Zamknij
16:22, 26.05.2020

Kopalnia Surowców Mineralnych S. Mroczek, T. Szczepański Sp.J. z Parsęcka przy współpracy z firmą Ar-Gips. Sp. z o.o. ,oraz Cemex Infrastruktura jako pierwsza firma w naszym regionie wybudowała drogę w innowacyjnej technologii. Do budowy wykorzystano nie tradycyjny asfalt, a beton wałowany RCC. Jest to specjalnie zaprojektowany beton cementowy przystosowany do zagęszczania metodą wałowania. Jest to sucha mieszanka o optymalnej wilgotności, zbliżonej do wilgotności gruntu. Zastosowane składniki dobrane są w odpowiednich proporcjach celem osiągnięcia optymalnego zagęszczenia, bo im gęściej, tym lepsza szczelność i mrozoodporność, a co za tym idzie, trwałość.

Łącznie w tej technologii wybudowano prawie kilometr ciągu drogowego o powierzchni 5 460 m2.

Zdecydowaliśmy się na beton wałowany ponieważ łączy on w sobie zalety jakościowe betonu lanego z zaletami nawierzchni asfaltowych. Cechuje go łatwość wykonania i krótszy czas realizacji robót, a co za tym idzie – niższy koszt inwestycji. Technologia ta wykorzystywana jest wszędzie tam, gdzie liczy się wytrzymałość konstrukcji i szybki czas budowy.

Zalety

Wymieniona technologia ma wiele zalet. Przede wszystkim jest konstrukcją długowieczną, której czas użytkowania przy zachowaniu założonych parametrów może sięgać nawet 50 lat. Dodatkowo posiada wysoką odporność na obciążenia i odkształcenia mechaniczne oraz zdolność przenoszenia dużych obciążeń zaraz po ułożeniu nawierzchni (nawet ruch lekkich pojazdów).

Inną równie ważną i udowodnioną kwestią tym razem z zakresu bezpieczeństwa jest krótsza droga hamowania, oraz lepsza przyczepność również na mokrej nawierzchni. Ponadto jasna nawierzchnia jezdni korzystnie wpływa na widoczność na drodze o zmierzchu.

Głównym celem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa, oraz zmniejszenie uciążliwości związanej z ruchem samochodów ciężarowych w godzinach funkcjonowania zakładu dla mieszkańców wsi Parsęcko.

Nowatorska technologia, która została wykorzystana do budowy drogi w Parsęcku, pozwoli również ocenić przewagę nawierzchni betonowej nad asfaltową w trudnych warunkach użytkowania – ruch ciężkiego sprzętu i ciężarówek z kruszywem. Chodzi o technologię, która w przyszłości może mieć zastosowanie do budowy dróg lokalnych, placów postojowych i parkingów.

(materiał partnera)

Jeżeli Twój wizerunek przypadkowo znalazł się na tych fotografiach, a nie wyraziłeś na to zgody, prosimy zgłoś to na adres: