Zamknij

Jak rodzice kupują ubrania dla swoich dzieci?

21:03, 14.09.2022 . Aktualizacja: 21:04, 14.09.2022
Skomentuj

Jak dowiadujemy się z raportu przeprowadzonego przez zespół analityczny Reporter Young, ponad 1/3 rodziców z dużych miast, a dokładnie 36,7% przeznacza na ubrania dla dzieci powyżej 2000 złotych rocznie. Co ciekawe, 65,3% respondentów zadeklarowało, że więcej wydaje na ubrania dla dziewczynek, a zdecydowana większość z nich przy zakupach kieruje się swoim gustem.

Celem raportu było poznanie nawyków Polaków dotyczących zakupów ubrań dziecięcych, a także stworzenie rankingu miast, w których rodzice przeznaczają na odzież dla swoich pociech najwięcej. O szczegółach piszemy poniżej. 

Najwięcej na ubrania dziecięce wydajemy w Warszawie 

36,7% rodziców przeznacza na ubrania dla dzieci powyżej 2000 zł w skali roku. 14,7% wydaje 900-1299 złotych, a 13,7% – 1300-1699. Najrzadziej ankietowani deklarowali wydatki roczne zamykające się w kwocie 500 złotych – tyle wydało zaledwie 9,4%.

W raporcie przeanalizowano również, ile na odzież dla dzieci i młodzieży wydają mieszkańcy największych miast Polski. Wyniki są zgodne ze statystykami dotyczącymi wysokości wynagrodzeń w naszym kraju. Badacze dowiedli, że najwięcej wydajemy Warszawie (42,2% rodziców z tego miasta wydaje rocznie więcej niż 2000 złotych) i Wrocławiu (41,5% deklaruje wydatki na takim poziomie).

Z kolei najmniej na ubrania dla dzieci wydają rodzice z Gdańska (27,1%), Bydgoszczy (33,3%) oraz Łodzi (31,9%).

Twórcy raportu stawiają tezę, że wysokie wydatki na ubrania dziecięce mogą być związane z postępującą inflacją bądź uwzględnieniem w badaniu wyłącznie mieszkańców dużych miast,  gdzie średnie dochody są wyższe niż na wsiach i w małych miasteczkach.

Wydatki na ubrania a dochody

Jaką część dochodów Polacy przeznaczają na odzież dla dzieci? Najwięcej osób, bo 26,4% wydaje na ubrania dziecięce mniej niż 10% dochodów. Niecałe 4 punkty procentowe mniej (22,9%) ankietowanych deklaruje wydatki na poziomie 10-14% dochodów. 

Na uwagę zasługuje również fakt, że aż 18% badanych rodziców przyznaje, że na ubrania dla dzieci wydaje ponad 30% swoich dochodów. Stosunkowo duży procent respondentów, bo 15,9%, kupuje je za równowartość około 20 - 30% zarobków. Jak zwracają uwagę twórcy, wysokie wydatki na ubrania dziecięce mogą być związane z posiadaniem kilkorga dzieci, wiekiem pociech lub po prostu niskimi dochodami. 

Więcej wydajemy na ubrania dla dziewczynek niż chłopców 

65,3% respondentów zadeklarowało, że więcej wydaje na ubrania dla dziewczynki. Tylko 34,7% twierdzi, że więcej przeznacza na odzież dla chłopca. Jak zwracają jednak uwagę twórcy raportu, może to wynikać z faktu, że kobiety statystycznie wydają na ubrania więcej ( w zestawieniu ujęto nastolatki), a dziewczęta “mają większe potrzeby ubraniowe, a ich stroje miewają wyższe ceny niż ubrań chłopięcych”.

Z badania dowiadujemy się także, że Polacy wydają najwięcej na ubrania dla dzieci w wieku 8-12 lat – deklaruje tak 33% respondentów. 28,9% ankietowanych jest z kolei zdania, że apogeum wydatków przypada na czas, gdy dzieci znajdują się między 13 a 16 rokiem życia. Najmniej wydają rodzice nastolatków w wieku 16-18 lat – tylko 6,57% badanych twierdzi, że to wtedy wydatki są najwyższe.

Offline czy online?

Badanie przeprowadzone przez zespół Reporter Young dowiodło, że gdy mowa o odzieży dziecięcej, Internet nie zdominował jeszcze całkowicie świata zakupów. Okazuje się, że większość respondentów kupuje ubrania dla swoich pociech w sklepach stacjonarnych – robi tak 54,9%. Z kolei zakupy online robi  ankietowanych. Jak czytamy w raporcie,  może to wynikać z możliwości obejrzenia i przymierzenia towaru na żywo. 

Cena, materiał czy marka? 

Badacze dowiedli, że dla większości Polaków (48%) z dużych miast najważniejszym kryterium przy zakupie ubrań dziecięcych jest cena. Jak zaznaczają twórcy, może to wynikać z tego, że po prostu nie chcemy przepłacać za rzeczy, z których dziecko szybko wyrośnie.

Drugim najważniejszym czynnikiem jest materiał, z którego wykonano dane ubranie – kieruje się nim jednak tylko 34,6% ankietowanych. Okazuje się, że zaledwie dla 15% respondentów najważniejsza jest marka odzieży. Tylko 1,4% z nich zwraca z kolei uwagę przede wszystkim na kraj pochodzenia. Może zaskakiwać, że w dobie rosnącej świadomości konsumenckiej, tylko dla 1% ankietowanych najważniejsza jest ekologia. 

Dzieciaki szybko rosną

A z ich ubraniami trzeba coś przecież zrobić. Wyniki badań przeprowadzonych przez Reporter Young napawają w tej kwestii optymizmem. Okazuje się, że w ponad 90% przypadków Polacy dają używanym ubraniom dziecięcym drugie życie.

Ponad 58% badanych oddaje stare ubrania dziecięce znajomym i rodzinie. Niektórzy wybierają sprzedaż takiej odzieży — robi tak 20% ankietowanych. Z kolei 15,1% oddaje ubrania po swoich pociechach na zbiórki. Najczęściej ubrania młodzieżowe i dziecięce trafiają do drugiego obiegu w Poznaniu, Gdańsku oraz Wrocławiu

Badanie wykazało także, że 6,6% wyrzuca odzież po swoich pociechach. Najczęściej postępują tak mieszkańcy Bydgoszczy – deklaruje tak 17,65% ankietowanych z tego miasta. 

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%