Czy w Szczecinku powinny wrócić bilety autobusowe? A może korzystanie z Komunikacji Miejskiej powinno nadal być bezpłatne? To pytanie powraca od jakiegoś czasu. I teraz przybrało formę ankiety. Burmistrz Szczecinka wystosował do mieszkańców list, w którym pyta o przyszłość komunikacji miejskiej. Ankieta ma pomóc w podjęciu decyzji, która wpłynie na budżet miasta i jakość przewozów.
Od 2019 roku mieszkańcy Szczecinka mogą korzystać z autobusów komunikacji miejskiej bez kupowania biletów. Jednak to, co dla pasażerów jest bezpłatne, dla budżetu miasta stanowi ogromne obciążenie.
W 2018 roku, zanim wprowadzono darmowe przejazdy, koszt przewozów wynosił 7,5 mln zł, z czego miasto dopłacało 2,26 mln zł. W 2024 roku rekompensata dla spółki Komunikacji Miejskiej wzrosła do 9,3 mln zł, a całkowity koszt utrzymania transportu publicznego (w tym autobusów, statków i rowerów miejskich) osiągnął rekordowe 12,1 mln zł.
Burmistrz wprost mówi o rosnących kosztach:
-Przy braku wpływu z biletów, koszt utrzymania przewozów autobusowych w stu procentach obarcza budżet miasta.
Zwraca także uwagę na to, że finansowanie komunikacji dotyka wszystkich mieszkańców, niezależnie od tego, czy korzystają z autobusów:
- Każdy z nas, niezależnie od tego czy jeździ autobusami czy nie, de facto płaci za darmową komunikację 400 zł rocznie, tylko tego nie dostrzega.
Jednym z największych problemów darmowej komunikacji jest brak wpływów z biletów, co oznacza, że cały ciężar finansowania transportu spoczywa na budżecie miejskim. Oprócz tego korzystają z niej nie tylko mieszkańcy, ale i osoby spoza Szczecinka, które nie płacą tu podatków. Jak zaznacza burmistrz:
-Do tego fundujemy bezpłatne przejazdy setkom osób przyjezdnych, które nie odprowadzają swoich podatków w Szczecinku.
Z drugiej strony, mieszkańcy oczekują poprawy funkcjonowania komunikacji – większej liczby kursów, nowych linii, a także lepszego skomunikowania różnych rejonów miasta. Wśród propozycji są m.in. obsługa ulicy Rybackiej, Prusa, Harcerskiej, Łukasiewicza i Raciborki, a także regularne połączenia między Trzesieką a Świątkami.
Burmistrz przyznaje, że również widzi konieczność wprowadzenia zmian:
- Mieszkańcy chcą poprawy funkcjonowania przewozów na terenie Miasta. Chcą nowych linii, wydłużenia tras starych, wzrostu częstotliwości kursów itd.
Burmistrz chce poznać zdanie mieszkańców, dlatego zwraca się z prośbą o udział w ankiecie. Wyniki mają pomóc w podjęciu decyzji o przyszłości darmowych przejazdów.
Zadaje również kluczowe pytanie:
Też tego chcę, tylko skąd wziąć na to pieniądze?
Czy darmowa komunikacja powinna zostać utrzymana kosztem innych inwestycji? A może lepiej wrócić do płatnych przejazdów, ale poprawić jakość usług? Decyzja leży w rękach mieszkańców!
Nr 1. Wszystko pozostaje po staremu. Utrzymujemy bezpłatną komunikację miejską dla wszystkich. Zmniejszamy jednak częstotliwość kursów i nie rozbudowujemy tras.
Nr 2. Wracamy do opłat za przejazdy autobusowe, stosując rozwiązania z 2018r, czyli ulgowe bilety dla seniorów, dzieci i młodzieży, możliwość wykupu biletów abonamentowych itd. Ceny biletów będą zależeć od kosztów obsługi Spółki w części dotyczącej rekompensaty za „wozokilometry”. Ten wariant pozwoli nam na rozważanie poszerzania działalności przewozowej na terenie miasta i być może wydłużenia linii poza miasto np. do Parsęcka. Cena biletów będzie co rok korygowana. Wydłużamy trasy, wzrasta częstotliwość kursów, to w kolejnym roku wzrastają ceny biletów. Osoby wsiadające poza granicami miasta i wysiadające poza nimi płacą więcej.
Nr 3. Godzimy się na wzrost dopłat do KM, ale w mniejszej skali. Całkowicie zwalniamy z opłat za przejazdy osoby po 65 roku życia, oraz wybrane grupy pasażerów np. członków Związku Niewidomych i ich opiekunów. Ustalamy na trzy lata sztywną cenę biletów dla posiadaczy karty mieszkańca, np. 3,0 zł za przejazd dla dorosłych posiadaczy karty i 1,5 zł dla młodzieży szkolnej i studentów z kartą. Pozostali użytkownicy płacą komercyjnie. Osoby dorosłe 5,0 zł za bilet, młodzież 2,5 zł. Ten wariant pozwoli nam na rozważanie poszerzania działalności przewozowej na terenie miasta i być może wydłużenia linii poza miasto np. do Parsęcka, jednak opłata za przejazd dla wsiadających i wysiadających poza miastem, a nie posiadających karty mieszkańca, byłaby wyższa np. 6,0 zł i 3,0 zł.
Weź udział w ankiecie i wyraź swoją opinię! ANKIETA
Ankiety można wypełniać także papierowo w poniższych punktach:
Ankiety będą dołączane także do korespondencji Urzędu Miasta Szczecinek i spółek miejskich.
Na odpowiedzi urzędnicy czekają do 14.02.2025 r.
OKH11:26, 20.01.2025
Jak już płacimy najwyższe podatki od nieruchomości , to chociaż niech te autobusy będą za darmo , dla emerytów i dzieci jadących do szkoły .
matka11:47, 20.01.2025
Dla młodzieży szkolnej i dzieci i seniorów - bilety za darmo - ale takiej opcji w ankiecie nie ma .
Gdzie jest wyliczenie ile będzie kosztowało wprowadzenie biletów (zatrudnienie osób do kontroli i zakup, serwi i naprawa kasowników oraz sam wydruk biletów) - może Pan redaktor zapytał by Pana Burmistrza?
Lulla13:42, 25.01.2025
Szkoda, że NIKT nie pomyśli o osobach z niepełnosprawnością ruchową, tylko o dzieciach i seniorach... Takim ludziom często trudniej dopchać się do kasownika i skasować bilet, niż 65 letniemu, w miarę sprawnemu jeszcze seniorowi. To powinna być uprzywilejowana grupa i wiek nie powinien stanowić jedynego kryterium oceny! :/
12312:00, 20.01.2025
A czy burmistrz pomyślał o tym gdzie będzie można kupić bilety? Nie ma już kiosków ruchu a u kierowcy będzie to trwało zbyt długo. Proponuję zakup przez aplikację mobilną lub automaty na przystankach ale to też są koszty i inwestycje. Dzieci i młodzież szkolna oraz studenci powinni płacić tak jak kiedyś czyli połowę ceny normalnego biletu. Seniorzy powinni jeździć za darmo ponieważ nie każdy potrafi korzystać z internetu i nowinek technicznych. Takie osoby są też narażone na oszustwa.
Trolek12:01, 20.01.2025
Nie mam nic do mieszkańców Parsęcka, ale zapewnienie im dojazdu jest w gestii powiatu. Kto będzie dopłacał jeżeli linia do Parsęcka będzie deficytowa? Druga spawa, to kursy deficytowe, to pewnie ze 3/4 wszystkich. Trzeba przyjąć, że liczba podróżujących autobusem zmniejszy się po wprowadzeniu opłat. Zatem jakie są prognozy dla KM po wprowadzeniu opłat, stworzeniu sieci sprzedaży biletów i zatrudnieniu kanarów. Samo hurra nie wystarczy, tak jak zaraz się okaże, że 6zł to za mało.
A konstruktywnie, proponuję wprowadzić tańsze bilety na krótsze trasy. Wiele osób potrzebuje podjechać 2-4 przystanki. Ale nie za 6 zł.
iskr12:51, 20.01.2025
Nie powiatu, a gminy.
Gwidon12:34, 20.01.2025
Mieszkańcy płacą na to wysokie podatki. Jeśli zabiera się bezpłatną komunikację, to co w zamian !?
AAAAAAAA12:43, 20.01.2025
A co z osobami z niepełnosprawnościami? I to nie tylko niewidzącymi ale np. z niepełnosprawnością ruchową? O nich ktoś pomyślał? Takie osoby często muszą przejechać tylko jeden przystanek by zwyczajnie zrobić zakupy.
Druga sprawa to statki, którymi też zarządza KM. Generują ogromne koszty, a przychody znikome. Argument, że to atrakcja turystyczna jakoś do mnie nie przemawia.
Trolek13:03, 20.01.2025
Racja. Koszty stateczków burmistrza w oczy nie kują. Jak zacząć oszczędności, to właśnie na stateczkach. Jak nas będzie stać na taki zbytek dla przyjezdnych, to czemu nie.
Lulla14:01, 25.01.2025
Popieram w 100%! Dla osób niepełnosprawnych komunikacja powinna być darmowa!
ja13:06, 20.01.2025
Nie ma nic za darmo, ewentualnie bezpłatnie.
Planetarium vs. komu14:15, 20.01.2025
planetarium czy komunikacja? Nie ma wątpliwości co lepiej przysłuży się mieszkańcom. Wrócą korki do centrum miasta. I krążenie w poszukiwaniu miejsca parkingowego. Nawet pod planetarium nie zaparkujesz.
g-a14:28, 20.01.2025
Zlikwidować komunikację miejską i problem zniknie.
Buzz17:12, 20.01.2025
A czemu nie miasto ? Zlikwidować całe miasto i wszystkie problemy Szczecinka znikną
gość14:47, 20.01.2025
w pierwszej kolejności trzeba zadbać o mieszkańców swojego miasta którzy płacą podatki a w dni wolne od pracy (dla niektórych wolne oczywiście) nie mają żadnego autobusu , a tu z rozmachem Parsęcko 🙄???
LeoSzek15:07, 20.01.2025
Brak opcji bezpłatnych przejazdów dla osób niepełnosprawnych, seniorów oraz dzieci w wieku szkolnym + bilety dla wszystkich pozostałych, więc ta ankieta jest bez sensu.
Woz 16:45, 20.01.2025
Seniorzy nie płacą podatków od emerytury to niech płacą za bilety
AAA20:44, 20.01.2025
I tu się mylisz. Większość seniorów płaci normalnie podatek dochodowy, ponieważ ich emerytura przekracza kwotę wolną od podatku. Po kolejnej waloryzacji praktycznie tylko ci, co dostają emerytury najniższe podatku dochodowego płacić nie będą.
Daro17:00, 20.01.2025
3
osiedle pilska17:39, 20.01.2025
zapomniane przez handel zapomniane przez komunikację, niezapomniane przez podatki i opłaty
Ehh17:46, 20.01.2025
A gdzie 4ta opcja Inne? Moja propozycja:
Bilet dzienny 6zł. 1 przejazd 3zł/1.5zł miesięczny 160zł/80zł
AAAAAAAA20:49, 20.01.2025
Nawet w Szczecinie normalny bilet miesięczny ważny od dnia do dnia (nie jak to było poprzednio w Szczecinku od poniedziałku do piątku) na wszystkie linie zwykłe i nocne kosztuje 80,00zł. Więc pomysł 160zł w Szczecinku przy tak małej ilości kursów jest totalnym nieposzumieniem.
j6217:54, 20.01.2025
dlaczego w tej ankiecie niema zapytania o płatne parkingi , które przyniosły by większe zyski od przyjezdnych i zlikwidowały by giełdę samochodową
Gosc 17:57, 20.01.2025
Kto tworzył tą ankietę i wymyślił te pytania? One są w mojej ocenie błędne, niezgodne z zasadą tworzenia ankiet. Taka ankieta uważam jest niepoważna i nic nie wnosi. Powinny być pytania doprecyzowane.
mama18:46, 20.01.2025
Ankieta bardzo skromna; mało wariantów.
Nie mam nic przeciwko powrotu do przejazdów płatnych z ulgami czy nawet bezpłatnymi przejazdami dla dzieci, młodzieży i seniorów.
Jestem jeszcze za dodaniem : bilety całodobowe , tak już było i była to wygodna gdy musiałam się przesiąść, lub wysiąść gdzieś po drodze
Prezes z lasu 19:04, 20.01.2025
Przecież ta cała KM to kpina. Ja mam płacić za bilet i jechać spóźnionym 10min autobusem do pracy??? Jeśli będą jeździły na czas to jestem w stanie zapłacić te 50gr, jeśli nie to cisnę bez biletu bo i tak kanarów ma nie być słyszałem już z Ratusza od żony bo pracuje. Kierowca zanim wyda bilet dla 5 osób to opóźnienie sięgnie 15minut a wtedy będę wnioskował o odszkodowanie bo jak tak można. I jeśli mają być bilety to chce do Parsecka bezpośrednio bo skoro seniorzy za free to jak ja mam nie mieć dojazdu do domu. Aaaa i najlepiej aby każdy płacił a najtańszy bilet od 5zl i wtedy burmistrz będzie mógł za rok juz kupić kolejny dom w trzesiece
krzynio19:39, 20.01.2025
Ankieta merytorycznie znacznie lepsza niż ta w spawie planetarium.
Mogłoby być jeszcze kilka opcji, np. jak punkt trzeci ale z darmowymi przejazdami dla młodzieży szkolnej z kartą mieszkańca. Ale nie jest źle i podoba mi się, że mieszkańcy mogą partycypować w takich rozwiązaniach. Mam nadzieję, że Burmistrz nie ma z góry przygotowanej z góry odpowiedzi i opinia mieszkańców zostanie przedstawiona podczas obrad Rady Miasta i uwzględniona w głosowaniu.
......10:32, 21.01.2025
Masz tylko nadzieję...
Marcelin20:49, 20.01.2025
To za ile biletów miałbym zapłacić jadąc na osiedle Marcelin? Dwa bilety kupować bo jadę numerem 1 i numerem 5 ? Bez sensu. Chyba że będzie to zostanie logistycznie zrobione jak należy.
Osoba, która oddała 21:27, 20.01.2025
Niestety ale jest to szukanie pieniędzy na budowę planetarium, które było w założeniach naszego Pana Burmistrza. Tak samo jak próba sprzedaży pod działki budowlane boiska na Trzesiece. Bardzo to przykre…..
Piotr21:35, 20.01.2025
A kto był pomysłodawcą darmowej komunikacji?
Odp.10:31, 21.01.2025
JHD
Big boy22:57, 20.01.2025
A jaka jest gwarancja, ze referendum nie zostanie sfałszowane?
Czy ankiety są jakoś oznaczone, ze nie mozna ich skserować? Kto będzie liczył glosy?
pol08:59, 22.01.2025
Będzie jak za bolszewików,nie ważne kto wygra,ważne kto liczy głosy !
Taks 05:21, 21.01.2025
Jeżeli po wprowadzeniu opłat za komunikację nikt z mieszkańców nie będzie do niej dopłacał 400 złotych ,to co w zamian? Ps. Straszenie i drenowanie kieszeni, taka jest ta ankieta.
ja08:13, 21.01.2025
Obietnice Pana Burmistrza idą w las. Z tego co Pamiętam obiecywał Pan dla wyborców ze komunikacja będzie darmowa. ( Do przewidzenia płatne parkingi i komunikacja miejska na fanaberie )
Abc08:24, 21.01.2025
Pomysł JHD jest taki. Płatne autobusy zamiejscowi płacą cenę zaporową przyjadą autami ,brak miejsc na parkingu mieszkańcy zaczną nażekać ,robimy płatne parkingi tak jak chciał.
ros09:21, 21.01.2025
"1. Wszystko zostaje po staremu. Zmieniamy jednak.."
Twórca ankiety posiada wykształcenie i inteligencję ?
Tutejszy autobus10:30, 21.01.2025
JHD myśli nad komunikacją. Tylko nie myślał w 2018 jak to nakręcał. Wtedy to była kiełbasa wyborcza. Dziś swoje błędy przerzuca na mieszkańców miasta.
Echo14:46, 21.01.2025
Szczecinek pod względem innych miast w Polsce jest wyjątkowym miastem do darmowej komunikacji miejskiej . Do tej pory nie zostały wprowadzone płatne parkingi na terenie miasta. Tylko się cieszyć i dziękować, że tak jest i całować rączki Panie burmistrzu tylko zawsze jest ale ! Plan wdrożenia biletów już dawno jest ustalony tylko teraz burmistrz musi dać dowód, że w tym wszystkim nie był sam bez względu na wynik ankiety. Idąc dalej powstaną płatne parkingi i wtedy nie będziemy odbiegać swoją wyjątkowością od innych miast.
Taks 17:08, 21.01.2025
Nie trzeba ankiet, po co zatrudniać ludzi do ich analizy, wystarczy żeby JHD przeczytał komentarze i to wystarczy za pseudokonsultacje społeczne...
pol08:56, 22.01.2025
Coraz więcej miast w Polsce decyduje się na darmową komunikację a łysy dziadyga ją likwiduje, za to na inne pierdoły kasa jest !!!
Upór PREZESA19:36, 22.01.2025
JHD co chwilę wspomina o rozwinięciu komunikacji do Parsęcka.
Primo: Żeby jeździć do Parsęcka, to trzeba Wójta spytać, zrobić z nim umowę, na podstawie której gmina wiejska będzie pokrywać część kosztów przewozu i to tylko za odcinek od granicy miasta.
Secundo: Coś za często JHD mówi o Parsęcku.. Czyżby po Świątkach i Trzesiece miał teraz ochotę na Parsęcko?
nick08:51, 23.01.2025
Ta ankieta to chyba taka sciema , aby mieć niby pokrycie do swoich decyzji w ratuszu że niby spełniamy wolę mieszkańców ! Po burzy jaka była przy pomyśle na płatne parkingi, rodziły się hasła o referendum w sprawie burmistrza . Akt paniki o stołek czy jak ?
kpw21:23, 24.01.2025
zawsze uważałem że darmowa komunikacja to extremalne i populistyczne.
Przed darmowymi biletami był bilet za 5 zł za cały dzień więc w ramach kompromisu proponuje bilet dla wszystkich ulgowy za 2,5 cały dzień z kartą mieszkaniec Szczecinka a dla turystów 5 zł cały dzień.
CiepłoDlaMiasta09:21, 28.01.2025
MEC to też spółka miejska. Dlaczego nie dofinansować ciepła dla mieszkańców, więcej ludzi by skorzystało niż z bezpłatnych autobusów.
Nick Halden 11:31, 20.01.2025
3 14
Skoro Cię nie stać na bilet to mogę Ci go kupić biedaku. Pracuje w krono i mam dużo kasy. Jak coś pisz na maila: [email protected]
yebać kałolicję19:15, 20.01.2025
4 0
Dlaczego płacimy najwyższe podatki od nieruchomości i tak wysokie opłaty za wywóz śmieci ?
Lulla13:57, 25.01.2025
0 0
Przede wszystkim osoby z niepełnosprawnością ruchową powinno się wziąć pod uwagę. To im najtrudniej przepychać się w tych autobusach i kasować bilety! Niejeden prężny senior ok 60-tki lepiej sobie poradzi. Nie wiek powinien stanowić tu jedyne kryterium!