Temat budowy obwodnicy Białego Boru od lat powraca do debaty publicznej, a mieszkańcy wciąż czekają na konkretne decyzje. Choć inwestycja została ujęta na liście rezerwowej Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030, pojawia się coraz więcej sygnałów, że jej realizacja może stać się faktem. Kluczowe znaczenie będą miały wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2025 oraz dostępność środków finansowych.
W połowie ubiegłego roku burmistrz Białego Boru, Paweł Mikołajewski, poinformował, że otrzymał potwierdzenie planów inwestycyjnych. Według przedstawionej koncepcji najpierw zostanie ogłoszony przetarg na dokumentację techniczną i wszelkie pozwolenia, co potrwa około 43 miesiące, a następnie 20 miesięcy zajmie samo wykonawstwo. Inwestycja obejmie poszerzenie drogi, przebudowę skrzyżowań, budowę zatok autobusowych oraz poprawę pasa drogowego. Szczególnie istotnym elementem będzie nowa ścieżka rowerowa, która docelowo połączy Bobolice z Białym Borem.
Budowa nowej drogi została podzielona na trzy etapy. Pierwszy obejmie odcinek Bobolice – Porost, następny Porost – Sępolno Małe, a ostatni, najważniejszy, to Sępolno Małe – Obwodnica Białego Boru. Właśnie ten ostatni odcinek budzi największe emocje, ponieważ jego realizacja pozostaje na etapie analiz w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Senator Stanisław Gawłowski 10 lutego br. zwrócił się do Ministra Infrastruktury z prośbą o wyjaśnienie sytuacji związanej z finansowaniem kluczowych inwestycji. Podkreślił, że brak obwodnicy Białego Boru sprawia, iż cały ruch tranzytowy wciąż przebiega przez centrum miasta, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo mieszkańców oraz jakość życia w Białym Borze. Dodatkowo zwrócił uwagę na problemy związane z finansowaniem budowy chodnika wzdłuż drogi krajowej nr 25, którego realizacja mimo pozytywnych opinii wciąż nie ruszyła.
- Obwodnica Białego-Boru. Malowniczo położone miasto na skrzyżowaniu dwóch dróg krajowych DK 20 i DK 25 wymaga budowy obwodnicy. Jest deklaracja, że obecnie trwają badania natężenia ruchu na drogach krajowych i po uzyskaniu danych będzie weryfikowany plan budowy obwodnic w Polsce.
- napisał w mediach społecznościowych senator Gawłowski.
Na działania senatora zareagował burmistrz Paweł Mikołajewski, podkreślając, że sprawa obwodnicy jest nieustannie podnoszona w rozmowach z przedstawicielami rządu i administracji drogowej.
- Cały czas wspólnie podnoszone tematy Białego Boru. To nie są łatwe sprawy, bo dotyczą setek milionów złotych i pewnie trzeba latami czekać na ich owoce, ale nie odpuszczamy. Dziękuję Panu Senatorowi za kolejną interwencję i informację.
– skomentował Mikołajewski, podkreślając, że lokalne władze nie tracą nadziei na realizację tej kluczowej inwestycji.
Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na pismo senatora poinformowało, że budowa obwodnicy Białego Boru znajduje się na liście rezerwowej i jej realizacja będzie możliwa jedynie w przypadku uzyskania dodatkowych środków finansowych lub rezygnacji z innych projektów. Dodatkowo wskazano, że trwający Generalny Pomiar Ruchu 2025 dostarczy aktualnych danych dotyczących natężenia ruchu, które mogą wpłynąć na zmiany w programie budowy obwodnic. W piśmie Ministerstwa podkreślono, że wyniki GPR 2025 będą przedmiotem analizy i mogą zmienić harmonogram realizacji inwestycji drogowych.
Jednym z problemów, który również został poruszony w interwencji senatora, jest budowa chodnika w Białym Borze. Ministerstwo poinformowało, że projekt ten znalazł się w planie ochrony zdrowia i życia pieszych oraz rowerzystów, ale z powodu ograniczonych środków nie został umieszczony w pierwszej kolejności realizacji. Proponowany odcinek nie znalazł się w aktualnych planach inwestycyjnych, choć Ministerstwo przyznało, że GDDKiA prowadzi proces aktualizacji listy projektów, które mogą zostać skierowane do realizacji w ramach poprawy bezpieczeństwa drogowego.
Chociaż obecnie nie ma jeszcze oficjalnych decyzji w sprawie budowy obwodnicy, coraz więcej wskazuje na to, że inwestycja może wejść w fazę realizacji w najbliższych latach. Działania samorządowców, interwencja senatora oraz wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2025 mogą przyczynić się do przyspieszenia procesu decyzyjnego. Mieszkańcy i lokalne władze liczą, że po latach oczekiwań inwestycja wreszcie stanie się faktem, poprawiając zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort mieszkańców.
5 5
PiS zaplanowało na 100 obwodnic, a PO jak zwykle pieniędzy nie ma i nie będzie.
3 2
W czasie ostatnich wyborów obwodnica była ostatnią rzeczą o jakiej ludzie marzyli. Ludziom najbardziej zależało, żeby pokochać się z PiSem. A teraz nie mają ani kochania, ani obwodnicy. 🤠