Automatyzacja procesów biznesowych to obecnie konieczność, która pozwala firmom zachować konkurencyjność oraz umożliwia dalszy rozwój. Na czym polega? Co może zyskać firma dzięki automatyzacji procesów biznesowych? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Automatyzacja procesów biznesowych polega na usprawnieniu ich działania dzięki zastosowaniu najnowszej technologii. Automatyzując poszczególne czynności firma uniezależnia się od czynnika ludzkiego, co przynosi wielopoziomowe korzyści. W tym miejscu warto również podkreślić, że automatyzacja procesów biznesowych, czyli BPA (Business Process Automation) odnosi się nie tylko do automatyzacji procesów IT, ale pozwala zoptymalizować działanie całej organizacji upraszając m.in. procesy księgowe, związane z zarządzaniem, czy odnoszące się do obsługi klienta.
Jak już wspomniano automatyzacja procesów biznesowych przynosi firmie wielopoziomowe korzyści, dzięki czemu organizacja może prężnie się rozwijać oraz uzyskać przewagę konkurencyjną. Do zalet BPA z pewnością można zaliczyć:
Wdrożenie automatyzacji procesów biznesowych pozwala firmie wykonać krok w przód, dzięki czemu możliwe jest wejście na kolejny poziom rozwoju. Oczywiście wiele zależy od skuteczności wdrożenia, które powinno być odpowiednio zaplanowane. Dobrym rozwiązaniem jest również stworzenie zespołu odpowiedzialnego za proces wdrożenia. Ważne, by w jego skład wchodzili również pracownicy poszczególnych działów, ponieważ to oni będąc na co dzień na pierwszej linii frontu, potrafią wskazać procesy, które można i warto zautomatyzować. Co więcej, w wielu przypadkach automatyzacja konkretnej czynności jest nawet wskazana, ponieważ umożliwi to zautomatyzowanie procesów powiązanych z daną czynnością.
Jak już wspomniano automatyzacja procesów biznesowych polega na zastosowaniu najnowszych technologii w celu optymalizacji procesów oraz ograniczenia udziału czynnika ludzkiego. Przykładem mogą być systemy ERP, które usprawniają zarządzanie przedsiębiorstwem dzięki zintegrowaniu ze sobą poszczególnych obszarów działalności. W efekcie można mówić o poprawie jakości przepływu informacji w firmie, czy możliwości kontrolowania w czasie rzeczywistym wykonywanych procesów, a także zbieraniu i analizowaniu informacji dotyczących ich przebiegu. Platformy BPM (Business Process Management) dedykowane do zarządzania procesami biznesowymi mają na celu ich usprawnienie, jednak warto wspomnieć, że do korzystania z nich warto przekonać również pracowników, którzy w automatyzacji procesów powinni widzieć szansę, a nie zagrożenie.
W automatyzacji procesów biznesowych można iść o krok dalej, a mianowicie wykorzystać zrobotyzowaną automatyzację procesów, czyli RPA (Robotic Process Automation). W obu przypadkach cel jest ten sam, czyli zoptymalizowanie procesów biznesowych jednak należy zauważyć, że tradycyjna automatyzacja koncentruje się na procesie wykonywanym od A do Z. RPA natomiast zastępuje człowieka przy wykonywaniu poszczególnych czynności, naśladując jego pracę. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu programowalnych robotów, które potrafią korzystać z oprogramowania w ten sam sposób, co człowiek. W tym miejscu warto podkreślić, że zarówno BPA, jak i RPA mogą być stosowane jednocześnie i wzajemnie się uzupełniać, przynosząc jeszcze więcej korzyści dla organizacji.
Podsumowując należy stwierdzić, że automatyzacja procesów biznesowych pozwala je zoptymalizować, a co za tym idzie nie tylko przyspieszyć, ale również ograniczyć koszty ich realizacji. Warto jednak pamiętać, że wiele zależy od skuteczności wdrożenia automatyzacji, które powinno być odpowiednio zaplanowane i przygotowane.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz