We wtorek (26.09) oddano do ruchu drogę S11 między Koszalinem i Bobolicami. 48 km nowej trasy pozwoliło przekroczyć barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych w Polsce.
– Warto mieć marzenia. Naszym marzeniem jest Polska dobrze skomunikowana i równomiernie się rozwijająca. Droga ekspresowa S11 – droga życia dla Pomorza Środkowego – została wpisana do rządowych planów w 2017 r. i od tamtej pory trwał żmudny proces przygotowań, a następnie budowy drogi. Oddajemy dzisiaj kierowcom prawie 50 km nowej drogi ekspresowej. W realizacji jest kolejny odcinek: aż do Szczecinka. Dotrzymujemy słowa i budujemy spójną sieć drogową w każdym regionie kraju.
– powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Budowa S11 Koszalin – Bobolice była podzielona na trzy krótsze odcinki realizacyjne, na których prace od lipca 2021 r. prowadzili różni wykonawcy. Odcinek Koszalin – Zegrze Pomorskie, o długości 16,8 km, zrealizowała firma Budimex, a Zegrze Pomorskie – Kłanino, o długości 19,3 km, wybudowała firma Mostostal. Za ostatni fragment, Kłanino – Bobolice, o długości 11,6 km, odpowiedzialne było konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Po oddaniu do ruchu będą jeszcze prowadzone na nim prace porządkowe poza jezdniami drogi ekspresowej i na obwodzie utrzymania Bobolice, które zakończą się w październiku.
Wszystkie kontrakty były realizowane w formule Projektuj i buduj, a wykonawcy odpowiadali również za opracowanie projektów budowlanych tych odcinków.
Warto dodać, że pod koniec sierpnia tego roku drogowcy podpisali umowę na realizację kolejnego odcinka S11 Bobolice – Szczecinek. W miejscu, w którym kończy się oddany do ruchu odcinek już w przyszłym roku ruszy budowa dalszego ciągu drogi S11.
Nowa S11 przebiega inaczej niż dotychczasowa DK11. Z pewnością będzie to wymagało zmiany przyzwyczajeń wielu kierowców, zwłaszcza tych z Koszalina. Kierowcy jadący od strony Kołobrzegu wspólnym przebiegiem S6 i S11, po zjeździe na węźle Bielice na S11, wjadą od razu na nową drogę w kierunku Piły i Poznania. Natomiast kierowcy z Koszalina, aby dostać się na nową trasę, która omija od zachodu Koszalin, będą musieli ulicą Szczecińską dojechać do węzła Koszalin Zachód, a nie tak jak dotychczas ulicą Gnieźnieńską – starym przebiegiem DK11.
S11 na południe od Koszalina biegnie po zupełnie nowym śladzie na zachód od drogi wojewódzkiej 167, którą przecina w rejonie miejscowości Zegrze Pomorskie, gdzie powstał węzeł drogowy. Następnie droga biegnie przez tereny leśne w kierunku wschodnim. W rejonie Kłanina trasa zbliża się do dotychczasowej DK11, jest tu kolejny węzeł drogowy. Następnie S11 biegnie 1-1,5 km na zachód od obecnej DK11. Na przecięciu z DW169 zlokalizowany jest węzeł Głodowa. Trasa na razie kończy się na węźle Bobolice. Kierowcy powinni zachować tu szczególną uwagę, będzie tu najpierw zwężenie jezdni do jednego pasa, a następnie „zawrotka” w kierunku ronda wschodniego na węźle Bobolice. Następnie łącznikiem, o długości około 700 m, kierowcy dojadą do ronda z DK11.
Kierowcy jadący DK11 od południa w stronę Koszalina muszą pamiętać, aby na nowym rondzie na południe od Bobolic skręcić w lewo na łącznik w kierunku węzła Bobolice i nowej S11. W ten sposób unikną konieczności wjazdu do Bobolic.
Nowa S11 wyprowadziła ruch tranzytowy z obecnego szlaku DK11, który przebiegał przez centrum Koszalina i szereg innych miejscowości, w tym Bobolice, gdzie często w okresie wakacyjnym tworzą się zatory drogowe. Skróci się czas przejazdu, poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży.
Z dniem oddania do użytkowania nowej S11 dotychczasowa DK11 od Koszalina do Bobolic stała się drogą wojewódzką w zarządzie Marszałka Województwa i odpowiada za nią Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie.
Droga S11 Koszalin – Bobolice powstała wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą, która została udostępniona wraz z otwarciem drogi. Kilka kilometrów na południe od węzła Koszalin Zachód jest para Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Niekłonice. Przed węzłem Kłanino, od strony Koszalina, powstaje para MOP Dargiń. Na MOP-ach będą dostępne parkingi i toalety, a w przyszłości wybrani w przetargu dzierżawcy wybudują na nich stacje paliw i restauracje.
Przy węźle Bobolice został zlokalizowany obwód utrzymania drogi ekspresowej. Jest tam magazyn soli, budynek administracyjny i garaże.
W listopadzie 2022 roku inwestycja uzyskała dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej w kwocie ponad 856 mln zł. Koszt inwestycji, włącznie z nadzorem i wykupem gruntów, wynosi ponad 1,7 mld zł.
Do 2030 roku cała trasa S11 połączy leżący na Pomorzu Środkowym Kołobrzeg przez Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską. Po realizacji wszystkich odcinków będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35,5 km) blisko 620 km. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji około 200 km (wliczając wspólny przebieg S6 i S11). Dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane bądź prowadzone są prace przygotowawcze. W nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.
GOOGLE MAPS22:38, 27.09.2023
Droga wybudowana, oddana do ruchu a w GOOGLE MAPS nawet nie ma śladu że ją budują ?
Gość 09:02, 28.09.2023
Liczy się że fizycznie jest i że można jechać. A nie google. Jeszcze nie zaktualizowali. Brawo tym co zadbali zeby była wybudowana. Super. Odwdzięczymy się przy urnach wyborczych.
Gość10:48, 28.09.2023
Nigdy wcześniej nie budowało się lub remontowało tylu dróg w naszym regionie
Trolek11:29, 28.09.2023
Droga super. Na zakupy do Atrium jednak nie będzie warto na nią zjeżdżać, bo potem trzeba jechać przez cały Koszalin. No, może, jak będzie od samego Szczecinka.
https://www.openstreetmap.org/search?query=bobolice#map=10/54.1631/16.4273
Trolek11:34, 28.09.2023
Już jest na maps.google.com
Jędrek14:45, 29.09.2023
Na parkingu w Dargini wybudowano elegancką toaletę, a w jej bezpośrednim sąsiedztwie sześciostanowiskowy parking: wszystkie (!) miejsca wyłącznie dla inwalidów. Czyżby projektant przewidywał jakiś zbiorowy najazd w to miejsce osób upośledzonych fizycznie? Dlaczego osoba pełnosprawna nie może podjechać pod kibelek, a zmusza się ją do drałowania na piechotę przez pół placu?
2 1
A to trzeba podziękować Unii bo wyłożyli ok 50%.
A reszta to nasze podatki