Praca nad rozwijaniem produktu w branży IT musi być odpowiednio zorganizowana, jeśli chce się w możliwie jak najkrótszym czasie uzyskać jak najlepsze efekty. Dowiedz się, jakie zasady, działania i narzędzia dobrze jest wdrożyć oraz jaką strategię przyjąć. Krótko opisujemy najpopularniejsze metody zarządzania projektami IT!
Metodologia zarządzania projektem to sposób organizacji pracy nad danym oprogramowaniem, opierający się na konkretnych zasadach i wytycznych. Opisuje określoną strategię działania, wskazuje odpowiednie narzędzia, a także określa najlepsze podejście do całego procesu.
Współcześnie istnieje wiele różnych metod zarządzania projektami IT, stworzonych przez specjalistów. Pierwsze opracowania na ten temat powstały już w latach 80. i 90. Z powodzeniem są stosowane do dzisiaj, często w różnych wariantach i odmianach.
Obecnie szczególnie dużo mówi się o metodologiach zwinnych, czyli zaliczających się do filozofii Agile. Skupiają się na przyrostowej, elastycznej organizacji pracy, w której trzeba przede wszystkim spełniać stale zmieniające się wymagania i ciągle doskonalić produkt. Projekt dzieli się na małe zadania i krótkie cykle, czyli tzw. sprinty. Dzięki temu można szybciej wprowadzać zmiany, reagować na błędy itp.
Do metodyk Agile zaliczają się m.in.:
Metodologia wykorzystująca zasady Agile, ale w dużej mierze skupiająca się na pracy zespołowej. Zakłada wyraźny podział na role, którymi są: Product Owner (zarządzanie projektem, komunikacja z klientem itp.), Team Member (członek zespołu, programista) i Scrum Master (osoba zarządzająca zespołem).
Strategia, w której największe znaczenie ma ciągły przepływ pracy, z uwzględnieniem możliwości zespołu oraz przejrzystości komunikacji. Podstawowym narzędziem jest tablica Kanban (jap. karta, którą widać), czyli miejsce widoczne dla członków zespołu i klientów, w którym opisywane są postępy w zadaniach.
Lean (ang. szczupły) jest filozofią mocno powiązaną z Agile. Inspiracją do jej stworzenia były praktyki stosowane w fabrykach Toyoty po II wojnie światowej. W ramach tego podejścia przede wszystkim dąży się do zagwarantowania jak największej wartości produktu przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka i marnotrawstwa. Zasadą przyświecającą tej metodologii jest: „Zdecyduj tak późno, jak to możliwe – dostarczaj tak szybko, jak to możliwe”.
Pomimo ogromnej popularności filozofii Agile i nawiązujących do niej metodologii, nadal powszechnie stosuje się bardziej tradycyjne podejście, czyli tzw. Waterfall (ang. wodospad). Zgodnie z nazwą proces rozwoju produktu jest prowadzony kaskadowo, a wszystkie kolejne etapy przebiegają w ściśle ustalonej kolejności, która wygląda następująco: analiza wymagań – projektowanie – wdrażanie – testowanie – konserwacja.
Potrzebujesz specjalistów IT, którzy będą rozwijać produkt wykorzystując najlepsze metody zarządzania? Z pomocą ITDS znajdziesz idealny zespół do danego projektu albo do długotrwałej współpracy!
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz