Znany brazylijski przewoźnik stanął w obliczu poważnego kryzysu finansowego. Trwa walka o przetrwanie, przyszłość planowanej fuzji i zaufanie inwestorów.
Jeden z największych przewoźników lotniczych w Brazylii – Azul Airlines – ogłosił rozpoczęcie formalnego postępowania ochronnego przed upadłością. Firma, która od dłuższego czasu zmaga się z narastającymi problemami finansowymi, złożyła wniosek o ochronę w Stanach Zjednoczonych, korzystając z przepisów tzw. Rozdziału 11.
Z danych przekazanych przez spółkę wynika, że jej całkowite zadłużenie sięgnęło 5,6 miliarda dolarów. Pomimo wcześniejszych prób porozumienia się z partnerami branżowymi, w tym z takimi firmami jak United Airlines czy AerCap, Azul nie zdołał ustabilizować sytuacji finansowej.
Obecnie firma planuje przeprowadzenie gruntownej restrukturyzacji, która miałaby objąć redukcję zobowiązań o około 2 miliardy dolarów. Chodzi m.in. o koszty leasingu samolotów. W trakcie trwania procesu linia zabezpieczyła 1,6 miliarda dolarów tymczasowego finansowania, a po jego zakończeniu planuje zdobyć kolejne 950 milionów.
Decyzja o skorzystaniu z ochrony przed wierzycielami rzuca cień na plany połączenia Azul z innym dużym graczem brazylijskiego rynku – linią Gol. Fuzja miała stworzyć największą linię lotniczą w regionie, obsługującą większość krajowych połączeń. Dziś jednak los tej transakcji pozostaje niepewny.
Prezes Azul, John Rodgerson, zapewnia, że firma podjęła działania z myślą o przyszłości, a celem jest zakończenie procesu do końca roku. Mimo tych zapowiedzi, inwestorzy pozostają ostrożni – akcje spółki notowane w USA straciły już ponad 70% wartości od początku roku.
Problemy Azul wpisują się w szerszy kontekst kryzysu branży lotniczej w Ameryce Łacińskiej. W ostatnich latach o ochronę przed bankructwem wnioskowały już takie linie jak Avianca, LATAM, Aeromexico czy Gol. W tle są m.in. brak stabilnego wsparcia rządowego, wahania kursów walut i rosnące koszty prowadzenia działalności.
Choć Azul był przez lata postrzegany jako dynamicznie rozwijający się przewoźnik regionalny, pandemia i globalne zawirowania mocno nadwyrężyły jego pozycję.
Ostateczny wynik procesu zależy od skuteczności prowadzonych działań naprawczych i poziomu zaufania, jakim Azul zdoła jeszcze obdarzyć rynek.
Zobacz treść ulotki burmistrza Szczecinka
To autor większości tych obraźliwych komentarzy, wydaje się jemu, że jest jak niski prezes-też nie ma prawa jazdy. Kończ się człowieku, cała wieś się z ciebie śmieje. Panie Burmistrz czas zgłosić na prokuraturę te obraźliwe wpisy i ujawnić dane autora. To pisior były radny co w PRL komuny bronił.
Milicjant Górka
18:31, 2025-05-30
Nowe znaki już stoją, ale wielu wjeżdża pod prąd!
Który radny tam mieszka ? Na Szczecińskiej trzeba z roweru schodzić przed domem radnego i prowadzić. Przed i za można jechać. Takich kwiatków jest więcej.
Ciekawe
18:08, 2025-05-30
Nowe znaki już stoją, ale wielu wjeżdża pod prąd!
Zakazać, bo po co za tą kamienicą zrobić lub powiększyć istniejący parking przy ul. Zaułek. W tym urzędzie miasta rozumy postradali!
Wszędzie wszystko
18:00, 2025-05-30
Zobacz treść ulotki burmistrza Szczecinka
Po przeczytaniu tych komentarzy utwierdzam się w przekonaniu, iż twierdzenie o nieskończenie wielkiej ludzkiej głupocie i nieskończenie wielkim miłosierdziu boskim jest prawdą. W komentarzach dominuje ta pierwsza.
Onufry
17:56, 2025-05-30
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz