Inwestując w reklamę, każda firma oczekuje maksymalnej skuteczności. Należy jednak pamiętać, że dobre wyniki kampanii zależą też od zaangażowania samego przedsiębiorstwa. Jeśli zależy Ci na udanej współpracy z agencją reklamową, agencją SEO czy podobnym partnerem, powinieneś mieć szczegółowy brief marketingowy. Co to takiego i jak go stworzyć?
Zacznijmy od podstaw – co to jest brief marketingowy? Nie jest to ściśle zdefiniowane pojęcie, ale zwykle oznacza ono rozpisanie podstawowych założeń związanych z komunikacją z klientami oraz planowaną sprzedażą. Brief najczęściej przyjmuje formę dokumentu, w którym zawarte są:
Najczęściej powstaje na potrzeby współpracy z agencją, jednak dobrym pomysłem jest też stworzenie briefu na wewnętrzne potrzeby przedsiębiorstwa. Zawarcie wszystkich założeń w formie klarownego dokumentu pomoże je skutecznie realizować niezależnie od sposobu prowadzenia działań promocyjnych.
Dlaczego potrzebujesz briefu marketingowego? To proste – ponieważ jest on jak mapa dla wyprawy poszukującej skarbu. Bez niego działania marketingowe prawdopodobnie zamienią się w zgadywankę, a znaczna część budżetu może po prostu zostać zmarnowana. Brief określa dokładnie, co jest przedmiotem reklamy, do kogo jest ona skierowana oraz jakie cele ma realizować. Dzięki temu zespół pracujący nad strategią marketingową, a następnie poszczególnymi kampaniami i kreacjami zawsze dysponuje wytycznymi, które pomagają podejmować słuszne decyzje. W efekcie reklama może być po prostu skuteczniejsza!
Dobry brief marketingowy jest przejrzysty, szczegółowy, a jednocześnie zwięzły. Aby go przygotować, warto zastosować procedurę przedstawioną poniżej:
Wbrew pozorom nie jest łatwo stworzyć dobry brief marketingowy. Przykład wielu firm pokazuje, że błędy w tej dziedzinie są w zasadzie normą. Jednym z nich jest definiowanie grupy docelowej jedynie na podstawie przypuszczeń czy własnych przekonań. W zamian powinno to być poparte analizą. Błędem jest też niedostatecznie szczegółowe określenie grupy docelowej.
Innym błędem są za duże oczekiwania przy niewielkim budżecie. Prowadzi to do nieporozumień, a nawet konfliktów ze względu na niemożność zrealizowania wszystkich celów. A skoro już o celach mowa, niekiedy nie są one wystarczająco konkretne. Od tego zależy jednak w znacznej mierze sukces kampanii – reklama musi być bowiem tworzona w konkretnym celu i pod konkretnego odbiorcę. Dlatego dobry i szczegółowy brief marketingowy jest tak ważny.