Zamknij

Brief marketingowy, czyli plan na skuteczną kampanię reklamową

Artykuł sponsorowany + 13:02, 06.11.2023 Aktualizacja: 13:02, 06.11.2023

Inwestując w reklamę, każda firma oczekuje maksymalnej skuteczności. Należy jednak pamiętać, że dobre wyniki kampanii zależą też od zaangażowania samego przedsiębiorstwa. Jeśli zależy Ci na udanej współpracy z agencją reklamową, agencją SEO czy podobnym partnerem, powinieneś mieć szczegółowy brief marketingowy. Co to takiego i jak go stworzyć?

Brief marketingowy – co to jest?

Zacznijmy od podstaw – co to jest brief marketingowy? Nie jest to ściśle zdefiniowane pojęcie, ale zwykle oznacza ono rozpisanie podstawowych założeń związanych z komunikacją z klientami oraz planowaną sprzedażą. Brief najczęściej przyjmuje formę dokumentu, w którym zawarte są:

  • najważniejsze informacje dotyczące firmy i oferowanych przez nią produktów,
  • dane dotyczące klientów (grupy docelowej),
  • cele do zrealizowania poprzez działania marketingowe,
  • narzędzia wykorzystywane do wdrożenia strategii reklamowej,
  • zagadnienia dotyczące budżetu.

Najczęściej powstaje na potrzeby współpracy z agencją, jednak dobrym pomysłem jest też stworzenie briefu na wewnętrzne potrzeby przedsiębiorstwa. Zawarcie wszystkich założeń w formie klarownego dokumentu pomoże je skutecznie realizować niezależnie od sposobu prowadzenia działań promocyjnych.

Dlaczego brief marketingowy jest tak ważny?

Dlaczego potrzebujesz briefu marketingowego? To proste – ponieważ jest on jak mapa dla wyprawy poszukującej skarbu. Bez niego działania marketingowe prawdopodobnie zamienią się w zgadywankę, a znaczna część budżetu może po prostu zostać zmarnowana. Brief określa dokładnie, co jest przedmiotem reklamy, do kogo jest ona skierowana oraz jakie cele ma realizować. Dzięki temu zespół pracujący nad strategią marketingową, a następnie poszczególnymi kampaniami i kreacjami zawsze dysponuje wytycznymi, które pomagają podejmować słuszne decyzje. W efekcie reklama może być po prostu skuteczniejsza!

Jak stworzyć brief marketingowy?

Dobry brief marketingowy jest przejrzysty, szczegółowy, a jednocześnie zwięzły. Aby go przygotować, warto zastosować procedurę przedstawioną poniżej:

  1. określenie celów i oczekiwań – celem firmy może być np. zwiększenie sprzedaży czy budowa świadomości marki; ważne, aby określić cele dość precyzyjnie, ponieważ jest to podstawa dla udanej strategii marketingowej;
  2. analiza rynku – dobrze jest również wstępnie przyjrzeć się rynkowi i pozycji, jaką zajmuje na nim firma; bardzo ważne jest również zdefiniowanie konkurencji;
  3. określenie budżetu – sprecyzowanie ilości dostępnych środków na kampanie pomoże efektywnie zaplanować działania, dobrać ich rodzaj i skalę;
  4. przewaga konkurencyjna – określenie w briefie cech, które wyróżniają Twoją ofertę od pozostałych pomoże budować odpowiedni przekaz; dzięki temu marketingowcy będą wiedzieć, jak wyróżnić ofertę Twojej firmy;
  5. określenie grupy docelowej – niezwykle ważne dla skutecznej reklamy jest też określenie, do kogo ma być kierowana; przekaz marketingowy będzie się bowiem różnić w zależności od cech demograficznych odbiorców, ich pochodzenia, zainteresowań czy potrzeb.

Brief marketingowy – najczęstsze błędy

Wbrew pozorom nie jest łatwo stworzyć dobry brief marketingowy. Przykład wielu firm pokazuje, że błędy w tej dziedzinie są w zasadzie normą. Jednym z nich jest definiowanie grupy docelowej jedynie na podstawie przypuszczeń czy własnych przekonań. W zamian powinno to być poparte analizą. Błędem jest też niedostatecznie szczegółowe określenie grupy docelowej.

Innym błędem są za duże oczekiwania przy niewielkim budżecie. Prowadzi to do nieporozumień, a nawet konfliktów ze względu na niemożność zrealizowania wszystkich celów. A skoro już o celach mowa, niekiedy nie są one wystarczająco konkretne. Od tego zależy jednak w znacznej mierze sukces kampanii – reklama musi być bowiem tworzona w konkretnym celu i pod konkretnego odbiorcę. Dlatego dobry i szczegółowy brief marketingowy jest tak ważny.

(Artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%