Zamknij

Przedszkola kontra miasto. Oświadczenie dyrekcji

17:58, 25.02.2022 Aktualizacja: 12:17, 26.02.2022
Skomentuj fot. iszczecinek.pl fot. iszczecinek.pl

Dyrektorki dwóch szczecineckich przedszkoli niepublicznych - Edyta Kwak i Małgorzata Smukowska (Przedszkole Krasnoludek) oraz Małgorzata Bernaś (Przedszkole Tęcza) podczas konferencji prasowej przedstawiły swoje stanowisko w sprawie sporu pomiędzy nimi a Miastem Szczecinek.   

[ZT]27062[/ZT]

Oświadczenie

Szanowni Państwo,

jako osoby prowadzące Niepubliczne Przedszkole „Krasnoludek” oraz Niepubliczne Przedszkole „Tęcza” w Szczecinku, wobec pojawiających się w mediach a rozpowszechnianych przez przedstawicieli Gminy Miasta Szczecinek nieścisłych lub wręcz nieprawdziwych informacjach dotyczących sporu z Gminą i dalszego funkcjonowania Przedszkoli, informujemy i wyjaśniamy co następuje.

Źródłem sporu z Gminą stało się wystąpienie przez nas z żądaniem zapłaty, w związku z wieloletnim zaniżaniem dotacji oświatowej przedszkolom niepublicznym. Gmina - pobierając pełną subwencję oświatową z budżetu Państwa na wszystkie dzieci - równolegle nie wypłacała pełnej, należnej zgodnie z ustawą dotacji. Tytułem przykładu w roku 2012 na jedno dziecko miesięcznie wypłacała dotację w kwocie 300,- zł., a powinna wypłacać 516,37 zł.; w roku 2015 wypłacała 367,50 zł., a powinna 615,34 zł. Okazuje się, że kwota dotacji dla przedszkoli ustalana przez Miasto odpowiadała kwotom dotacji na punkty przedszkolne w gminach ościennych (a więc niemal dwa razy niższym). Zastanawiające, że tak wielka różnica nie została w Gminie dostrzeżona i nie wywołała żadnej refleksji. Prowadzenie przedszkoli jest zadaniem własnym gminy. Dotacje mają odpowiadać kwocie 75% wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych. Pozostałe wydatki bieżące i całość majątkowych bierze na siebie podmiot prywatny. Wobec fiaska rozmów ugodowych z Gminą i braku zainteresowania składanymi przez nas propozycjami polubownego zakończenia sporu (m.in. gotowość częściowego zrzeczenia się roszczeń), reprezentująca nas Kancelaria wystąpiła z powództwami o zapłatę. W dniu 30.12.2021 r. Sąd Okręgowy w Koszalinie nakazem zapłaty w sprawie I Nc 157/21 i w sprawie I Nc 158/21 przychylił się do twierdzeń pozwów i uwzględnił powództwa przeciwko Gminie. Gmina złożyła środki zaskarżenia. „Oferta” Gminy sprowadza się do żądania bezwarunkowego zrzeczenia się przez nas całości roszczeń. W razie braku akceptacji takiego żądania, miałyśmy zostać pozbawione możliwości dalszego korzystania z nieruchomości gminnych.

Według posiadanej przez nas wiedzy Burmistrz skłonił pozostałe 5 przedszkoli niepublicznych do pisemnego zrzeczenia się całości roszczeń, sugerując – podobnie jak nam – pozbawieniem możliwości dalszego korzystania z nieruchomości gminnych lub wprowadzając w błąd, że Gmina ma jakieś bliżej nieokreślone roszczenia wobec przedszkoli z tego tytułu, że rzekomo płaciły niższy od rynkowego czynsz za korzystanie z nieruchomości, co czyni je jakoby zobowiązanymi wobec Gminy. Wobec nas natomiast podjęto działania represyjne zmierzające do uniemożliwienia nam dalszego korzystania z nieruchomości. Gmina rozpisała przetarg na dalsze korzystanie z obu nieruchomości. W warunkach przetargu, wśród wymagań stawianych oferentom w pkt VIII.4 wskazano, że w dniu złożenia oferty nie mogą pozostawać z Gminą w sporze sądowym. Gmina była świadoma, że wystąpiłyśmy z roszczeniem sądowym, więc warunek ten automatycznie wykluczał nas z udziału w przetargu. Oczywiście taki warunek jest w ocenie reprezentujących nas prawników nielegalny, nie przewidziany przez ustawę o gospodarce nieruchomościami i stanowi nadużycie. Dlatego będziemy podejmować działania prawne zmierzające do ochrony naszych praw. Pozostawiamy też Państwa ocenie fakt, że osoby, które wygrały przetarg, w ogóle nie pojawiły się u nas przed wyborem oferty (choćby po to, by zapoznać się z przedmiotem przetargu), a ich powiązania rodzinne i partyjne są faktem w Mieście powszechnie znanym.

Wyjaśniamy też, że jakiekolwiek informacje, że Gmina doprowadzi do zmiany „zarządzającego” obu naszych Przedszkoli nie polegają na prawdzie. Nie jest też prawdą to, że na spornych nieruchomościach – bez naszej zgody - możliwa jest nieprzerwana kontynuacja działalności przedszkolnej. Właścicielem wszystkich ruchomości, stroną wszystkich umów (w tym z personelem i rodzicami) jest organ prowadzący, a nie Gmina. W obu Przedszkolach nie może pojawić się nowy zarządzający bez naszej woli i zgody. Zmiany dokonuje się bowiem, jak stanowi Prawo oświatowe, przez złożenie wniosku do organu prowadzącego ewidencję szkół i placówek niepublicznych. Wniosek składa osoba dotychczas prowadząca. Burmistrz dokonuje zmiany wpisu po złożeniu przez osobę dotychczas prowadzącą przedszkole dokumentów potwierdzających zgodne ustalenia stron (zdającej i przejmującej) w zakresie przejęcia prowadzenia niepublicznego przedszkola. Gmina nie jest w stanie zapewnić też ciągłości funkcjonowania przedszkoli na obu nieruchomościach. Ewentualnie nowo powoływane przedszkole niepubliczne będzie musiało spełnić od nowe wszelkie wymogi np. w zakresie obiektu (bezpieczeństwa ZL II), a organ prowadzący przejść całą procedurę określoną w przepisach art. 168 i n. Prawa oświatowego (m.in. uzyskać opinie właściwych organów sanitarnych i p.poż.) i dopiero po uzyskaniu wpisu do ewidencji będzie mógł rozpocząć nabór dzieci i ubieganie się o dotacje. Zważywszy na fakt, że rok szkolny rozpoczyna się 1 września, w przypadku opuszczenia przez nas obu nieruchomości, nie jest możliwe zachowanie ciągłości prowadzenia placówki przedszkolnej przy ul. Przemysłowej i ul. Nowej.

Spór między nami a Gminą o zaległe dotacje rozstrzygnie niezawisły Sąd. Fakt zaniżania dotacji został zresztą przyznany wprost przez Gminę choćby z porozumieniach z przedszkolami, które musiały zrzec się swych roszczeń. Pozostawiamy Państwu do analizy, a mediom do wyjaśnienia, co stało się z ogromnymi środkami, jakie Gmina przez wiele lat nie wypłaciła przedszkolom niepublicznym. Natomiast, niezależnie od słuszności naszych żądań, nie możemy zaakceptować wprowadzania opinii publicznej błąd przez Gminę i jej przedstawicieli. Winni Państwo mieć pełen i rzetelny ogląd sprawy, by móc wyrobić sobie stanowisko. Niezależnie od powyższego informujemy, że w ocenie reprezentującej nas Kancelarii prawnej są podstawy prawne do dalszego korzystania przez nas z nieruchomości przy ul. Przemysłowej i ul. Nowej, a stosowne kroki prawne wobec Gminy celem realizacji naszych roszczeń zostaną wkrótce podjęte.

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(21)

AnonimowaAnonimowa

28 6

Brawo ?? nareszcie usłyszeliśmy to co od dawna powinno być powiedziane głośno

18:21, 25.02.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GośćGość

9 33

Tak im źle, tak mało dotacji dostały, a jednak dalej chcą prowadzić przedszkola. Trochę to dziwne.

18:25, 25.02.2022
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Tragedia Tragedia

20 4

Umiesz czytać? Skoro jest założona z góry kwota dotacji to tyle pieniędzy ma dostawać przedszkole. Jak Ci ktoś zabierze z wypłaty prawie połowę to przecież będziesz miał na chleb. Zakładam jednak, że upomniałbyś się o swoje pieniądze.

18:35, 25.02.2022

IvaIva

19 5

Dziwne co ty człowieku piszesz.
To my rodzice zostaliśmy oszukani przez miasto. Zabrano naszym dzieciom pieniądze .
Wielkie Brawa dla dyrektorek ??????
A reszta Dyrektorek prowadzącym organ przedszkola przestraszyla się konsekwencji Pana Burmistrza Raka.
Szkoda że są tak wystraszeni i boją się walczyć nie tylko o swoje ale o szacunek dla nas rodziców!!!!!!

19:28, 25.02.2022

ZegarekmaksaselonaZegarekmaksaselona

30 9

I w punkt. Merytorycznie. Brawo Panie Odważne. Precz ze szczecinecką, ratuszową peło. ( A koleżaneczki derechtorki speniały?!).

18:38, 25.02.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Nie stanąłNie stanął

7 1

Mu .Ten zegarek.Lipa.Klops.I czaczukowa dooooopa.

00:15, 26.02.2022

ObsereverObserever

34 8

Ciekawe, jakby burmistrzowi nie wypłaconeo części pensji. Tylko ją sobie zabrano. Bo tak. On też wynajmuje pomieszczenia ratusza. Znaczy najemca.
Brawo Panie dyrektorki z ,,Tęczy" i ,,Krasnoludka". Macie więcej j.j niż te rurki spuchnięte od alko.

18:47, 25.02.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RodzicRodzic

31 7

Pozostałe niepubliczne przedszkola powinny stać murem z tymi Paniami. Też Wasze dzieci nie dostały pieniędzy. WSTYD!

18:53, 25.02.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

EwaEwa

10 1

Po co stać murem
Derktorki Krasnoluka i Tęczy
Wypracowaky swoim kosztem dla nich pieniądze!!!! Dostaną wszystko i nie poniosą rzadnych kosztów z tym związanych !!!!!! Nikt nie napisze ze mają i umowę na kolejne lata i zaległe pieniądze również dostaną.

Oskarża się te Dyrektorki które miały odwagę powiedzieć Prawdę i nie bać się
Zostały za to ukarane!!!!Żenada Szok i nie dowierzanie
Drodzy rodzice zostaliście oszukani !!!!
A jak wiadomo Prawnik ktosztuje. I nikt nie Zapyta Dyrektorek skąd pieniądze. Bo na ludzki rozum z własnego prywatnego portfela!!!!!
Dziewi mnie że fakt ze Boja , się przeciwstawić Naszemu Wlodarzowi
Szkoda żal że się baly.... Powinnyście mieć odwagę tym bardziej że to było oszustwo na, Wielka, skake i trwało to kilkanaście lat ale nie kilka
A ubiegać się o zwrot można tylko. Przez 5 ostatnich lat
Uważam że teraz należy sprawdzić Włodarzy Miasta i oświaty gdzie jest reszta pieniędzy .
Oj no tak zniknęły jak było w przypadku języka, angielskiego. Drodzy państwo musicie przyznać rację że pracownicy urzędu Miasta
Pracują pod dyktando Włodarzy.
Przetarg też odbył się pod ścisłą tajemnica nie Sądzę
Proszę państwa. Ta cała sytuacja nadaje się do ogolnposkiej telewizji. Burmistrz z Wyrokiem rządzi Miastem.

23:12, 25.02.2022

DziwneDziwne

16 26

Ok. Przez lata dzierżawa była za grosze w porównaniu z ceną rynkową, więc tu te Panie miały zysk. Skoro dotacje były zaniżane, to musiały sobie to wyrównać biorąc więcej od rodziców. Skoro teraz chcą wyrównania, to niech cofną się do tyłu i oddadzą to rodzica, bo tak to one wyjdą na tym mega do przodu, a przez te lata przecież dobrze zarabiały. Dobrze to sobie wymyśliły, tylko że nie one na tym straciły, tylko płatnik, czyli rodzice. Tak to rozumiem, ale może jestem w błędzie?!

19:30, 25.02.2022
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

OliOli

15 4

Jesteś w błędzie
Najlepiej jest liczyć czujesz pieniądze. Proszę popatrzeć na rece Pana Burmistrza Daniela Raka. Gdzie są pieniądze z dotacji na dzieci. ....
Wiele tu pisać proszę Państwa
Brawo dla Pań za odwagę a Pozostaje Dyrektorki się przestraszyła....tak ale pieniądze również dostana i chętnie przytulą
A przestraszyky się konsekwencji.......Proszę zapytać pozostałe przedszkola o to samo bo tez pobieraky opłatę od rodziców. Łatwo jest oceniać niż być ocenianym

20:15, 25.02.2022

GośćGość

11 0

Jeżeli wynajmuje się lokal to na właścicielu ciąży obowiązek wszelkich remontów. Ale w tym przypadku tak nie było.
Niski czynsz oczywiście był, ale za to dyrektorki musiały dokonywać wszelkich napraw i remontów we własnym zakresie i za własne środki .

21:49, 25.02.2022

obserwatorobserwator

16 30

Mam rozumieć wg. Pań pseudo Dyrektorek że należy im się dożywotnia dzierżawa obiektów własności miasta ,a może jeszcze monarchia i dziedziczenie przez swoje dzieci. Czas odejść ale ciężko pozbyć się koryta i lepiej niech nie doszukują się podtekstów nepotyzmu bo można się doszukać pewnych nazwisk sprzed 20 lat.

19:46, 25.02.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

LiliLili

19 2

Źle rozumiesz
Proszę zapytać się Pana Burmistrza Daniela Raka gdzie są pieniądze które miasto otrzymało z Budżetu Państwa na każde dziecko.
Dużo by trzeba było wymienić ale wspomnę choć w kilku słowach
Na co zostały wydane pieniądze z wpłat rodziców
Utrzymanie budynku
Opłaty związane z Mediami
Ogrzewanie Gaz Prad
Woda
Wywóz śmieci
Eksploatacji budynku jak również zadbanie o zewnętrzne i wewnętrzne doposażenie placówki
Opłatę z kadrę nauczycieli opiekunki
Panie wozne ,kucharki. Pani Logopeda. Pani prowadząca zajęcia rytminki
Place zabaw wyposażenie sal w zabawki z atestem podkreślam Pomoce dytaktyczne wyposażenie kuchni i wiele niż na tu wymienić....

20:05, 25.02.2022

gośćgość

31 2

Kasy dla dzieci nie ma, ale na popija... znaczy się kursy angielskiego zawsze się znajdzie.

Chcieliście to macie. Pomimo tego, że mam dziecko w wieku przedszkolnym, gorąco liczę na to, że nie uda się miastu zapewnić ciągłości. Sąd może uda się przekonać, rodziców już nie bardzo.

20:54, 25.02.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DlaczegoDlaczego

9 3

Nie ma wideo z konferencji?

21:38, 25.02.2022
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

MagdaMagda

2 1

https://youtube.com/watch?v=dtoXaK4LJyk&feature=share

23:42, 25.02.2022

MagdaMagda

1 1

https://youtube.com/watch?v=dtoXaK4LJyk&feature=share

23:44, 25.02.2022

AnkaAnka

9 4

W Temacie jest.A tu cenzura.

22:10, 25.02.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BozzBozz

23 4

Ale jak to ? To urzad miasta pobieral dotacje oswiatowa i zagarnial sobie jej czesc? Czy jest to zgodne z przepisami? Fakt, ze jak twierdzi urzad stawki najmu byly zanizone, nie ma tu nic do rzeczy. To trzeba bylo stosowac rynkowe stawki a nie kombinowac z dotacjami bez skladu i ladu. Stad ten spor teraz, ewidentnie spowodowany nieprzejrzysta i nielogiczna polityka urzedu, traca mieszkancy, rodzice i dzieci

02:53, 26.02.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ObserverObserver

18 4

Gdzie są pieniądze z dotacji???
Z każdego projektu, z każdej złotówki z kasy miasta szkoły muszą się skrupulatnie rozliczać. Rathausa to nie obowiązuje?!

06:55, 26.02.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OllOll

18 6

Rak to skazany oszust. Jak to w PO. Potrafi przytulać pieniążki. Rękę może podać kolegom... Nowak, Gawłowski, Neumann, hrabia Sikorski, Grad, czy sam zapracowany dr Kurzajka ?

07:35, 26.02.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Nie kumamNie kumam

8 3

Nie rozumiem tej akcji i argumentow obu stron. Skoro w przetargu bylo zapisane wylaczenie, czy nie mozna bylo zrobic oferty na kogos kto nie podlega wylaczeniu? Nie chce pieiedziec, ze "na slupa", ale na kogos kto spelnia warunki ?
Przypuszczam, ze w tym zamieszaniu rodzice i tak poprzenosza dzieci i tyle bedzie z biznesu.
Szkoda, ze nie ma porozumienia ws takiej jak wychowanie przedszkolne. Tu nie powinno mowic sie o kasie, ale wylacznie o misji. Moim zdaniem przedszkola powinny byc, albo 100% publiczne z wdzystkimi ciezarami utrzymania na samorzad, albo 100% prywatne lacznie z wlasnoscia obiektu, zeby nie musialy nikogo o nic blagac. Powinny byc zwuczajnie platne przedszkola. 500 plus jest. Mozna wtdac ns dziecko!

08:15, 26.02.2022
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

gośćgość

7 0

Chciałoby Ci się prowadzić biznes przez jak to sam określasz - słupa - potrafiąc robić to samodzielnie? Owszem są pełnomocnictwa itd... ale urząd chyba powinien ułatwiać życie, a nie utrudniać.

Prawda?

11:01, 26.02.2022

GoscGosc

3 2

Twoim rozumowaniem to przedszkola, szkoły, lekarze, budowa drogi do twojej wioski, zamiatanie ulic, itp. itd. powinny być płatne, przecież masz wypłatę, emeryturę. Kompletny brak zrozumienia funkcjonowania społeczności.

13:31, 26.02.2022

MistrzMistrz

11 4

Nie rozumiem ich postulatów bo jak jest możliwe np zamknięcie budżetu miasta skoro państwo daje hajs na oświaty i miasto musi wykazać każdą złotówkę w drodze czy to przetargu czy na inne inwestycja związane ze skarbem państwa to na to wychodzi że państwo nie wie co się dzieje w danych miastach i akceptuje budżety raczej chyba nie bo każda złotówka która nie zostanie rozliczyła musi wracać do skarbu państwa to teraz przez tyle lat miasto oszukiwało nie tylko przedszkola ale i państwa morze ktoś odpowie na te pytania

08:38, 26.02.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MoneyMoney

22 2

Kto ukradł różnicę w subwencji ? Gdzie są pieniądze ? Dlaczego zostały wydatkowane niezgodnie z planem ? Kiedy wchodzi prokurator ?

13:32, 26.02.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mieszkaniec SzczecinMieszkaniec Szczecin

15 5

Co tu gadać i pisać. Rak zachowuje się jak bandyta Putin. Wciąga w to jeszcze nieszczęsnego Makselona i bojącego się o posadkę Czuka.
Tłumaczenia Raka są jak dla półinteligenta. To samo było z tłumaczeniem dot. kursu j. angielskiego.
Drogie Dyrektorki i Rodzice, nie odpuszczajcie ani złotówki Rakowi!
Prawo jest po waszej stronie, trzymam kciuki.

16:07, 26.02.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Matka przedszkolakaMatka przedszkolaka

10 4

Od początku burmistrz zabierał dzieciom co tylko mógł. Dotacje żłobków później obniżył dotacje przedszkoli co zmusiło dyrektorki do rezygnacji z płatności złotówkowej. Jest złodziejem,który lokuje kasę tam gdzie nie trzeba . Podczas wyborów obiecywał stawiac dzieci na 1 miejscu jako przyszłość tego miasta, gdzie później miał to w dupie i wolał zainwestować w tańczące fontanny. Wyciera gębę 500 plus a tak naprawdę to 500 plus to pokrywa koszta inflacji w sklepach i nie waloryzuje się tak aby pokryć koszta jakie ponosimy . Szkoda ,że taki człowiek rządzi naszym miastem.

22:35, 26.02.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PtakzkoperaPtakzkopera

4 1

Jakie to prawdziwie. I ten ptak - też za pieniądze. Gdzieś w krzakach na Kopera. Na to wszystko pozwalają mu uwikłani w zależności radni.

07:01, 27.02.2022

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


PrawdaPrawda

12 0

Niech wujcio dobra rada opowie co wyprawiła w pracy caly czas im mało tylko pod sobie wstyd

11:18, 27.02.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

OloOlo

7 0

Masz racje popieram tylko pod siebie robił ksysio papierosa ?

11:28, 27.02.2022

OLAOLA

9 14

moim skromnym zdaniem myślę ze tu nie chodzi o dobro dzieci a wręcz przeciwnie chyba tym panią chodzi by mieć dla siebie więcej to jest moje subiektywne zdanie

11:39, 27.02.2022
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Krasnal z tęczyKrasnal z tęczy

5 3

Ola, idź do przedszkola ( polecam ,,Krasnoludek" i ,,Tęczę"). ,,Paniom"
w lm. - om. Nim zaczniesz opiniować, naucz się pisać.

16:30, 27.02.2022

RodzicRodzic

4 2

Ola, tym paniom chodzi o więcej (tak myślisz), a tym nowym paniom, które wygrały przetarg, o co chodzi? Jak myślisz Ty nasza szczecinecka Sybillo?

19:19, 27.02.2022

OSTATNIE KOMENTARZE

0%