Zamknij

Jakie metody zarządzania projektami IT warto stosować, aby skutecznie rozwijać pro

10:42, 31.01.2023 . Aktualizacja: 10:42, 31.01.2023
Skomentuj

Praca nad rozwijaniem produktu w branży IT musi być odpowiednio zorganizowana, jeśli chce się w możliwie jak najkrótszym czasie uzyskać jak najlepsze efekty. Dowiedz się, jakie zasady, działania i narzędzia dobrze jest wdrożyć oraz jaką strategię przyjąć. Krótko opisujemy najpopularniejsze metody zarządzania projektami IT!

Czym jest metodologia zarządzania projektem?

Metodologia zarządzania projektem to sposób organizacji pracy nad danym oprogramowaniem, opierający się na konkretnych zasadach i wytycznych. Opisuje określoną strategię działania, wskazuje odpowiednie narzędzia, a także określa najlepsze podejście do całego procesu.

Współcześnie istnieje wiele różnych metod zarządzania projektami IT, stworzonych przez specjalistów. Pierwsze opracowania na ten temat powstały już w latach 80. i 90. Z powodzeniem są stosowane do dzisiaj, często w różnych wariantach i odmianach.

Najczęściej wykorzystywane metody zarządzania projektami IT

Obecnie szczególnie dużo mówi się o metodologiach zwinnych, czyli zaliczających się do filozofii Agile. Skupiają się na przyrostowej, elastycznej organizacji pracy, w której trzeba przede wszystkim spełniać stale zmieniające się wymagania i ciągle doskonalić produkt. Projekt dzieli się na małe zadania i krótkie cykle, czyli tzw. sprinty. Dzięki temu można szybciej wprowadzać zmiany, reagować na błędy itp.

Do metodyk Agile zaliczają się m.in.:

  • Scrum

Metodologia wykorzystująca zasady Agile, ale w dużej mierze skupiająca się na pracy zespołowej. Zakłada wyraźny podział na role, którymi są: Product Owner (zarządzanie projektem, komunikacja z klientem itp.), Team Member (członek zespołu, programista) i Scrum Master (osoba zarządzająca zespołem).

  • Kanban

Strategia, w której największe znaczenie ma ciągły przepływ pracy, z uwzględnieniem możliwości zespołu oraz przejrzystości komunikacji. Podstawowym narzędziem jest tablica Kanban (jap. karta, którą widać), czyli miejsce widoczne dla członków zespołu i klientów, w którym opisywane są postępy w zadaniach.

  • Lean

Lean (ang. szczupły) jest filozofią mocno powiązaną z Agile. Inspiracją do jej stworzenia były praktyki stosowane w fabrykach Toyoty po II wojnie światowej. W ramach tego podejścia przede wszystkim dąży się do zagwarantowania jak największej wartości produktu przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka i marnotrawstwa. Zasadą przyświecającą tej metodologii jest: „Zdecyduj tak późno, jak to możliwe – dostarczaj tak szybko, jak to możliwe”.

W kontrze do Agile – Waterfall

Pomimo ogromnej popularności filozofii Agile i nawiązujących do niej metodologii, nadal powszechnie stosuje się bardziej tradycyjne podejście, czyli tzw. Waterfall (ang. wodospad). Zgodnie z nazwą proces rozwoju produktu jest prowadzony kaskadowo, a wszystkie kolejne etapy przebiegają w ściśle ustalonej kolejności, która wygląda następująco: analiza wymagań – projektowanie – wdrażanie – testowanie – konserwacja.

Potrzebujesz specjalistów IT, którzy będą rozwijać produkt wykorzystując najlepsze metody zarządzania? Z pomocą ITDS znajdziesz idealny zespół do danego projektu albo do długotrwałej współpracy!

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%