Płatna komunikacja miejska wraca do Szczecinka. Decyzja zapadła po burzliwej sesji, momentami bardzo ostrej dyskusji. Rada Miasta przyjęła uchwałę minimalną większością głosów, kończąc tym samym kilkuletni okres bezpłatnych przejazdów autobusami miejskimi.
Od początku było jasne, że to jedna z najbardziej kontrowersyjnych decyzji radnych w ostatnim czasie. Na sali padały zarzuty o złamane obietnice wyborcze, brak realnych konsultacji i polityczne kalkulacje. Zwolennicy opłat mówili wprost o ścianie finansowej, pod którą znalazło się miasto. Przeciwnicy ostrzegali przed uderzeniem w mieszkańców i utratą zaufania społecznego.
Kluczowym elementem dyskusji było uzasadnienie uchwały, podpisane przez burmistrza Jerzego Hardie-Douglasa. W dokumencie wprost wskazano, że koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w ostatnich latach znacząco wzrosły, głównie z powodu cen pracy i usług zewnętrznych. Rekompensata wypłacana spółce Komunikacja Miejska nie nadąża za realnymi kosztami, co prowadzi do deficytów i ryzyka utraty zdolności kredytowej miasta. Miasto finansuje obecnie około 930 tysięcy wozokilometrów rocznie, a dalsze oszczędności – jak zapisano w uzasadnieniu – nie są możliwe bez zagrożenia bezpieczeństwa i jakości usług.
Burmistrz podczas sesji konsekwentnie bronił tej argumentacji. Podkreślał, że miasto nie zwiększy dotacji ponad obecny poziom około 12 mln zł, a bez dodatkowych wpływów konieczne byłoby ograniczanie linii i częstotliwości kursów. Wskazywał też, że bezpłatna komunikacja nie rozwiązała problemów korków i parkowania, a realnym narzędziem porządkowania centrum są także strefy płatnego parkowania.
Radni popierający uchwałę mówili wprost, że budżet nie jest z gumy. Magdalena Lubczyk (Klub Douglasa) zwracała uwagę, że mieszkańcy oczekują dłuższych tras i nowych połączeń, ale bez dodatkowych środków jest to nierealne. Jacek Lesiuk (Koalicja Obywatelska) wskazywał na brak podwyżek dla kierowców, starzejącą się infrastrukturę zaplecza technicznego i rosnące koszty, które wprost uderzają w stabilność spółki.
Najostrzejsza krytyka padła ze strony opozycji. Przewodniczący klubu radnych Koalicji Obywatelskiej Marek Ogrodziński mówił o złamanej obietnicy wyborczej i „umowie społecznej” z mieszkańcami. Przypominał petycję podpisaną przez ponad dwa tysiące osób i podkreślał, że ten głos został zignorowany. Padały też zarzuty o brak realnego dialogu i przerzucanie kosztów na mieszkańców Szczecinka.
Po zakończeniu dyskusji doszło do kluczowego głosowania, które przesądziło o losach uchwały. Za powrotem płatnej komunikacji miejskiej zagłosowało 9 radnych, przeciw było 8, a 2 wstrzymało się od głosu.
Za płatną komunikacją głosowali: Małgorzata Bała, Katarzyna Dudź, Marcin Jaczewski, Jacek Lesiuk, Magdalena Lubczyk, Joanna Pawłowicz, Anna Ponichtera oraz Krzysztof Zawada. Przeciw byli: Jacek Brynkiewicz, Krystyna Kaszewska, Małgorzata Kubiak-Horniatko, Ewa Ogrodzińska, Marek Ogrodziński, Ryszard Pazoła, Paulina Peciak-Nazarewska oraz Janusz Rautszko. Od głosu wstrzymali się Wojciech Stypa i Grażyna Kuszmar.
Uzasadnienie uchwały jasno wskazuje, że częściowa odpłatność za przejazdy oraz potencjalne wpływy ze stref płatnego parkowania mają ustabilizować finanse Komunikacji Miejskiej i umożliwić jej rozwój. W dokumencie zapisano także, że zaproponowany cennik faworyzuje mieszkańców Szczecinka, a z opłat zwolnione zostaną m.in. osoby, które ukończyły 65. rok życia.
Ile zapłacą pasażerowie za przejazdy po powrocie biletów.
Zgodnie z projektem bilet normalny ma kosztować 6 zł i będzie ważny przez 50 minut, z możliwością przesiadek między liniami. Bilet ulgowy wyceniono na 3 zł, natomiast uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych do 21. roku życia zapłacą 2 zł. Wprowadzono także bilety okresowe – miesięczny bilet normalny na wszystkie linie dzienne i nocne ma kosztować 180 zł, ulgowy 90 zł, a uczniowski 60 zł. Jednocześnie utrzymany zostaje szeroki katalog ulg i zwolnień. Z bezpłatnych przejazdów nadal będą korzystać seniorzy po 65. roku życia posiadający Kartę Mieszkańca „Mój Szczecinek”, dzieci do 7. roku życia, a także – symbolicznie – wszyscy kierowcy 22 września, w Europejskim Dniu Bez Samochodu. Posiadacze Karty Mieszkańca zachowają również 50-procentową ulgę na przejazdy.

16 7
Niech to trafi jasny szlag.
17 6
To co? Burmistrz do obalenia w tępie natychmiastowym!
0 1
Bo??? Nawet za komuny nie było za darmo.
18 3
No to czuje że Bolt zyska dzięki tej genialnej decyzji, a w podatkach nadal będzie się do tego syfu dokładać, a czynsze oraz inne opłaty też podniosą w odpowiednim czasie
0 0
Wymyśl coś lepszego, mieszkańcu naszego miasta.
3 2
Wynik głosowania 8:8. To niby jak ta uchwała przeszła?
7 0
Sorry-9 ZA, 8-PRZECIW; 2xplaster na ustach czyli wstrzymali się o 2x nieobecni z przyczyn nie ujawnionych. Czyli było poparcie 42,8% składu Rady Miasta.
0 0
Ja widzę 8:8:
"Za płatną komunikacją głosowali: Małgorzata Bała, Katarzyna Dudź, Marcin Jaczewski, Jacek Lesiuk, Magdalena Lubczyk, Joanna Pawłowicz, Anna Ponichtera oraz Krzysztof Zawada. Przeciw byli: Jacek Brynkiewicz, Krystyna Kaszewska, Małgorzata Kubiak-Horniatko, Ewa Ogrodzińska, Marek Ogrodziński, Ryszard Pazoła, Paulina Peciak-Nazarewska oraz Janusz Rautszko. Od głosu wstrzymali się Wojciech Stypa i Grażyna Kuszmar."
12 1
Pawłowiczowa jak zwykle z durnymi o sorki, z dumnymi z miasta🤣.
9 4
Wiele tłumaczenia o zasadność wprowadzenia opłat na km. Poproszę o wytłumaczenie zasadności wydania 20 tys.na remont przebieralni (zachrystia) dla klechy w kościele? Dla mnie jakoś miasto nie dokłada do remontu mieszkania.
17 0
Ci co nie zagłosowali powinni być usunięci z rady. Po co oni tam są??
7 0
A CO Z OSOBAMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI I ICH OPIEKUN
13 1
Bezczelne chamstwo. Znamy przynajmniej *%#)!& na kogo nie głosować w kolejnych wyborach
9 1
Jako nasz lokalny dyktatorek Jurek postawił na swoim, wbrew woli mieszkańców!!!
1 9
I bardzo dobrze nie ma nic za darmo lamusy. Jeszcze metro zbudujemy.
3 1
Przecież i tak dzbanie płacisz w podatkach za to, nawet teraz przy płatnej dopłacimy 10-11 milionów XD
2 0
K**** je****...
7 1
Totalny idiotyzm
Uważam że za kadencji JHD nikt nie powinien używać argumentu że budżet nie jest z gumy.
To on doprowadził do tego że dworzec jest remontowany z pieniędzy miasta i to z jego inicjatywy pieniądze mieszkańców idą na budowę najbardziej bezsensownego ronda w mieście.
Sam dał darmowa komunikację to czemu teraz ja zabiera. Dodatkowo ceny biletów to jakiś kosmos w dużych miastach nie raz są one mniejsze.
Ciekawe ile zapłaci za kanarów którzy będą musieli kontrolować posiadanie biletów i kiedy doczekamy się tych nowych połączeń które niby mają być w zamian za darmowa komunikację
0 0
i dlaczego aż 50 minut. Dajcie nam wybór. Ja podrużuję 4 przystanki ( 7 minut) :(
2 2
Płatności aplikacją jest naruszeniem Konstytucji RP, pozbawiającą korzystania z komunikacji osoby nieposiadające smartfonów! Na tej podstawie można zakwestionować uchwałę!
2 0
9 głosów ZA, 8 głosów PRZECIW; 2xplaster na ustach czyli wstrzymali się; 2x nieobecni z przyczyn nie ujawnionych. Czyli było poparcie 42,8% składu Rady Miasta.
2 0
Sesja była
Się skończyła.
Temat wiodący: czy do autobusów wrócą bilety czy nie wrócą? Finał taki, że przewagą jednego głosu – decyzja padła, że tak. Dwie osoby były nieobecne, dwie się wstrzymały.
Czyli decyzja zapadła – jak to ktoś napisał, przy poparciu 42,8% składu Rady Miasta.
Sesję oglądałem i byłem głęboko zniesmaczony arogancją burmistrza, który m. innymi wyzłośliwiał się, ale i ośmieszał treścią nicku umieszczanego w publicznej debacie a nie treścią merytoryczną którą ten KTOŚ napisał. Teraz w moim przypadku, też niech trochę się pozłości, bo podpiszę się „głupek z Kwieciszewa”. Ale może do rzeczy i trochę w kilku wątkach, niekoniecznie po kolei jak było na Sali.
Oszacowano, że z biletów będzie przychodu 2 mln. zł z czego około 1 mln. od osób „przyjezdnych” nazwanych „ludzie ościenni”. Nie będę złośliwie pytać, ale jak oszacowano ilość „ościennych”? Licząc średnia cenę dla „ościennego”, 4zł, bo wśród nich raczej będą osoby uprawnione do ulgi, to byłoby 250.000 pasażerów rocznie / przyjmując tylko 300 dni roboczych – wówczas dziennie byłoby dziennie 830 pasażerów wysiadających na dworcu i 2 przystankach PKP oraz na przystankach PKS. Taka intensywność przyjeżdżania do miasta transportem publicznym, skończyła się kilkanaście lat wstecz. A jak oszacowano przychody z innych rodzajów biletów? Gratuluję optymizmu i współczuję braku rozeznania.
Bilety miałaby kontrolować Straż Miejska – co zakwestionowano jako uprawnienie służby o charakterze porządkowym. Celny argument przywołujący Ratusz do pionu skwitowany został przez Burmistrza po swojemu, czyli przekrętnie, a dokładniej, mieliby Strażnicy otrzymywać jakieś wynagrodzenie. Czyli zawodowa służba „kanarów” w wykonaniu Straży Miejskiej, czy prywatnie strażników miejskich jako wykonawców umowy zlecenia od KM?
Wszyscy potwierdzają, że sytuacja finansowa transportu publicznego w mieście w wykonaniu Komunikacji Miejskiej sp. z O.O. jest fatalna. I tutaj, chyba zawołać trzeba mądrego ekonomistę – kontrolera (może NIK), aby przekopał historię KM wraz z inwestycjami, kierunkami zmian, polityką taborową, z zamiarem likwidacji firmy poprzez przyłączenie jej do PKSu. Te obszary decyzyjne końcowo odbijały się na finansach przewoźnika. Tylko nikt, chyba ku skrywanej radości JHD, dziś nie zapytał, od kiedy rosła „ta ściana” i z jakich powodów, a kalendarz pokazuje, że chyba od 15 lat.
2 0
Bardzo słuszne uwagi.
3 0
I BARDZO DOBRZE niech jeżdżą Ci co muszą i pracują a nie bezdomni i patola!
3 0
Średni czas przejazdu mieszkańca to 8-12 minut. Skąd pomysł na najtańszy bilet od razu na 50 minut... Przecież przejazd całej trasy od początkowego do końcowego przystanku trwa ok 30 minut..
Prosimy o wywalczenie biletów 15 minutowych🙄
0 0
Atrakcja turystyczna szczególnie latem ... cytuję: " przejazd autobusem za darmo - bo nie jechałem ". Popieram w 100%.
0 0
to 3 zł ???
1 0
Jak już kiedyś pisałem. Mam samochód , a w razie wprowadzenia płatnych parkingów przesiądę się na rower. O ile będę miał coś do załatwienia w "centrum".
Czekam na uruchomienie centrum handlowego przy S11. Poza Szczecinkiem zdaje się. Nie bawi mnie dobrowolne reanimowanie bankruta. Czyli Szczecinka.
3 0
Argumenty burmistrza były logiczne. Z pustego i Salemon nie naleje. Więcej odpowiedzialności za ludzi. To nie komuna z 1981 roku...