logo iszczecinek.pl

Polecamy Czytelnik ostrzega przed asfaltowymi oszustami Policjanci przygotowują się do akcji „Znicz 2017” Trwa nabór na Uniwersytet Dzieci i Młodzieży Polecamy

Nadzwyczajna sesja Rady Powiatu i wystąpienie nowego prezesa Zarządu PKS Szczecinek [WIDEO]

09.07.2017 11:11
A A A
Zdjęcie do artykułu Nadzwyczajna sesja Rady Powiatu i wystąpienie nowego prezesa Zarządu PKS Szczecinek [WIDEO]
fot. Piotr Rozmus / na zdjęciu Eugeniusz Szymonik, prezes PKS Szczecinek

Tak jak można się było spodziewać, nadzwyczajna sesja Rady Powiatu Szczecineckiego wzbudziła wiele emocji. Punktem kulminacyjnym porządku obrad było wystąpienie prezesa Zarządu PKS Szczecinek, który przybliżył radnym najważniejsze informacje dotyczącej sytuacji finansowej i organizacyjnej przewoźnika. Zanim jednak nowy szef spółki pojawił się przy mównicy, głos zabrał Starosta Krzysztof Lis, który oficjalnie przedstawił Eugeniusza Szymonika i zdradził kulisy nawiązania współpracy z prezesem i twórcą spółki Mobilis, największej firmy transportowej w Polsce.

O osobie pana Szymonika mogę wyrażać się jedynie w samych superlatywach – mówił Starosta. – To bardzo doświadczony menager, który przez wiele, wiele lat zarządzał różnymi podmiotami z zakresu transportu zbiorowego, a w ostatnim czasie grupą transportową Mobilis (…) - Starosta wspomniał, iż spółka przejmowała borykające się z trudnościami finansowymi PKS-y w Polsce centralnej i dzięki mądremu i rozsądnemu zarządzaniu, dźwigała je z kryzysu i poddawała restrukturyzacji. - (…) Mobilis to również spółka z ogromnym doświadczeniem na rynku międzynarodowym, dlatego niezmiernie się cieszę, że pan prezes przyjął propozycję zarządzania naszym PKS-em. Jestem przekonany, że dzięki panu Szymonikowi mamy szansę na to aby doprowadzić do płynności finansowej, umożliwić spółce dalsze funkcjonowanie, a w konsekwencji – co szalenie ważne – utrzymać miejsca pracy (…)

Eugeniusz Szymonik zdradził, iż współpracę ze szczecineckim PKS traktuje w kategorii wyzwania. Zdecydował się na powrót z zasłużonej emerytury, ponieważ jak przyznał, chciałby udowodnić że restrukturyzacja w szczecineckim przedsiębiorstwie transportowym jest możliwa. W dalszej części wypowiedzi nowy prezes odniósł się ściśle do sytuacji spółki.

Uważam, że Powiat Szczecinecki postąpił niesamowicie ambitnie inwestując w zaplecze firmy, odświeżając tabor i stawiając na szkolenia pracowników i poprawiając im warunki pracy. Trzeba powiedzieć, że średnia wieku autobusu w PKS Szczecinek jest chyba najniższa w kraju, bo wynosi zaledwie 14 lat, a nie 18 – 20, czy nawet 22 lata jak w innych firmach – mówił nowy prezes. – Wszystkie działania właściciela spółki w moim odczuciu były właściwe, ale wiązały się z inwestowaniem długofalowym (…)

Eugeniusz Szymonik, tłumaczył, że sytuacja szczecineckiego przewoźnika odróżnia go od analogicznych, krajowych firm tym, że spółka ma obciążenia finansowe z tytułu inwestycji, odświeżenia taboru i ilości leasingów, których spłatę przewidziano w pięcioletnim okresie, podczas gdy amortyzacja autobusu wynosi 10- 12 lat, a realny czas jego użytkowania nawet 15 lat.

Jedynym błędem jaki dostrzegam, było to, że w kontekście wspomnianych inwestycji nie przewidziano, że przychody mogą spadać, choć takie prognozy snuło Ministerstwo Infrastruktury (… )– kontynuował prezes. – Nie wiem czy państwo wiecie, ale w Polsce mamy największą ilość samochodów (…)

Na czym zatem zdaniem nowego prezesa ma opierać się plan naprawczy spółki?

Przede wszystkim należy poczekać na wejście odwlekanej w czasie ustawy o transporcie zbiorowym, która umożliwi Powiatowi Szczecineckiemu walkę z agresywną i nieuczciwą konkurencją. Ta jednak wejdzie w życie nie wcześniej niż za 1, 5 roku. Co do tego czasu?

Prezes Szymonik przyznał, że już renegocjował umowę z Włochami, którzy stanowią o 1/3 przychodów szczecineckiego przewoźnika. Euro Lines jest dłużny spółce milion złotych, a prezes oświadczył, iż odzyska te pieniądze. Nie ukrywał, że jest po wstępnych rozmowach z niemieckim Flix Busem i to z nim chciałby rozpocząć współpracę w najbliższym czasie. Zaznaczył konieczność dopasowania taboru do zleceń, analizę  kosztów paliwa i zmianę  podejścia do niektórych linii. Nie wykluczył przyjmowania zleceń transportowych w promieniu 100 kilometrów od Szczecinka.

Innym pomysłem jest uruchomienie wydzielonej, specjalnej linii ze Szczecinka do Koszalina - Ekspres Koszalin, a także linii Szczecinek – Barwice – Borne Sulinowo. Prezes Szymonik oznajmił również, że niezbędne będą pewne roszady kadrowe. Chodzi o nieadekwatny stosunek kierowców do tzw. „nie kierowców”, czyli pracowników personelu obsługi technicznej pojazdów i administracji. Jak zauważył prezes, w dobrze prosperującej firmie transportowej stosunek ten optymalnie powinien wynosić 3:1, a w szczecineckim PKS wynosi … 52/48-czyli prawie 1/1.

Aby jednak można było wprowadzić w życie roztoczoną wizję niezbędne jest dokapitalizowanie spółki w wysokości 1,5 mln złotych, o czym między innymi radni mieli zdecydować podejmując stosowne uchwały.

Radni opozycyjni korzystając z prawa do zadawania pytań przedstawili swoje wątpliwości. Radna Joanna Pawłowicz pytała, czy przedstawiony plan naprawczy istnieje w formie spisanego dokumentu, który mogłaby skonsultować z biegłymi w dziedzinie transportu zorganizowanego. Prezes Szymonik wyjaśnił, że prace nad nim wciąż trwają i, że zostanie przedłożony radnym tak szybko jak to tylko możliwe. Radny Grzegorz Poczobut pytał o powody przegranego przetargu na przewóz dzieci w gminie Barwcie. Tutaj prezes wyjaśnił, że podmiot z Połczyna, który przetarg wygrał zaoferował sumę o 160 tys. niższą, za którą nie można  zrealizować powierzonego zadania w sposób bezpieczny i na określonym poziomie. Z kolei radny Jerzy Dudź zabrał obecnych w retrospekcyjną wycieczkę i przypomniał rządy poprzednich prezesów, którzy składali obietnice bez pokrycia…Jak długo mamy jeszcze dopłacać do spółki panie Starosto? – pytał radny.

Dokapitalizowanie spółki w wysokości 1,5 miliona złotych jest niezbędne, aby złapała finansowy oddech (…) – odpowiadał starosta. W dalszej części swojej wypowiedzi nie krył poddenerwowana: Przypominam, że jeden z oferentów chciał kupić spółkę za 350 tysięcy złotych. Nie chcieliśmy jej sprzedawać, ale choć suma była niedorzeczna, to w pewnym sensie pozbylibyśmy się problemu… Gdybyśmy zdecydowali o upadłości, bądź likwidacji spółki, też podnieślibyście państwo larum. Wiecie jaki jest koszt likwidacji? 623 tysiące złotych! Ale przy tym istnieje jeszcze poważne niebezpieczeństwo, że musielibyśmy ponieść kolejne koszty w wysokości ponad 1,8 miliona złotych z tytułu zwrotu dotacji, którą otrzymaliśmy z Regionalnego Programu Operacyjnego na zakup 7 autobusów, ponieważ obowiązuje coś takiego jak trwałość projektu(…)Czy nie lepiej jednak jest wciąż podejmować próby ratowania naszej spółki?

Prezes Eugeniusz Szymonik obiecał, że mimo, iż PKS Szczecinek traci rocznie milion złotych to od nowego roku budżetowego bilans będzie na plus.

To jest najważniejszy krok aby móc powiedzieć właścicielowi, że już nie musi do nas dopłacać. Gotówki zapewne będzie brakować, bo w roku 2018 musielibyśmy wygenerować przychód w wysokości miliona złotych aby pokryć koszty inwestycji, które w przyszłości nam się zwrócą…ale najważniejsze to nie tracić pieniędzy(…)

Ostatecznie po długiej i emocjonującej dyskusji, w części uchwałodawczej radni podjęli następujące uchwały:

  • o zmianie uchwały w sprawie przyjęcia „Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Powiatu Szczecineckiego na lata 2017-2020;
  • o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Szczecineckiego na rok 2017;
  • w sprawie uchwalenia zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Szczecineckiego na lata 2017 – 2028;
  • w  sprawie  zaciągnięcia kredytu długoterminowego na finansowanie planowanego deficytu budżetowego w 2017 r., na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów, w tym na sfinansowanie zadań inwestycyjnych  zaplanowanych do realizacji  w 2017 r.
  •  o udzieleniu dotacji Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Szczecinku na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy Kościele Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Szczecinku.

Piotr Rozmus

Komentarze

comments powered by Disqus

Popularne tematy w dziale Aktualności