Zamknij

Kiedy akt notarialny nabiera mocy prawnej? Tutaj się dowiesz!

13:19, 27.04.2021 r. Aktualizacja: 13:19, 27.04.2021
Skomentuj

Coraz więcej osób korzysta z usług notariuszy. Niektórzy z konieczności, inni z wyboru. Jednym z pytań, które zadają sobie klienci kancelarii notarialnych przed wizytą, i które często pada już na wizycie u rejenta, jest pytanie o to, kiedy akt notarialny nabiera mocy prawnej. Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

Najważniejszy jest podpis

Zasadniczo akt notarialny staje się ważny z chwilą, gdy zostanie podpisany przez wszystkie strony i przez notariusza. Każda karta dokumentu musi zostać parafowana, zaś na końcu złożony czytelny podpis, pełnym imieniem i nazwiskiem. Za zgodą notariusza możemy obok imienia i nazwiska coś dopisać, np. tytuł zawodowy, pseudonim albo postawić pieczątkę. Jako ostatni podpisuje się notariusz. Dzięki temu ma on możliwość ostatecznej weryfikacji prawidłowości dokonanej czynności, w tym także prawidłowości złożenia podpisów.

Niektóre dokumenty notarialne podpisuje jedynie notariusz. Są to na przykład protokoły prostujące albo tak zwany akt poświadczenia dziedziczenia. Zazwyczaj jednak wszystkie osoby, które uczestniczą w czynności, powinny podpisać akt notarialny oświadczając, że zapoznały się z jego treścią, jest ona dla nich zrozumiała i ją akceptują. Dotyczy to także osób, które są tylko "dla towarzystwa", np. pośredników nieruchomości czy tłumaczy.

Czasami potrzebne są dodatkowe czynności

Wbrew obiegowej opinii, już samo podpisanie aktu notarialnego przenosi własność nieruchomości. Nie potrzeba do tego ani zapłaty ceny, ani wydania lokalu czy działki. Z chwilą podpisania aktu notarialnego dokumentującego sprzedaż nieruchomości, staje się ona własnością kupującego. Są jednak takie czynności notarialne, które dla swej ważności wymagają podjęcia dodatkowych kroków. Przykładem jest ustanowienie hipoteki. Jeżeli składamy oświadczenie o ustanowieniu hipoteki w akcie notarialnym, to notariusz, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego składa do sądu wieczystoksięgowego wniosek o jej wpisanie. Dopiero w momencie dokonania wpisu przez sąd, hipoteka zostaje ustanowiona.

Inną czynnością, z którą związane są dodatkowe czynności jest sporządzenie aktu poświadczenia dziedziczenia. Po sporządzeniu takiego aktu i podpisaniu go przez notariusza (tutaj podpisy stron biorących udział w czynności nie są obligatoryjne), rejent zobowiązany jest zarejestrować go w Rejestrze Spadkowym. Kolejnym przykładem może być zawiązanie umowy spółki w kancelarii notarialnej, z którym wiążą się obowiązki wspólników, w tym obowiązek zarejestrowania spółki w KRS w odpowiednim terminie. 

Jak widać z powyższych przykładów, w większości przypadków samo podpisanie aktu notarialnego przez strony i notariusza sprawia, że nabiera on mocy prawnej. Czasami potrzeba jednak dodatkowych czynności podejmowanych przez osoby stawające do aktu notarialnego albo przez notariusza. Obowiązkiem rejenta jest poinformowanie nas o krokach, jakie powinniśmy podjąć, żeby czynność, której dokonujemy wywarła odpowiednie skutki prawne. Jeżeli mamy wątpliwości albo nie wiemy co zrobić, nie bójmy się zapytać. Udzielenie porady prawnej przez notariusza nic nie kosztuje.

Więcej informacji znajdziecie na: http://notariuszgdynia.pl/

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%