logo iszczecinek.pl

Polecamy Dzieci przyprowadziły rodziców do szkoły Ciężarówka z żywnością zawisła na skarpie Jerzy Hardie-Douglas: Starosta postanowił dalej rządzić w starostwie z PiSem Oferta pracy dla kierowców kat. C + E, HDS Polecamy

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe?

16.05.2018 11:50
A A A
Zdjęcie do artykułu Czy warto inwestować w opony wielosezonowe?
fot. MATERIAŁ PARTNERA

Gdy nadchodzi wiosna, przed warsztatami samochodowymi ustawiają się długie kolejki klientów pragnących wymienić używane do tej pory opony zimowe na opony letnie. Oznacza to, że oprócz czasu, stracą oni również całkiem sporo pieniędzy, zwłaszcza jeśli opony letnie trzeba będzie najpierw zakupić. Może więc warto w końcu machnąć na to wszystko ręką i zdecydować się tym razem na opony całoroczne?

Podstawowe rodzaje opon samochodowych

We wszystkich sklepach motoryzacyjnych” – wyjaśnia specjalista iParts.pl od opon samochodowych – „kupić można każdy z trzech podstawowych rodzajów opon: opony letnie, zimowe i opony całoroczne, zwane również wielosezonowymi. Każdy z tych rodzajów ma swoją specyfikę. Różnią się pomiędzy sobą składem mieszanki gumowej, rodzajem bieżnika, a przede wszystkim przeznaczeniem”.

Opony zimowe produkowane są z miękkiej mieszanki gumowej, dzięki której zachowują swoje właściwości nawet przy bardzo niskich temperaturach. Wyróżniają je liczne nacięcia na bieżniku, który doskonale „wgryza się w śnieg”, jednak nie posiada rowków odpowiednich do odprowadzania dużych ilości wody.

Bieżnik opon letnich nie jest tak rozbudowany, jak w przypadku zimowego ogumienia, jednak jego głębokie i szerokie rowki zdecydowanie lepiej radzą sobie z odprowadzaniem wody spod kół. Mieszanka, z której produkuje się opony letnie, jest twarda, dzięki czemu zachowują sprężystość również przy bardzo wysokich temperaturach.

A jak wygląda to w przypadku opon całorocznych?

Specyfika opon wielosezonowych

Opony całoroczne z założenia mają stanowić połączenie cech opon letnich i zimowych, aby mogły skutecznie radzić sobie w każdych warunkach bez względu na porę roku i panujące wówczas warunki atmosferyczne. Z tego też powodu są to zwykle opony asymetryczne z podziałem na sekcję wodną, śniegową i letnią lub posiadające kierunkową rzeźbę bieżnika łączącą wszystkie wspomniane elementy.

Z technicznego punktu widzenia opony całoroczne posiadają konstrukcję zbliżoną do opony zimowej, co przedstawia się m. in. w wybitych na niej oznaczeniach. Najważniejszymi są tu oznaczenia M+S (Mud and Snow) oraz 3PMSF (śnieżynka na tle góry). Wynika to z faktu, że typowo zimowe warunki stanowią największe zagrożenia dla przyczepności kół. Jednak dobrej jakości opony całoroczne również i latem są w stanie poradzić sobie w sposób co najmniej zadowalający.

Dobrej jakości opona całoroczna kosztuje tyle, co dwie tanie gumy sezonowe. Wprawdzie nawet najwyższej klasy opony wielosezonowe w skrajnych warunkach zadziałają jedynie jak gumy sezonowe średniej klasy, jednak z całą pewnością spełniają wszelkie wymogi bezpieczeństwa zarówno latem, jak i zimą. Czy więc warto się na nie zdecydować? Ostateczny wybór – jak zwykle – zależy od samych kierowców.

 

- MATERIAŁ PARTNERA -

Komentarze

comments powered by Disqus

Popularne tematy w dziale Aktualności