Zamknij

Szczecineccy przedsiębiorcy wychodzą z inicjatywą zorganizowania się w celu zabezpieczenia przed kryzysem

14:24, 08.04.2020 a. Aktualizacja: 14:32, 08.04.2020
Skomentuj

Sytuacja na rynku lokalnym dla wielu z nas jest bardzo trudna. Szczecineccy przedsiębiorcy wychodzą z inicjatywą zorganizowania się w celu zabezpieczenia naszych przedsiębiorstw przed dotkliwymi skutkami kryzysu.

-Zapraszam do lektury pisma załączonego w poście. Zachęcam do propagowania inicjatywy oraz przyłączenia się do niej. Jest to projekt niezwykle trudny. Wydaje nam się, że możliwy do realizacji. - Andrzej Krysztopanis- wiceprezes Patronka Sp. z o. o.

Do Przedsiębiorców Powiatu Szczecineckiego

Szanowni Państwo,

W związku z epidemią obecna sytuacja w polskiej gospodarce zaczyna się pogarszać. Duża część Małych i Średnich Przedsiębiorstw boryka się ze zmniejszeniem lub nawet z zanikiem dochodów. Wg danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w marcu 2020 działalność zawiesiło ok. 48 000 podmiotów gospodarczych[i]. Przewiduje się, że do końca roku 2020 może przybyć nawet 1 000 000 bezrobotnych[ii]. Rynek lokalny także odczuwa skutki sytuacji ogólnoświatowego kryzysu spowodowanego epidemią.

Sytuacja epidemiczna jest bardzo dynamiczna. Optymistyczne szacunki przewidują, że szczyt zachorowań będzie w drugiej połowie kwietnia 2020[iii], co pozwala uważać, że epidemia może potrwać do czerwca lub lipca. Ostatnie oficjalne doniesienia rządowe informują, że epidemia swoją kulminację będzie miała w okolicach czerwca[iv], czyli cały kryzys spowodowany epidemią potrwa jeszcze co najmniej 4-5 miesięcy. Większość podmiotów gospodarczych ma ograniczone zasoby finansowe pozwalające im funkcjonować ok. 1-2 miesiące przy bardzo zredukowanym poziomie przychodów. Ta sytuacja doprowadza to sytuacji, w której pojedyncze Małe i Średnie Przedsiębiorstwa zmuszone są do ograniczania swojej działalności.

Szanujemy pracę i dorobek Przedsiębiorców Powiatu Szczecineckiego. Wielu z nich to specjaliści w swojej branży, którzy wieloletnią działalnością udowodnili, że są w stanie skutecznie prowadzić firmę. Ich wiedza, umiejętności i profesjonalizm budują zaufaną markę na lokalnym rynku. Duża część Przedsiębiorców w obecnej sytuacji podejmuje decyzję o zawieszeniu działalności, zmniejszeniu aktywności oraz zabezpieczeniu kapitału na ten trudny okres. Niechęć do podejmowania inicjatywy jest w pełni zrozumiała, gdyż w chwili niepewności i zagrożenia naturalnym odruchem jest przyjęcie postawy obronnej nastawionej na minimalizację szkód. Mam nadzieję, że znajdą się wśród Przedsiębiorców osoby aktywne i chcące podjąć działania mające na celu przeciwdziałanie kryzysowi lokalnemu. Podjęcie działań, uważamy za swój moralny obowiązek ponieważ czujemy odpowiedzialność za rynek lokalny jako całość, gdyż jesteśmy jego częścią. Wszyscy Przedsiębiorcy lokalni są ze sobą powiązani. W przypadku wypadnięcia jednego ogniwa w tym łańcuchu funkcjonowanie pozostałych jest zaburzone. W chwili obecnej, kiedy na rynku już przed kryzysem brakowało specjalistów, sytuacja może ulec pogorszeniu. Przewidujemy, że nisza, która powstanie po podmiotach, których działalności zostaną wstrzymane będzie zajęta poprzez przedsiębiorstwa z ogólnokrajowym zasięgiem, których kapitał będzie zlokalizowany poza naszym Powiatem, co spowoduje odpływ kapitału z naszego regionu. Zapewne nie w stopniu powodującym destabilizację lokalnego rynku, ale na pewno powodującym jego zachwianie i zmniejszenie przychodów lokalnych Przedsiębiorców.  Wspólnie posiadamy wiedzę, zasoby i energię, która może zmniejszyć negatywne skutki kryzysu. Wspólnie możemy podjąć działania, aby zminimalizować odpływ kapitału z naszego regionu i zwiększyć przychód Przedsiębiorców.

Po wstępnych rozmowach z Przedsiębiorcami działającymi na terenie Powiatu Szczecineckiego wychodzimy z inicjatywą stworzenia lokalnego rynku dystrybucji towarów i usług. Jesteśmy w absurdalnej i niespotykanej sytuacji, w której klienci detaliczni nie mogą dokonać zakupów towarów od dostawców lokalnych, którzy mają pełne magazyny i nie mogą sprzedać swoich towarów. System oferowałby towary i usługi od lokalnych przedsiębiorców dla klientów detalicznych, którzy z powodu ograniczeń związanych z epidemią mają utrudniony dostęp do dóbr. Umożliwiłoby to wytworzenie przychodów w podmiotach zrzeszonych, które same nie są w stanie stworzyć takiego systemu. Dzięki temu specjaliści z zakresu specyficznych dziedzin handlu i usług bez konieczności przebranżowienia będą mogli działać w swoim sektorze. Zdajemy sobie sprawę, że specjaliści w swojej branży (np. budowlanej, technicznej, dostawczej itp.) nie muszą być specjalistami w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, organizacji sieci IT itp. Wspólne rozwiązanie umożliwi stworzenie platformy współpracy, w której indywidualni specjaliści będą mogli dzielić się wiedzą i zasobami w celu zwiększenia przychodów.

Podobne rozwiązania wprowadzone są w dużych miastach przez duże przedsiębiorstwa i najprawdopodobniej jest kwestią czasu, jak zostaną one wprowadzone na terenie Naszego Powiatu przez sieci handlowe, firmy kurierskie, dodatkowo zmniejszając przychody lokalnych podmiotów. Sektor sprzedaży internetowej towarów i usług ma tendencję wzrostową[v], a obecna sytuacja sprawia, że ze względów bezpieczeństwa duża część klientów dokonuje zakupów online chcąc uniknąć kolejek oraz zmniejszyć ryzyko zakażenia, co dodatkowo zmniejsza przychody lokalnych podmiotów gospodarczych.

Proponujemy współuczestnictwo w tworzeniu systemu dystrybucji towarów i usług lokalnych oparty na lokalnych podmiotach gospodarczych za pomocą systemu handlu internetowego. Proponujemy stworzenie platformy internetowej, która zapewniałaby zaopatrzenie dla klientów detalicznych w wyroby od lokalnych dostawców, z magazynem, w którym możliwy jest zakup wielu różnych produktów, od różnych dostawców. Taka forma umożliwiałaby klientowi detalicznemu zakup w jednym miejscu wielu produktów (zakup artykułów chemicznych, odzieży, żywności, dań gotowych itp.) i usług (usługi konsultacyjne, mobilne punkty opłat, mobilne punkty odbioru paczek – kurier lokalny), bez konieczności wychodzenia z domu. Zorganizowanie własnego systemu dostaw towarów, obsługi technicznej, telefonicznej, informacyjnej i informatycznej zapewniłoby dodatkowo miejsca pracy dla osób z branży usług. Mnogość rozwiązań, które są możliwe do realizowania są ograniczone jedynie możliwościami organizacyjnymi poszczególnych Przedsiębiorców uczestniczących w przedsięwzięciu.

Przedsięwzięcie to jest jednym z największych przedsięwzięć organizacyjnych w historii naszego Powiatu. Mamy nadzieję, że nie zostanie tylko w sferze planów i nie zostanie zamknięte w szufladzie z napisem „żal za niezrealizowane plany rozwoju, poczucie winy za brak działań w sytuacji kryzysowej, a mogłem/am zrobić coś więcej”. Skatalogowanie przedsiębiorców, stworzenie lokalnego rynku oraz współpraca podmiotów, które podejmą współpracę to ogrom pracy. Dlatego konieczne jest zainwestowanie w przedsięwzięcie swoich zasobów, czasu i pieniędzy. Nie wszystkie przedsiębiorstwa mogą zaoferować wszystkie 3 czynniki. Do nawiązania współpracy wystarczy, że podmiot udzieli wsparcia chociaż w ramach oferowania jednego z powyższych. To jest czas na podjęcie działań. Dopóki przedsiębiorstwa mają struktury organizacyjne, personel i zasoby mogą podjąć się tych działań. Mamy świadomość, że większość pracowników znajdzie sobie źródła zarobków. Indywidualnej osobie łatwiej jest z znaleźć źródła dochodu z uwagi na większą mobilność, zdolność przemieszczania się, szybką możliwość przebranżowienia itp. Przedsiębiorstwa jako jednostki gospodarcze często takich możliwości nie mają, chociażby z racji konieczności zachowania okresu bezwładu biurokratycznego związanego z formalnościami, zobowiązaniami wobec kontrahentów czy posiadanego  sprzętu będącego często dorobkiem życia Przedsiębiorcy. Dlatego apelujemy do Przedsiębiorców: dopóki wasze zasoby są spójne, dopóki personel nie uległ rozproszeniu istnieje możliwość podjęcia działań jako przedsiębiorstwo, a nie pojedyncza osoba. Możemy wspólnie połączyć siły i podjąć działania mające na celu ochronę przychodów, miejsc pracy, a dla większości z Nas utrzymanie źródła dochodu naszych rodzin.

Naiwnością byłoby myśleć, że ktoś zrobi to za nas. Jeżeli jakiś podmiot podejmie działanie, a takie działania podejmują w oparciu o swoje zasoby duże przedsiębiorstwa, to przejmie tę formę możliwości generowania przychodów i małe przedsiębiorstwa nie będą miały przestrzeni rozwojowej i będą musiały funkcjonować w swojej małej niszy bez perspektywy zwiększenia przychodów, przynajmniej przez okres kryzysu wywołanego epidemią.  

Jedynie działając wspólnie, wykorzystując wspólne zasoby jest możliwe, aby przedsięwzięcie zostało zrealizowane i odniosło sukces.

Podstawa organizacyjna zostanie ustalona na podstawie wniosków składanych przez podmioty gospodarcze.

Proponowane opcje współpracy:

  • Stowarzyszenie
  • Spółka z o. o.
  • Fundacja

Planowany okres współpracy w ramach systemu do końca 2020 roku (szacuje się, że przychody podmiotów gospodarczych będą się utrzymywały na niższym poziomie jeszcze przez kilka miesięcy od wygaśnięcia epidemii). Jeżeli współpraca okaże się owocna, nic nie stoi na przeszkodzie, aby współpraca trwała dalej.

Wstępne założenia systemu:

  • Jednostka nadrzędna będzie posiadać osobowość prawną co nie będzie powodować ryzyka u właścicieli/ członków w takim stopniu jak w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki jawnej itp.
  • Zasoby jednostki nadrzędnej będą wydzielone z kapitału założycielskiego, obligacji, zysku i wpłat przedsiębiorców/ członków
  • Zasoby finansowe jednostki są odrębne od zasobów przedsiębiorców, co zabezpiecza przedsiębiorców przed ponoszeniem kosztów działalności jednostki, ale także chroni pozostałych przedsiębiorców/ członków przed odpowiedzialnością wspólną, w sytuacji kiedy jeden z przedsiębiorców/ członków ma problemy finansowe
  • Jednostka nadrzędna zobowiązana jest preferować dokonywanie zakupów u lokalnych dostawców
  • Jednostka nadrzędna będzie dokonywać zakupu towarów i usług bezpośrednio u dostawców (ten system ma zabezpieczyć przedsiębiorców/ członków pod względem finansowym oraz spowodować zwiększenie obrotów, co przy zwiększeniu zamówień zwiększa moc nabywczą poszczególnych podmiotów)
  • Jednostka nadrzędna może pośredniczyć w zakupie towarów i usług pomiędzy dostawcą i odbiorcą
  • Jednostka może dystrybuować zasoby finansowe pomiędzy kontrahentów lub tylko pośredniczyć w zakupie (podobnie jak portale aukcyjne)
  • Kompatybilność systemów magazynowych z głównym magazynem systemu
  • Kompatybilność systemów dystrybucji usług z głównym magazynem systemu
  • Przedsiębiorcy/ członkowie zobowiązani będą partycypować w kosztach związanych z utworzeniem i modernizacją jednostki nadrzędnej

Założenia te będą rozszerzane oraz modyfikowane w porozumieniu z podmiotami tworzącymi lokalny system dystrybucji towarów i usług.

Zapraszamy do współpracy, zgłaszania swoich uwag, wniosków i propagowania oddolnej inicjatywy w celu zabezpieczenia lokalnych przedsiębiorców:

Andrzej Krysztopanis[vi], tel.: 503 073 404 mail: [email protected]

Z wyrazami Szacunku

Andrzej Krysztopanis

 

[i] https://www.money.pl/gospodarka/ruszyla-lawina-zawieszonych-dzialalnosci-gospodarczych-ponad-48-tys-firm-powiedzialo-stop-6495160246491265a.html  data wejścia na stronę: 2020-04-06

[ii] Tamże

[iii] https://www.medonet.pl/koronawirus/koronawirus-w-polsce,szczyt-zachorowan-na-covid-19-przed-nami--ekspert--wykrywamy-ok--20-proc--przypadkow-zarazenia-koronawirusem,artykul,76664906.html?utm_source=www.medonet.pl_viasg_medonet&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2 data wejścia na stronę: 2020-04-06

[iv] https://www.money.pl/gielda/morawiecki-szczyt-zachorowan-na-koronawirusa-moze-przypasc-na-maj-czerwiec-6496929318221953a.html data wejścia 08.04.2020

[v] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/piec-kluczowych-trendow-w-handlu-w-2020-roku-rapor,58900 data wejścia na stronę: 2020-04-06

[vi] https://kolebka.eu/o-nas/  Andrzej Krysztopanis- Wiceprezes Patronka Sp. z o. o. (Prywatny szpital), Wiceprezes Kolebka Sp. z o. o. (Firma doradcza, deweloperska)  Manager z wieloletnim doświadczeniem, magister położnictwa oraz magister ekonomii, specjalista w zarządzaniu w opiece zdrowotnej, obecnie w trakcie procesu certyfikacji ACCA. Posiada doświadczenie w: świadczeniu usług medycznych, zarządzaniu podmiotem leczniczym, zarządzaniu zasobami ludzkimi, zarządzaniu zasobami przedsiębiorstwa, zarządzaniu infrastrukturą techniczną, dostosowaniu obiektów do przepisów budowlanych, PPOŻ i innych, prowadzeniu procesu modernizacji obiektów budowlanych, prowadzeniu inwestycji budowlanych, analizie gospodarczej, przeprowadzaniu restrukturyzacji, zwiększeniu efektywności przedsiębiorstwa, przeprowadzaniu przetargów, pozyskiwaniu środków finansowych z UE, współpracy z jednostkami budżetowymi, konsultacji w procesie legislacyjnym, informatyzacji przedsiębiorstwa, w tworzeniu polityki bezpieczeństwa danych oraz wdrażania procesów zgodnych z RODO.

(a.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

GośćGość

23 7

Lepsze po stokroć od tarczy antykryzysowej. 14:38, 08.04.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

5 G5 G

1 8

Na całym świecie płoną maszty GSM i 5G.

22:20, 08.04.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

przedsiębiorcaprzedsiębiorca

0 1

Założenie niby fajne ale realizacja zapewne będzie upolityczniona. Identyczny przykład mieli przedsiębiorcy z branży turystycznej i stowarzyszenie Szlot. Szczecinek miał być kolebką turystyki, zarządzać wyciągiem, pomostami, mysią wyspą, sportami wodnymi rikszami i wszystkim. Założenia były piękne, lecz teraz mamy któregoś prezesa, wyciąg pod osir, pomosty pod miasto -czyli też osir, turystów nie ma, a stowarzyszenie działa tylko dlatego że miasto i powiat je utrzymują. Powołując nową jednostkę zrobi się "szlot bis" wsadzi kolejnego "plecaka", a przedsiębiorcy zapłacą za cały interes. Ja w to nie wchodzę. 13:31, 09.04.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%