa?
Inne knoty:16:32, 16.08.2022
Absurdy drogowe w Szczecinku istnieją. Nie ujawnię miejsca, gdzie droga mało ważna wchodzi w drogę BARDZO WAŻNĄ. Tam kierowca ma znak "Przejście dla pieszych". Ta droga krzyżuje się z ciągiem pieszym, tam jest chodnik dla pieszych na którym PRZEJŚCIE NIE JEST WYZNACZONE. Tam jest czerwona ścieżka rowerowa obok chodnika dla pieszych, która kończy się na krawężniku ulicy i zaczyna się po drugiej stronie ulicy. W tych dwóch miejscach, DUMNIE STOI znak "koniec ścieżki rowerowej" i 4m dalej, ponowienie - "ścieżka rowerowa".
Mamy w mieście 4 instytucje odpowiedzialne za organizacje ruchu drogowego. Jest to Urząd Miasta, Starostwo, Policja i Zarząd Dróg Wojewódzkich. NIKT Z NICH nie ma zamiaru poprawić takie knoty, nie ma chęci "na czerwono wyznaczyć przejścia/drogi przejazdów dla rowerów w obrębie przejść gdzie ruch pojazdów jest śmiesznie mały, gdzie rowerzystów zmusza się do kilkusetmetrowych objazdów (patrz możliwość przejazdu z ul. Szczecińskiej do dworca PKP ulicą Chojnicką, a raczej brak takiej możliwości).
Może znajdą się rowerzyści, którzy dołączą się do wątku i pokażą złe rozwiązania, niedociągnięcia i absurdy.
;)]16:49, 16.08.2022
Wg przepisow drogiowych na drogach wewnetrznych pieszy ma pierszenstwo to jedno a drugie piesz ma prawo i pierszenstwo przejsc przez ulice w miejscu nie oznakowanym
Catcher19:35, 16.08.2022
Podaj te przepisy...Pomyliłeś chyba ze strefą zamieszkania...
kołobrzeska17:41, 16.08.2022
To jest absurd drogowy jest przejście a go nie ma paranoja jak również ścieżka rowerowa z Kołobrzeskiej prosto skierowana jest na rondo widocznie architekt był z ulicy normalny gamoń !! ?
kierowca17:52, 16.08.2022
Znak droga wewnętrzna i jej i jej koniec stoją przed tym pseudo przejściem od marczaków !!!
Trolek20:06, 16.08.2022
Ewidentnie ten wyjazd wygląda na wyjazd z podwórka. Teraz to widzę wyraźnie.?
Lol20:56, 16.08.2022
O w peszel, internety Ci weszły za mocno ;)
Anastazja21:09, 16.08.2022
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym, droga do sklepów jest drogą wewnętrzną.... a gdzie jest oznakowanie że to droga wewnętrzna i w którym miejscu się zaczyna.... zgaduj zgadula? Takich wjazdów do sklepów, na stacje benzynowe jest mnóstwo a jednak są oznakowane i nikt nie musi się domyślać gdzie zaczyna się droga wewnętrzna. Może musi ktoś zginąć żeby to uporządkować?
WIEM!!!21:19, 16.08.2022
Przebiorę się za kogoś z serialu Harry Potter`a i będę tam regulować ruch, tak jak te majstry, co Kołobrzeską remontowali.
Przebiorę się za kogoś z serialu Harry Potter`a i będę tam regulować ruch, tak jak te majstry, co Kołobrzeską remontowali.
Przebiorę się za kogoś z serialu Harry Potter`a i będę tam regulować ruch, tak jak te majstry, co Kołobrzeską remontowali.
Przebiorę się za kogoś z serialu Harry Potter`a i będę tam regulować ruch, tak jak te majstry, co Kołobrzeską remontowali.
Z okna06:50, 17.08.2022
Droga wewnętrzna kończy się za zjazdem magazynowym do Brico , jest oznakowana . Przejście dla pieszych jest już za tą strefą .Małym kosztem to można zrobić , trochę farby i znak pionowy . Wydaje mi się , że ten odcinek do nikogo nie należy , jest terenem neutralnym !!! Do pierwszej tragedii !!?
,.,.19:15, 17.08.2022
Tam PRZEJŚCIA DLA PIESZYCH NIE MA !!!
Mozambik 12:22, 17.08.2022
Niech przechodzą po garbie... , a może tam jest już plac marketu ?
Inżyniery_PL21:55, 17.08.2022
Tyle się podniecali tą inwestycją, a z opisu wynika, że wyszło chyba jak w komedii u Barei.
Przejście jest, ale tylko jakby jest. Aż się wierzyć nie chce, że w tych czasach można mieć problem z czymś takim. Przecież budownictwo i drogownictwo to "potenga wiedzy" w tym miasteczku, czy nie? :)
Klekot16:44, 18.08.2022
Niech odpowiednią ci co projektowali i budowali nie ma oznakowania nie ma kary jak można egzekwować znaki których nie ma do sądu i niech to rozstrzyga. Jeżeli przyjedzie ktoś obcy kto nie zna tutejszych uwarunkowań a faktycznie policja powinna wyegzekwować postawienie znaku strefa ruchu dla czego nie go nie wstawiają?! Bo wiedzą że nie będą musieli się zajmować i odpowiedzi ewentualną kolizja dziadostwo
BedkaSzczecinekShow#25: Fucha 2! Dumni przodem
Wciskanie na posadę zastępcy dyrektora OSiR kogoś kto siedział w więzieniu za oszustwa finansowe to upadek Douglasów w tym mieście. Rakowi zarzucali kolesiostwa, obsadzanie stanowisko przy kieliszku a co robi Kubuś? Wciska gdzie się da kolesi od imprezek. Żonka menadżerka 🤣 koleżka dyrektor SAPiK a teraz próba wciśnięcia *%#)!& jak nie ZGM TBS to OSiR. Kuba opanuj się. Ludzie pamiętają i za 4 lata nie masz co na fotel burmistrza startować! A jak zapomną to przypomnimy🙂 Wybory wygrali, ludzi oszukali. Rodzinka JHD wcale nie lepsza od Raków.
Dobry Kubuś
07:12, 2025-05-16
Przy zamku powstaje zadaszony taras.
Tylko Nawrocki❤️
Ala
07:12, 2025-05-16
Ruch Obrony Granic rusza w Szczecinku. „To ostatni mome
Jasne, wraca "Polska dla Polaków". Strach się bać. Proszę wyjaśnić, dlaczego nie podajecie w artykule nazwiska autora tej inicjatywy, czyli R. Bąkiewicza?
Adam
07:10, 2025-05-16
13 mln zł na centrum transportowe w ZST
Wydaje się, że jest to znakomita inicjatywa. Czas na szczegóły. Na przykład, czy ZST, czy kto inny będzie prowadził to Centrum? Jakie zawody będzie tam można zdobyć? Czy możliwe będzie realne podnoszenie kwalifikacji dla różnych zawodów np. diagnostów samochodowych?
Adam
07:03, 2025-05-16
3 2
Dokładnie tak nie ma tam pasów bo i nie ma chodnika ani ścieżki dla rowerów jak kogoś zahaczę to nie moja wina, bo normalnie idzie po ulicy
3 2
A minusy dostałeś od tych co wcale nie znają się na przepisach i chodzą jak święte krowy albo niedzielni kierowcy
4 2
Znam to miejsce i widzę, jak KULTURALNI KIEROWCY przepuszczają pieszych tak, jakby tam było przejście, ale są też buraki co postępują odwrotnie i na szczęście jest ich mało.