30 lipca 2019 roku ze Złocieńca wyruszył pociąg Regio relacji Szczecinek – Szczecin Główny. Była godzina 16:53.
[…] został wyprawiany ze stacji Złocieniec na podstawie rozkazu pisemnego „S” z toru stacyjnego nr 2, nieposiadającego semafora wyjazdowego, w kierunku stacji Jankowo Pomorskie, pociąg […] relacji Szczecinek - Szczecin Główny. Nastawniczy błędnie przygotował drogę przebiegu pociągu, zamiast na tor szlakowy nr 1 ułożył drogę na tor szlakowy nr 2. Pociąg [...]wyjechał na tor nr 2 zamiast na tor nr 1 szlaku Złocieniec – Jankowo Pomorskie w kierunku przeciwnym do zasadniczego. O godzinie 17:02 ze stacji Jankowo Pomorskie na ten sam tor został wyprawiony pociąg […] relacji Szczecin Dąbie – Złocieniec, na podstawie rozkazu pisemnego „S”. Pociągi kontynuowały jazdę po tym samym torze w przeciwnych kierunkach do godz. 17:07. O tej godzinie został użyty „Radiostop" przez maszynistę pociągu APM 88247 i czoła pociągów zatrzymały się w odległości ok. 600 metrów od siebie.
-czytamy w raporcie Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.
Zdaniem Komisji do sytuacji doszło w wyniku błędu pracownika, którego doświadczenie w pracy na przebudowanych niedawno urządzeniach było niewielkie. Miał on także popełnić błędy przy sprawdzaniu drogi przebiegu, zgłoszeniu wykonania polecenia (czego zaniechał zrobić) i obserwacji jadącego pociągu Regio.
Z raportu wynika także, że błędy popełnił dyżurny ze Złocieńca oraz jeden z maszynistów. Pierwszy z nich nie upewnił się przed wyprawieniem pociągu, czy nastawniczy prawidłowo przygotował drogę przebiegu. Błąd wytknięto również maszyniście pociągu, który nie zatrzymał składu ani nie zaczął wyjaśniać sytuacji, mimo że jechał po niewłaściwym torze. W raporcie „dostaje się” także dyżurnemu stacji w Jankowie.
Zbagatelizowanie przez dyżurnego ruchu stacji Jankowo Pomorskie informacji otrzymanej od maszynisty pociągu APM 88247 o znajdowaniu się tego pociągu na torze szlakowym nr 2 Złocieniec – Jankowo Pomorskie.
Zignorowanie przez dyżurnego ruchu stacji Jankowo Pomorskie wskazań na „skrzynce z przyciskami i powtarzaczami” o zajętości toru szlakowego nr 2 i niezajętości toru szlakowego nr 1 mimo ustawionego kierunku blokady po torze nr 1 ze stacji Złocieniec do stacji Jankowo Pomorskie dla tego pociągu. Raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych nawiązuje także do modernizacji linii kolejowej 210 (zmiana harmonogramu prac utrudniały koordynację ruchu na linii).
Kolejowi eksperci opisując wydarzenia sprzed roku dochodzą do wniosku, że pasażerowie podróżujący ze Szczecinka do Szczecina mogli wziąć udział w zdarzeniu porównywalnym z katastrofą w Szczekocinach.
„(...) zdaniem Zespołu badawczego przyczyny są zbieżne. Przyczyna bezpośrednia dotyczy nieprawidłowości przy wyprawieniu pociągu na szlak, a przyczyna pierwotna dotyczy nieprawidłowości ułożenia drogi przebiegu dla wyjazdu pociągu. Dzięki dobrej widoczności i nadaniu sygnału „radiostop” przez maszynistę pociągu APM88247 nie doszło do skutków podobnych jak w opisanej powyżej katastrofie” – czytamy w dokumencie.
Portal RynekKolejowy.pl o komentarz poprosił rzecznika spółki PKP PLK. Mirosław Siemieniec poinformował, że po incydencie (5 sierpnia 2019 r.) PKP PLK wydały „wewnętrzny alert bezpieczeństwa”.
Nakazano bezwzględne przestrzeganie procedur telefonicznego polecenia i zgłaszania przygotowania dróg przebiegu oraz wydawania rozkazów pisemnych. Zwrócono m. in. uwagę na dobre praktyki w zakresie wzajemnego weryfikowania i uzupełniania procedur przez personel kolejowy - informuje rzecznik PKP PLK.
DxB14:26, 26.08.2020
Wy na prawde nie macie juz o czym pisać????
Miesiąc temu kolo złocienca...?♂️?♂️?♂️?♂️
Przypominam po raz kolejny to jest albo powinien być wg nazwy portal o wiadomościach ze Szczecinka.
Proponuje ruszyć 4 litery i zobaczyć jak wogole wygląda szczecinek bo chyba zapomnieliście o podatawach?
TZ614:55, 26.08.2020
No właśnie.Rok temu.Tez się pomyliłem?.
DxB15:40, 26.08.2020
Wy na prawde nie macie juz o czym pisać????
Miesiąc temu kolo złocienca...?♂️?♂️?♂️?♂️
Przypominam po raz kolejny to jest albo powinien być wg nazwy portal o wiadomościach ze Szczecinka.
Proponuje ruszyć 4 litery i zobaczyć jak wogole wygląda szczecinek bo chyba zapomnieliście o podatawach?
Znawca16:49, 26.08.2020
Kurka nawet zdjęcie wkleili gdzieś z neta bo przecież szczecinek-Runowo nie ma trakcji elektrycznej, a na na foto jednostka z pantografami czyli elektryczna ?
pikuś17:27, 26.08.2020
Czy pisząc wiesz jaka jest to odległość 600 metrów.
Desmo 07:18, 27.08.2020
Dosyć, że 4 pociągi w ciągu doby to i tak by pozabijali ludzi. Cały ten kraj działa na drucie eeeeeeeeeeee.
Inwestycja na Świątkach nabiera kształtów.
A kto kładzie trawę,chyba nie ten partacz z Turowa?!Bo On to tylko dużo gada i ma wizję no i nic poza tym!
ANONIMOWY
00:32, 2025-06-26
Inwestycja na Świątkach nabiera kształtów.
Dużo się zmieniło w ciągu 40 lat, dziś mamy sale, boiska, itp, itd, ale dzieci I młodzieży jak na lekarstwo, w latach 80-tych XX wieku było mnóstwo młodych, a nie było infrastruktury sportowej, a dzieci i młodzież byli o wiele zdrowsi i sprytniejsi niż ich współcześni rówieśnicy!!!
Szczęśliwy
22:59, 2025-06-25
Nowe place zabaw i potańcówki dzięki Krono
Warto zostawić trochę zysku w tej dziedzinie lokalnej. Brawo jak najbardziej.
Dobre
22:38, 2025-06-25
Inwestycja na Świątkach nabiera kształtów.
No tak na Świątkach miesza 3/4szczecinka warto tam inwestować będzie ładnie zarastać co za zje..
Prawda
17:27, 2025-06-25
4 0
nie miesiąc a rok temu 30 lipca 2019 napisali...
0 5
Zdarzenie miało miejsce miesiąc temu.Teraz opublikowano raport więc wszystko jest jak należy ze strony redakcji Czytaj człowieku ze zrozumieniem.A po drugie-sprawa dotyczy między innymi pociągu w relacji Szczecinek-Szczecin GL a więc dotyczy naszego miasta także.I tak dziwne że raport pojawił się tak szybko po zdarzeniu.Zazwyczaj czeka się na to duzo dłużej... Fan koleji....