Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ogłosiła podpisanie kontraktu na kwotę blisko 85 mln zł dotyczącego pierwszego etapu projektowania węzła kolejowego CPK. Projekt obejmie m.in. centralny odcinek linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) Warszawa – Łódź, a także inne kluczowe elementy infrastruktury kolejowej związane z nowym lotniskiem.
Zgodnie z umową, wykonawca – konsorcjum firm Elkol i Mosty Katowice – opracuje pełną dokumentację projektową pierwszego etapu węzła kolejowego CPK. Zakres prac obejmuje m.in. odcinek Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź w obrębie lotniska, a także fragment linii kolejowej nr 88, łączącej CPK z trasą Warszawa – Poznań, oraz stację towarową po zachodniej stronie lotniska.
Projekt ma na celu zaprojektowanie kluczowych elementów infrastruktury, w tym torowiska, systemów teletechnicznych, trakcyjnych oraz sterowania ruchem. Kontrakt przewiduje zakończenie podstawowych prac w ciągu półtora roku, a całość projektu, z ewentualnymi zadaniami dodatkowymi, ma być gotowa w ciągu czterech lat.
Podstawą prac projektowych będzie studium wykonalności przygotowane w latach 2021-2023 oraz decyzja środowiskowa, którą CPK uzyskało w lipcu 2023 r. Prace obejmą m.in. przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie pozwolenia na budowę oraz opracowanie materiałów do decyzji administracyjnych i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.
Opcjonalne zadania, które mogą być zlecone w ramach kontraktu, obejmują m.in. przygotowanie dokumentacji przetargowej na etapie budowy, nadzór autorski podczas realizacji prac oraz projekt terminala intermodalnego.
Pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek, podkreślił, że realizacja projektu węzła kolejowego jest kluczowa dla sukcesu nowego lotniska. Węzeł kolejowy ma zagwarantować sprawną komunikację pasażerów, a projektowanie odbywa się pod okiem ekspertów z wieloletnim doświadczeniem.
W ramach programu CPK ma powstać centralne lotnisko pomiędzy Warszawą a Łodzią, które w początkowej fazie będzie przystosowane do obsługi 34 mln pasażerów rocznie. Lotnisko zostało zaprojektowane w taki sposób, by mogło być rozbudowywane zgodnie z prognozami rynku, a cała inwestycja ma kosztować 131,7 mld zł do 2032 r.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz