Zamknij

Budowanie marki osobistej - co trzeba o tym wiedzieć?

13:24, 09.06.2021 r. Aktualizacja: 13:24, 09.06.2021
Skomentuj

Sposobów na budowanie własnego biznesu jest naprawdę sporo. Jednym z kluczowych narzędzi jest praca nad marką osobistą, nazywana inaczej personal brandingiem. O ile jeszcze kilka lat temu uważano go za ewentualny dodatek do skutecznej promocji firmy, to obecnie stanowi on podstawę działania. Jak zadbać o markę osobistą, by pomogła w rozwoju przedsiębiorstwa? O czym trzeba pamiętać, żeby zwiększyć szansę na odniesienie sukcesu? Tego wszystkiego dowiecie się z dalszej części artykułu.

Czym jest personal branding?

Termin personal branding zaczyna zdobywać coraz większą popularność. Świadomość społeczna marki osobistej wzrasta z każdym miesiącem i już teraz przedsiębiorcy wiedzą, że dotyczy ona nie tylko gwiazd, ale tak naprawdę każdego z nas, a zwłaszcza osób prowadzących własne firmy.

Czym zatem jest personal branding? Właśnie tak określa się budowanie własnej marki i zarządzanie własnym wizerunkiem (m.in. biznesowym). Stanowi to składową dbania o przedsiębiorstwo oraz kreowania zaufania do siebie jako eksperta w danej dziedzinie. W dużym uproszczeniu marka osobista to sposób, w jaki konkretną osobę postrzega społeczność. Łączą się w tym odbiorze nie tylko wiedza, umiejętności i kompetencje, ale także emocje, związane z widzeniem danego człowieka.

Aby personal branding był skuteczny, wymaga stosowania odpowiednich działań, układających się w spójną i przemyślaną strategię.

Jak budować markę osobistą?

Personal branding wykorzystuje się do osiągania rozmaitych celów. Podstawowym jest oczywiście przedstawienie siebie jako profesjonalisty w swoim zawodzie. Najlepszym rozwiązaniem bywa pokazanie mocnych stron i umiejętności w wąskiej dziedzinie, w której jest się najlepszym.

Marka osobista ma pokazywać najmocniejsze strony człowieka, ale przy tym być autentyczna, bez przerysowań lub nie do końca prawdziwych informacji. Należy ją kreować stopniowo, by zbudować wizerunek doświadczonego eksperta, który poszerza swoje umiejętności, odnosi sukcesy oraz wie, na czym polega jego zadanie.

Dlaczego trzeba stawiać na autentyczność? Budowanie marki osobistej opartej na kłamstwie prędzej czy później prowadzi do katastrofy, utraty zaufania i klientów. We współczesnym świecie każdą osobę można poddać weryfikacji, stąd też obecnie kłamstwo zaczyna mieć naprawdę krótkie nogi.

Podstawowe cechy dobrego personal brandingu

Jaka zatem powinna być marka osobista? Jak już wspomnieliśmy wcześniej, trzeba stawiać na autentyczność oraz podawać tylko prawdziwe informacje na swój temat.

Oznacza to, że oprócz samego procesu kreowania siebie w mediach, trzeba również być naprawdę specjalistą w swojej dziedzinie, nieustannie zdobywającym nowe umiejętności. W innym razie łatwo można narazić się na zdemaskowanie i utratę pozytywnego wizerunku budowanego przez lata.

Personal branding to bowiem nie chwilowa rola, w którą się okazjonalnie wchodzi, a spójny i kompleksowy wizerunek prawdziwej osoby. Ma to szczególne znaczenie w nowoczesnym biznesie, w którym zaufanie do autorytetu stanowi bazę do tworzenia dalszych relacji.

Jak prowadzić proces budowania wizerunku?

Profesjonalny personal branding zakłada działanie etapowe, które prowadzi do wykreowania odpowiedniego wizerunku.

Najpierw zaczyna się od zbudowania rozpoznawalności w odpowiedniej grupie docelowej, na której danej osobie szczególnie zależy. Trzeba zatem rozpocząć wszelkie działania od przygotowania precyzyjnego planu z określeniem optymalnych odbiorców, a także dokładnym przeanalizowaniem swoich mocnych stron, możliwości oraz celów biznesowych. Dopiero wówczas da się dobrać właściwe narzędzia do promowania siebie i swojej marki osobistej.

Kolejnym krokiem jest praca nad reputacją. Jeśli już jest się rozpoznawalnym, wówczas trzeba zadbać o to, by w świadomości społecznej wytworzył się pozytywny obraz danej osoby. Wówczas można mówić o pojawieniu się zaufania, które pozwala stać się autorytetem dla wybranej grupy odbiorców. W efekcie zyskuje się nie tylko wiernych ambasadorów i zespół wspierający, ale także szerokie grono potencjalnych klientów.

Do przeprowadzenia wszystkich etapów potrzeba oczywiście systematyczności, regularnej pracy oraz autentycznego zaangażowania w biznes. Budowanie marki przeprowadza się na wielu płaszczyznach – od przestrzeni internetowej do świata realnego.

Nie tylko standardowe działania marketingowe, czyli nowoczesny personal branding

Stawianie na personal branding jest obecnie koniecznością. W świecie, w którym zaufanie konsumenckie to podstawa do pozyskania klientów, nie da się funkcjonować bez stworzenia wokół swojej marki wiernej społeczności. Warto zatem działać konsekwentnie, z pomysłem i szczerze, by naprawdę pociągnąć za sobą ludzi charyzmą i autentycznością.

***

Chcesz dowiedzieć się, jak skutecznie prowadzić nowoczesny biznes? Wiele na ten temat przeczytasz na stronie: https://AdrianKolodziej.pl/blog.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%