logo iszczecinek.pl

Polecamy Grunt to się wyspać Szczecinek daje włos! - Zbiórka włosów dla fundacji Rak'n'Roll Trwa nabór na Uniwersytet Dzieci i Młodzieży Polecamy

Czy warto jeść grzyby?

23.09.2017 06:32
A A A
Zdjęcie do artykułu Czy warto jeść grzyby?
fot. pixabay.com

Grzybobranie obok grillowania to coś kto każdy musiał zrobić w swoim życiu choć raz. Lubimy grzyby zbierać ale też i jeść. To element naszej kultury i tradycji. Borowiki, kurki, kozaki, podgrzybki są ważnym składnikiem  w polskiej kuchni i nieodzownym elementem niektórych tradycyjnych dań, chociażby wigilijnych uszek, zupy grzybowej, czy pierogów z kapustą i grzybami. Przyjęło się, że grzyby nie mają żadnej wartości odżywczej. Czy na pewno?

Są nazywane „leśnym mięsem” z uwagi na sporą zawartość białka. W ok. 70% składają się z wody, mają niewiele kalorii- w 100g świeżej masy znajduje się mniej niż 50kcal. W składzie np. boczniaka stwierdzono obecność beta-glukanów. Związki te przede wszystkim stymulują układ immunologiczny a także mogą być stosowane w profilaktyce i terapii chorób nowotworowych.

Głównym pierwiastkiem, który występuje w grzybach jest potas, który kontroluje ciśnienie krwi, poprawia koncentrację. Grzyby zawierają również: żelazo, wapń, fosfor, jod, selen, sole magnezu. Obfitują w witaminy, zwłaszcza te z grupy B, szczególnie witaminę B1, B2 a także B3. Największą zawartością witaminy B1 wyróżniają się kurki.

Grzyby są mocno aromatyczne i mogą uchodzić w kuchni za przyprawę. Są źródłem smaku umami, czyli piątego smaku obok słodkiego, gorzkiego, słonego i kwaśnego. Opisuje się go jako bulionowy, smakowity, mięsny. Umami wzmacnia smak słony i słodki.

Niestety grzyby są ciężkostrawne. Niewielkie ilości grzybów powinny przynosić same korzyści dla przewodu pokarmowego, ze względu na obecność błonnika pokarmowego, który reguluje perystaltykę jelit i zapobiega zaparciom. Jednakże wiele gatunków grzybów może być przyczyną dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, dlatego ograniczyć spożycie lub zrezygnować z nich powinny osoby cierpiące na choroby przewodu pokarmowego, wątroby i nerek. Nie są również wskazane dla dzieci i osób starszych.

Grzyby można marynować, suszyć, mrozić. (najmniej zdrowe są grzybki w zalewie octowej, jedzone okazjonalnie- nie powinny zaszkodzić) Należy je przerabiać bezpośrednio po pozyskaniu, dopóki są świeże. Należy pamiętać o ich wcześniejszym dokładnym umyciu, aby usunąć szkodliwe zanieczyszczenia z ich powierzchni.

Wskazówka dietetyka: Serki topione z grzybami, bulion grzybowy i inne „artykuły grzybowe” nie maja nic wspólnego z grzybami. Popularnej marki bulion grzybowy zawiera w swoim składzie tylko 0,7% grzybów, a reszta to sól, utwardzony tłuszcz roślinny, wzmacniacze smaku np. glutaminian sodu i inne niezdrowe składniki. Warto więc czytać etykiety i sprawdzić ile w produkcie znajduje się cennych kapeluszników. Grzyby są niskokaloryczne, ale jeżeli nasmażymy sobie kań w panierce to niestety nie będzie to danie fit ani light, ani lekkostrawne .           

 „Wszystkie grzyby są jadalne, niektóre tylko raz”. Trzeba uważać na grzyby trujące, podobne do kapeluszników jadalnych. Powinny być zbierane tylko znane nam gatunki, jeśli mamy jakieś wątpliwości- lepiej nie kusić losu. Może  to być powodem ciężkiego zatrucia, a nawet śmierci.

Zbieranie grzybów to także przyjemność z obcowania w lesie. Daje to możliwość zrelaksowania i wyciszenia. Należy pamiętać o zabezpieczeniu się przed kleszczami. Ważne, aby ubranie było jasne, by móc na nim zobaczyć ciemne punkty, długi rękaw i nogawki. Nogawki spodni najlepiej żeby były włożone w skarpetki, Buty powinny być kryte a na głowie najlepiej mieć czapkę ochronną. Przed wyjściem do lasu należy użyć preparat odstraszający kleszcze. Spryskujmy nim z odpowiedniej odległości (instrukcja na opakowaniu) ciało i odzież.

Podsumowując aktualnie grzyby uznawane są za żywność funkcjonalną, ponieważ udowodniono, że wywierają korzystny wpływ na zdrowie. Opisano ich właściwości przeciwnowotworowe, ochronne dla serca i naczyń, obniżające poziom złego cholesterolu, działanie przeciwcukrzycowe, przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne.

A Wy chodzicie na grzyby? Jakie są Wasze ulubione gatunki grzybów oraz  jakie macie sprawdzone przepisy kulinarne na dania z grzybami? Piszcie w komentarzach.

Artykuł powstał przy współpracy z poradnią dietetyczną - Mission Nutrition Ewa Janowicz

 

materiał promocyjny

Komentarze

comments powered by Disqus

Popularne tematy w dziale Aktualności