Zbudowanie idealnego systemu ocen pracowniczych w firmie jest wciąż zadaniem trudnym. Taki system ma bowiem motywować zatrudnionych, minimalizować liczbę popełnianych przez nich błędów, poprawiać efektywność wykorzystania zatrudnionych.
Prawidłowo zaprojektowany i wdrożony system ocen pracowniczych to często gwarancja sukcesu wielu przedsiębiorstw. Te działania warto jednak powierzyć profesjonalnym biurom, specjalizującym się w zarządzaniu kadrami.
Idealny system pracowniczy - czyli jaki?
Trudno jednoznacznie wskazać, jaki powinien być idealny system ocen pracowniczych. Najczęściej jednak wskazuje się, że musi mieć następujące cechy:
- przejrzystość - z jego zapisów powinno jasno wynikać, jak ma zachowywać się modelowy dobry pracownik, jakie zachowanie pracownika jest nagradzane,
- sprawiedliwość - przyjęte w systemie ocen pracowniczych wymagania dla zatrudnionych co do jakości, efektywności pracy powinny być oparte na realnych założeniach,
- obiektywność - weryfikowanie i ocena pracy zatrudnionych powinna być oparta na przejrzystych kryteriach, a nie na przykładowo uznaniowych ocenach przełożonych pracowników.
Ważne jest również zbudowanie systemu ocen pracowniczych tak, aby był on powiązany
z systemem premiowym w firmie.
Jak prawidłowo zaprojektować i wdrożyć system ocen pracowniczych?
Prowadząc projektowanie, a potem wdrożenie systemu ocen pracowniczych w firmie, należy pamiętać o następujących zasadach:
- Zasada 1 - system powinien uwzględniać realia danej firmy, stanowisk pracy.
- Zasada 2 - pracownicy powinni uczestniczyć w projektowaniu systemu ocen pracowniczych, np. ważne są ich opinie, co do tego, jakie normy jakościowe, wydajnościowe są realne do wypracowania na danym stanowisku pracy.
- Zasada 3 - już na etapie projektowym system ocen pracowniczych powinien być powiązany z systemem premiowym w firmie.
- Zasada 4- system ocen pracowniczych powinien być opisany w sposób prosty i przejrzysty.
- Zasada 5 - warto powierzyć projektowanie i wdrożenie systemu firmie zewnętrznej.
- Zasada 6 - przed wdrożeniem nowego systemu pracownicy powinni być o tym powiadomieni.
- Zasada 7 - kryteria oceny pracowniczej powinny być wytłumaczone pracownikom, ale i udostępnione w formie dokumentowej.
- Zasada 8 - zatrudnieni powinni mieć prawo odwołania, czy wniesienia uwag w odniesieniu do wydanej im negatywnej oceny pracowniczej.
- Zasada 9 - negatywne oceny pracownicze powinny być analizowane, omawiane na linii zatrudniony - przełożony.
Zasada 10 - pracodawca po wdrożeniu powinien sprawdzać, czy system ocen pracowniczych jest właściwy, ewentualnie go doskonalić.
Czytaj także: Jaki powinien być nowoczesny system ocen pracowniczych w firmie?
- MATERIAŁ PARTNERA -
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz