Popularność blachodachówek wynika z trzech głównych powodów – są ekonomicznym materiałem na pokrycie dachu, szybkim w układaniu i dającym duże możliwości kreowania stylu budynków. Ilość marek i modeli może przyprawić o lekki ból głowy inwestorów, którzy zaczynają poszukiwania „dachu idealnego”. Jaki jest najważniejszy czynnik, który sprawia, że dostępne na rynku blachodachówki różnią się ceną i opinią o ich jakości?
Co wpływa na jakość blachodachówki?
W przypadku blachodachówek, podobnie jak i wielu innych materiałów budowlanych, sprawdza się prosta reguła – nie można dostać najwyższej klasy produktu w najniższej cenie. Ta zasada szczególnie odnosi się do materiałów na pokrycie dachu, który jest najbardziej narażony na działanie czynników atmosferycznych, odpowiada za ochronę przed wilgocią i utrzymywanie ciepła wewnątrz, i ma służyć lokatorom przez wiele lat jako estetyczne zwieńczenie ich domu.
Najważniejszymi czynnikami, które wpływają na jakość blachodachówek, są jakość stali oraz rodzaj i grubość powłoki ochronnej. Renomowani producenci wykorzystują stal od tak znanych na świecie dostawców jak: ArcelorMittal, Salzgitter, Tata Steel czy Voestalpine. Dodatkowo, inwestują w badania jakości w akredytowanych polskich i zagranicznych laboratoriach oraz w wewnętrze systemy kontroli jakości produkcji. Dzięki uznawanym w całej Unii Europejskiej atestom ich produkty mogą być sprzedawane również na jej obszarze.
Jaką rolę pełni powłoka ochronna?
Inwestor oglądający ofertę blachodachówek widzi przede wszystkim różnicę w przetłoczeniu, kolorze oraz metodzie wykończenia, np. posypką, lakierem matowym lub błyszczącym. Każde z tych wykończeń daje inny efekt wizualny, który wynika ze sposobu, w jakim odbijają światło, oraz wzoru, jaki tworzą na dachu. Jednak nie to jest najważniejszą rolą powłok – dla odporności blachodachówki na fotochemiczne procesy starzeniowe, rdzewienie i uszkodzenia mechaniczne liczy się to, czy blachodachówka powleczona jest lakierem poliestrowym czy poliuretanowym, czy obydwoma.
Grubość powłok wyrażana jest w mikronach (µm). Im wartość jest większa, tym blachodachówka jest trwalsza. Powłoki poliestrowe stosowane są w budownictwie od dawna, jednak są cieńsze (25-35 µm) i zapewniają mniejszą ochronę. Z tego względu producenci blachodachówek z powłoką poliestrową oferują krótszy okres gwarancji, która wynosi średnio między 10 a 35 lat.
Nowocześniejszym rozwiązaniem są powłoki poliuretanowe (jak PURMAX i PURMAT firmy Blachy Pruszyński, 50 µm) oraz hybrydowe, poliestrowo-poliuretanowe powłoki nowej generacji (jak PURMAX, 40 µm). W ich przypadku producenci mogą zagwarantować dłuższy okres estetycznej i technicznej trwałości pokrytych nimi modeli (dla przykładu, firma Blachy Pruszyński daje do 40 lat na blachodachówki z powłoką hybrydową oraz do 50 lat na produkty z powłoką poliuretanową).
Jaka powłoka na jaki dach?
Na czym polega różnica dla użytkownika końcowego? Powłoka poliuretanowa odpowiada za odporność na korozję, a warstwa poliestrowa - za odporność na promieniowanie UV. Połączenie obu powłok, jak to ma miejsce w powłokach tzw. hybrydowych, sprawia, że blachodachówka staje się odporna na korozję i promieniowanie UV. Dla użytkownika oznacza to „dłuższe życie” dachu i trwalszy kolor.
Dlatego warto wziąć pod uwagę to, na jakie niekorzystne czynniki zewnętrzne będzie narażony dach – na działanie zanieczyszczeń przemysłowych lub miejskich, na potencjalne uszkodzenia mechaniczne spowodowane np. bezpośrednim kontaktem z drzewami iglastymi (szyszki) czy też na niestandardowo długi średni czas ekspozycji na promieniowanie słoneczne. I na koniec, montaż dachu najlepiej powierzyć sprawdzonej i doświadczonej w kładzeniu blachodachówki firmie dekarskiej, która wie, jak należy obchodzić się z tym materiałem w czasie transportu, załadunku, przechowywania, i znana jest z dbałości o estetyczne wykończenia.
Najdłuższa flaga Polski ma powstać w Bornem
Flaga państwowa ma swoje parametry to jest wstęga biało czerwona
tak jest
07:55, 2025-07-13
BMW rozbiło się o bariery na obwodnicy Szczecinka
BMW-w tłumaczeniu to Bolid Młodych Wieśniaków!!!
tak myślę
07:35, 2025-07-13
BMW rozbiło się o bariery na obwodnicy Szczecinka
Na 1000% jechał 110-120 nie więcej, podpowiedź dla policji i rządu za wszelkie kolizje spowodowane przez kierowców co jechali więcej jak dozwolona prędkość koszty wszystkie żeby pokrywał kierowca czyli infrastruktura uszkodzona pokrywa koszty kierowca tego BMW chyba że jechał przepisowo 120
MOHER
06:41, 2025-07-13
BMW rozbiło się o bariery na obwodnicy Szczecinka
To chyba Niemiec, czy nie
Deutsch
23:30, 2025-07-12