W październiku i listopadzie każda klasa ósma, łącznie 320 szczecineckich uczniów, miała szansę wziąć udział w zajęciach rozwijających kompetencje kreatywne, zdolność myślenia abstrakcyjnego czy pracy z własną percepcją. Nie mniej ważna była możliwość uczenia się zasad w grupie i dobra zabawa towarzysząca niecodziennym wyzwaniom.
To już druga edycja projektu edukacji kreatywnej, przeznaczonego dla szczecineckich ósmoklasistów, na którą zdecydował się miejski ratusz. Patronat nad projektem podobnie jak poprzednio objął Burmistrz Daniek Rak, który aktywnie wspiera rozwój kompetencji miękkich u dzieci i młodzieży.
Po przeprowadzeniu pierwszej pilotażowej edycji w maju bieżącego roku projekt zebrał znakomite recenzje, zarówno wśród dyrektorów szkół jak i uczniów. Tak więc w obecnej edycji program został rozszerzony z dwóch do trzech godzin lekcyjnych.
Zajęcia poprowadziła Monika Dołębska – mieszkanka Szczecinka, trener kreatywnego myślenia z wieloletnim doświadczeniem, wykładowca metodyki Design Thinkng – myślenia projektowego w Collegium da Vinci w Poznaniu.
Podczas zajęć szczecineccy uczniowie dowiedzieli się co to znaczy być kreatywnym i jak rozwijać swój twórczy potencjał. Poznali proste i praktyczne narzędzia, pozwalające poszerzać pole widzenia i tworzyć duże ilości nowych rozwiązań. Dowiedzieli się czym jest inspiracja i jak jej poszukiwać. Zobaczyli też jak tworzyć nowe projekty i myśleć poza schematem. Ważną częścią tych zajęć było także poznanie zasad pracy kreatywnej w grupie, a także dobra zabawa. Podczas zajęć uczniowie wcielali się w rolę detektywów, rozwiązywali kreatywne łamigłówki, a także zakładali własne firmy, tworząc dla nich nowe produkty i wymyślając hasła reklamowe.
Jak powiedziała nam Pani Monika – szczecineccy uczniowie są otwarci na uczenie się nowych rzeczy i ciekawi świata. Chętnie uczestniczą w zajęciach i zdobywają nowe kompetencje, a praca z nimi to przyjemność. Podczas zajęć pracowaliśmy nad wieloma różnymi obszarami z zakresu kreatywnego myślenia i myślenia w ogóle. Dziś dzieci w szkole przyswajają duże porcje informacji, ale nie zawsze jest czas aby uczyć się jak z tą informacją pracować, jak jej używać w praktyce. Dlatego podczas tych zajęć skupiamy się na aspektach praktycznych, uczymy się jak segregować informacje, jak je zapamiętywać, jak tworzyć mapy myśli, czy też hipotezy wyprzedzające to, co wiemy na dzień dzisiejszy, bo właśnie z hipotez tworzy się postęp i to młodzież bardzo interesuje.
Uczniowie szczególnie zainteresowani byli pracą z percepcją i świadomym kierowaniem swoją uwagą. Dziś ten problem dotyczy wielu osób. Otoczeni przez urządzenia elektroniczne i różne komunikatory , które nas rozpraszają i w efekcie kradną nasz czas, nie potrafimy się skupić. A jeśli nie potrafimy skupić, nie będziemy też efektywnie myśleć, uczyć się, tworzyć, czy rozwiązywać problemów, nie mówiąc o kreatywnym myśleniu.
To znakomity projekt – tak jednogłośnie mówią dyrektorzy szkół. Rafał Stasik, dyr. SP 5 i Krystyna Dianow, dyr. SP 1, które wzięły udział w obu edycjach projektu.
-Edukacja powinna sięgać po różne metody i te zajęcia to bardzo dobry przykład na to, aby pokazać uczniom, że możemy się uczyć na wiele sposobów, nie tylko zagłębiając się w podręczniki, ale także tworząc wspólnie kreatywne rozwiązania lub nowe projekty - mówi Krystyna Dianow, dyrektor szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Szczecinku -myślę, że udział w tych zajęciach pomógł naszej młodzieży uwierzyć we własne siły, zobaczyć, że można podchodzić do rozwiązywania problemów na różne sposoby i odkryć swój potencjał.
Jak przyznaje Maciej Kaźmierski, dyrektor szkoły Podstawowej nr 7 im. Noblistów Polskich - w tradycyjnym, szkolnym modelu nauczania, przy przeładowanej podstawie programowe, pomimo prób nauczycieli, nie zawsze wystarcza czasu na kreatywne działania i wspieranie twórczych postaw dzieci i młodzieży. Dlatego takie zajęcia okazały się doskonałym uzupełnieniem realizowanej podstawy programowej i spotkały się z dużym zainteresowaniem uczniów i pedagogów.
Z przeprowadzonych wśród uczestników ankiet wynika, że aż 90% z nich jest zadowolonych z zajęć i chciałaby w nich ponownie uczestniczyć. To bardzo dobrze rokuje dla tego projektu - przyznaje Burmistrz Daniel Rak – cieszymy się, że możemy naszym dzieciom zapewnić taką edukację, bo jak wiadomo z badań rynku pracy, kreatywność, umiejętność współpracy w grupie i kompetencje cyfrowe, są dziś najbardziej pożądane przez pracodawców.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu iszczecinek.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz