Zamknij

Terenówki ponownie opanują Szczecinek. Przed nami Baja Szczecinek 2018

08:50, 10.09.2018 Aktualizacja: 12:03, 11.09.2018
Skomentuj

Rajd odbył się także rok temu. Jak dowiedzieliśmy się od organizatora rajd będzie przebiegał podobnie do pierwszego. W porównaniu z ubiegłym rokiem jest jedynie sporo zmian regulaminowych.

Po kolei

Rajd odbywa się w dniach 28-29 września.

W piątek zaczyna się badaniem technicznym, gdzie można spotkać zawodników, popatrzeć z bliska na samochody itp. Badanie odbędzie się w godzinach 8.30-13.00 w jednym z OSKP w Szczecinku.

O godz. 15.30 zawodnicy wystartują do prologu, który zlokalizowany będzie na terenie poligonu w Szczecinku (tam, gdzie w 2017 r.). Trasa prologu liczy 4,13 km.

Część główna

W sobotę zawodnicy trzykrotnie pokonują odcinek Czarne, który ma długość 65,30 km. Na trasie przewidziana jest słynna "patelnia" na poligonie w Czarnem (długie odcinki szutrowe położone obok siebie) i hopa, gdzie zawodnicy "nacierają" nawet 80-90 km/h i skaczą po kilkanaście metrów.

Jako pierwsi startują zawodnicy z Pucharu Polski w Rajdach Baja (PPRB - o klasyfikacjach za chwilę), następnie z cyklu Rajdowych Mistrzostw Polski samochodów Terenowych (RMPST) a potem z Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych (RPPST). Start pierwszego zawodnika: o 7.45, 11.15 i 14.45. Łącznie da to nieco ponad 200 km odcinków specjalnych (bez tras dojazdowych). Odległość nie jest przypadkowa, aby rajd miał współczynnik 2 (punkty mnożone razy 2, co zwiększa atrakcyjność dla zawodników) musi mieć ponad 200 km.

Ceremonia wręczenia nagród - od 19.30 w parku serwisowym w Szczecinku.

Jeden rajd. Kilka cykli

Zapisy ciągle jeszcze trwają, publikacja oficjalnej listy zgłoszeń nastąpi - według regulaminu - 25.09.2018 r. Organizatorzy spodziewają się około 60 załóg w cyklach PPRB, RMPST i RPPST. Czym różnią się te cykle? "Najwyżej" stoi RMPST - to mistrzostwa Polski samochodów terenowych - udział w tych rozgrywkach wymaga samochodu spełniającego rygorystyczne wymogi FIA: T1 (prototypy) lub T2 (seryjne). Są też klasy T3 ("lekkie"), T4 (ciężarowe, niedopuszczone w Szczecinku), TH (narodowa, ustępstwa regulaminowe) i OPEN ("luźny" regulamin, ale auta nie są uwzględniane w klasyfikacji generalnej). Tegoroczną nowością jest klasa UTV.

W cyklu RPPST (terenówki, ale jadące w pucharze, a nie w mistrzostwach) obowiązują niższe wymogi regulaminowe, załoga musi mieć licencję, ale niższego szczebla niż w mistrzostwach. W ramach RPPST organizowany jest też puchar Dacii Duster. Cykl PPRB to również puchar, ale dla motocyklistów, kierowców quadów i UTV. Zasadniczo załogę tworzy kierowca i pilot ). Oczywiście motocykliści i quadowcy muszą sobie radzić sami. Najciekawsza sytuacja jest w grupach UTV - kierowca może tam jechać sam lub z pilotem, jeśli sobie życzy. Przed zawodami załogi (przynajmniej jeden członek) muszą się stawić na odprawie. Oczywiście, jako że to osoby z licencjami mowa jest raczej o szczególnej sytuacji na trasie, ewentualnych zmianach itp. a nie o zasadach rozgrywania rajdu.

Na tip top

Do odcinka zawodnicy startują o ściśle wyznaczonym czasie, fotokomórka następnie "łapie" ich czas na mecie, dzięki czemu wiadomo dokładnie ile czasu ekipa przebywała na odcinku. Czas jest mierzony z dokładnością co do sekundy, więc nie jest to problem. Tylko podczas prologu czas jest mierzony z dokładnością do 1/10 s - to ważne, bo zależnie od uzyskanych wyników zawodnicy z czołówki RMPST wybierają sobie pozycje startowe do sobotnich odcinków.

W imieniu organizatorów, kibiców zapraszamy oczywiście na prolog do Szczecinka oraz na odcinek specjalny w okolice Czarnego. Bliżej imprezy dostarczymy mapki z zaznaczonymi strefami dla kibiców. Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności i rozwagi.

W rajd zaangażowanych jest około 70 (!) osób. Większość zajmuje się zabezpieczeniem trasy. Największy problem podczas przygotowań do imprezy to uzyskanie stosownych pozwoleń - bez dobrej woli ze strony wojska i zarządu lasów nic nie udałoby się zrobić.

Dobra kondycja fizyczna to podstawa

Wbrew pozorom rajdy terenowe to bardzo ciężki sport wymagający odpowiedniego przygotowania fizycznego. Najtrudniej mają motocykliści i quadowcy - obok prowadzenia pojazdów muszą się skupiać dodatkowo na nawigacji. Warto pamiętać, że w samochodach panują ogromne przeciążenia (w trzech wymiarach!), doskwiera upał i kurz. Niestety, większość zawodników nie może sobie pozwolić na skupieniu się wyłącznie na przygotowaniach do rajdu - to normalnie pracujący ludzie (oczywiście przeważają biznesmeni, bo to kosztowne zajęcie). Skoro jesteśmy przy pieniądzach. Wydatki są skrajnie różne. Wpisowe to oczywiście najczęściej tylko ułamek kosztów. Łatwo oszacować koszty dojazdu i pokonania trasy rajdu - laweta, paliwo do rajdówki i busa, który przywiezie części, zakwaterowanie dla załogi i serwisu. W przypadku małych ekip sam start może zamknąć się w kwocie 2-3 tys. zł (bez przygotowania sprzętu). Znacznie drożej mają teamy korzystające z profesjonalnych samochodów klasy T1. To wyczynowe auta warte.. setki tysięcy euro, które muszą być serwisowane w ścisłym rygorze - wytrzymałość półosi, sprzęgła, to wszystko policzone jest na określony przebieg. A np. same tarcze hamulcowe to wydatek liczony w grubych tysiącach złotych.

UWAGA! UWAGA! Też możesz wystartować!

W rajdzie wystartuje też tzw. TIS, czyli Terenowa Impreza Samochodowa.To kierowcy bez licencji, którzy mogą podążać tą samą trasą, co zawodnicy licencjonowani. W najbliższych dniach podamy szczegóły dotyczące tej kategorii (obecnie regulamin podlega zatwierdzeniu przez PZM). Jak tylko organizator przekaże nam mapki oesów z zaznaczonymi miejscami dla kibiców, to wrzucimy je w kolejnym wpisie.

Filmik z zeszłego roku

[WIDEO]1917[/WIDEO]

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu iszczecinek.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%